Prijs vergelijking Citroën C3 1.2 Turbo

0

Citroën opent per direct de orderboeken van de nieuwe generatie C3 met 1,2 liter turbobenzinemotor en handgeschakelde 6-bak. Dit model is verkrijgbaar vanaf 20.690 euro. De levering van deze C3 start in de zomer van 2024. Een Hybrid 100-variant met 48 Volt technologie (die volgens Citroën soms de helft van de stadsritten volledig elektrisch kan afleggen) volgt later dit jaar.

De 1.2 Turbo uitvoering is een 3 cilinder met een vermogen van 100 pk. Deze motor mogen wij van Citroën niet meer “PureTech” noemen want die krachtbron heeft een beruchte reputatie wegens grote kans op kostbare reparaties. In het persbericht wordt gezegd dat de 3-pitter volledig opnieuw ontworpen is “voor het bieden van de beste betrouwbaarheid”, maar dat is onzin. Wel heeft Stellantis, het moederbedrijf van Citroën, de distributieriem vervangen door een ketting en wijzigingen aangebracht waardoor de oliecirculatie niet meer in het geding is. De Citroën C3 1.2 Turbo sprint in 10,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 183 km/u. Het kentekengewicht komt uit op 1.126 kilogram, waardoor de wegenbelasting gunstig uitvalt. Deze motorvariant heeft een geremd trekgewicht van 600 kilogram en een kogeldruk van 61 kilogram.

In de gemengde WLTP-cyclus heeft de C3 1.2 Turbo een gecombineerde emissie van 127 à 128 gram CO2/km. Dat is niet weinig, maar zoals gezegd breidt Citroën de motoren line-up van de nieuwe C3 later dit jaar uit met een 1.2 Turbo Hybrid variant. Die is ook 100 pk sterk, maar dankzij 48 Volt technologie kunnen er (zeer) korte afstanden elektrisch worden afgelegd. Citroën heeft het over de helft van de ritten, maar dat hangt natuurlijk sterk af van de gebruikswijze. Opladen is in ieder geval niet nodig. De 1.2 Turbo Hybrid motor bepaalt automatisch, oftewel zonder tussenkomst van de bestuurder, wanneer er elektrisch kan worden gereden (mits de lithium-ion batterij voldoende opgeladen is natuurlijk). De handgeschakelde transmissie van de 1.2 Turbo maakt plaats voor een nieuwe ë-DCS6 automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarin is de elektromotor (van 12 pk en 55 Nm) verwerkt. Citroën belooft een verlaging van het verbruik en de uitstoot van bijna 10 procent ten opzichte van de benzineversie. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de C3 1.2 Turbo Hybrid zodoende een CO2-emissie van ‘slechts’ 117 gram/km.

Citroën…….. Dacia………. Fiat……….. Hyundai……..
C3 Sandero Panda i10
1.2 Turbo TCe 90 1.0 Hybrid 1.0i
You Expression Cross Comfort
20.690 euro 19.700 euro 20.640 euro 20.095 euro
Kia……………….. Mitsubishi….. Suzuki…………….. Toyota………
Picanto 5-zitter Space Star Swift Aygo X
1.0 DPI 1.2 1.2 Smart Hybrid 1.0 VVT-i
Dynamic Plus Dynamic Comfort Play
20.995 euro 20.490 euro 21.695 euro 20.495 euro

Terug naar de gewone C3 1.2 Turbo. Die is beschikbaar in de uitvoeringen You en Max. De eerste wordt geleverd met onder meer led koplampen, Citroën Advanced Comfort Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), een Head-up display, een ‘Smartphone Station’ voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, een spoiler op de achterklep, een snelheidsbegrenzer, handmatige airconditioning en 6 airbags. Hij kost 20.690 euro.

Citroën…….. Hyundai…….. Hyundai…….. Kia………………….. Mazda……….
C3 i20 Bayon Stonic 2
1.2 Turbo 1.2 MPi 1.0 T-GDI 1.0 T-GDI MHEV e-SA-G 90
Max i-Motion i-Motion Comfort Line Homaro
24.900 euro 23.995 euro 25.895 euro 25.995 euro 25.790 euro
MG……………… Mitsubishi….. Opel……….. Peugeot…….. Renault……..
3 Colt Corsa 208 Clio
Hybrid+ 1.0T 1.2 PureTech 75 TCe 90
Comfort Intense Edition Active Techno
± 23.990 euro 25.495 euro 24.499 euro 24.900 euro 25.890 euro
Seat……….. Seat……….. Skoda………. Suzuki……… Toyota………
Ibiza Arona Fabia Ignis Yaris
1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.2 Smart Hybrid 1.5 VVT-i
Style Reference Selection Select Comfort
24.950 euro 24.990 euro 24.990 euro 24.395 euro 24.595 euro

Het topmodel is de 24.900 euro kostende Max uitvoering. Die kenmerkt zich door two-tone lak met contrasterend dak, decoratieve dak rails , bodem beschermplaten vóór & achter, 17 inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen, een 10,25 inch kleurendisplay met touchscreen met de nieuwste generatie (inclusief 3D-navigatie en smartphone-mirroring), de Citroën Advanced Comfort Seats met Metropolitan Grey TEP/stoffen stoelbekleding, een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, automatische airconditioning, de mogelijkheid om telefoons draadloos op te laden, een achteruitrijcamera, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een automatische dimmende achteruitkijkspiegel, elektrische ramen achter en een groot licht assistent.

De nieuwe Citroën C3 is verkrijgbaar in de kleuren Polar White, Monte Carlo Blue, Bright Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De voor de Citroën C3 kenmerkende contrasterende dakkleur wordt aangeboden in zwart of wit als standaarduitrusting op de Max uitvoering, waarbij de scheiding op de C-stijl keurig de scherpe lijn in het plaatwerk volgt.

 

Reageren is niet mogelijk.