Iedereen wil tegenwoordig een cross-over. Niet alleen de consument, maar (dus) ook de autofabrikant. Opel is geen uitzondering: dit merk zal in de komende 4 jaar in totaal 3 van dergelijke modellen lanceren: een compact cross-over, een middenklasser en een groot exemplaar. Zij komen onder resp. boven de Mokka in het gamma. Opel heeft het trendrapport gelezen waarin voorspeld wordt dat de komende 4 jaar de vraag naar cross-over annex SUV modellen nog verder zal toenemen en wil daarom goed beslagen ten ijs komen.
Een branchebrede ontwikkeling is niet alleen de introductie van cross-overs, maar ook eliminatie van MPV modellen ten gunste van dergelijke ontwerpen. Dat een dergelijke wisseling van de wacht verkooptechnisch bijzonder gunstig kan uitpakken, weten we van Renault. Dit merk had in de vorm van de Modus een winkeldochter van heb ik jou daar in de showroom staan, maar sinds dit model vervangen is door de Captur doen de dealers weer uitstekend zaken. Seat kondigde eerder dit jaar hetzelfde te zullen gaan doen: voor de Altea zal geen directe opvolger worden ontwikkeld. In plaats hiervan zetten de Spanjaarden in op een serie cross-over annex SUV modellen.
Opel heeft jarenlang prima zaken gedaan in het MPV segment. De eerste generatie Zafira was met zijn in de wagenbodem inklapbare achterste rij stoelen bijna net zo geniaal als de Renault Scénic. En qua verkoopaantallen amper minder succesvol. Ook de eerste generatie Meriva was in zijn topjaar goed voor meer dan 100.000 verkopen op jaarbasis. Opel had zo een duidelijke voorsprong op Ford en Volkswagen, die minder stevig aan de weg timmerden in het MPV segment. Maar tegenwoordig zijn de Meriva en Zafira eerder een last dan een lust voor het Duitse merk. Dat komt enerzijds doordat de autoconsument tegenwoordig een cross-over prefereert, maar ook omdat Opel zelf fouten heeft gemaakt. Zo zijn de tegenovergesteld openende achterportieren van de huidige Meriva een antwoord op een nooit gestelde vraag.
Die portieren zullen we bij opvolger van de Meriva (die mogelijk een andere naam krijgt) dan ook niet terug zien. Om kosten en gewicht te besparen krijgt het nieuwe model conventionele achterdeuren. Opel denkt de prijs verder aan te kunnen scherpen (de Meriva is binnen zijn segment relatief duur) door bij de ontwikkeling samen te werken met PSA. Citroën krijgt namelijk een eigen variant van de compacte cross-over, als opvolger van de C3 Picasso. De computertekening die u hierboven ziet, is gebaseerd op spionagefoto’s van de Opel variant. Autointernationaal.nl krijgt er niet direct warme gevoelens bij: het MPV gehalte is nog steeds te hoog.
Opel spreekt dus wel van een cross-over als opvolger van de Meriva, maar lijkt de daad niet bij het woord te voegen. Dat kan enerzijds komen doordat ontwikkelingspartner Citroën een ontwerp prefereert dat niet te ver afstaat van de C3 Picasso (diegenen die een échte compacte cross-over zoeken, zullen straks door PSA worden bediend met de tweede generatie DS 3) en anderzijds doordat Opel voldoende bestaansrecht moet houden voor de Mokka: dat model zal pas in 2020 worden afgelost en mag dus niet te veel interne concurrentie ondervinden van de Meriva opvolger.
Opel kan dit interne probleem alleen oplossen door een zo groot mogelijke prijsafstand tussen de Meriva opvolger en de Mokka te creëren. Het buiten de deur zetten van de tegenovergesteld openende achterportieren is een stap in de goede richting. Daarnaast zal Opel veel knowhow op het gebied van kosten & gewichtsbesparing die zij heeft opgedaan bij de ontwikkeling van de nieuwe Astra ook toepassen bij de nieuwe kleine cross-over. Zo zullen er diverse onderstelcomponenten worden overgenomen. Een snelle rekensom van Autointernationaal.nl leert dat de prijs van de Meriva opvolger hierdoor theoretisch verlaagd kan worden naar 14,5 mille. Zo’n vaart zal het echter niet lopen omdat Opel in 2017 eindelijk écht winstgevend moet worden dus het merk wil proberen om per verkocht exemplaar fors meer te verdienen. Maar een prijs net onder Captur niveau (16.995 euro) moet haalbaar zijn.
Voor de middenklasse cross-over (bovenste foto) wordt door Opel ook samengewerkt met PSA. Anders dan bij de Meriva opvolger hebben de Duitsers hier echter niet de regie in handen. Dat komt omdat de middenklasse cross-over gebaseerd zal worden op het onderstel van de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 308. Die bodemplaat scoort per saldo een mooier eindcijfer dan het onderstel van de Astra. Peugeot krijgt een eigen variant van de cross-over. Dat wordt de nieuwe 3008. Eén en ander betekent dat de cross-over 5 zitplaatsen krijgt. Of Opel voor eigen motoren zorgt, is nog niet bekend. PSA verzorgt in ieder geval de productie en het is dan efficiënter om Puretech en BlueHDi machines in zowel de Peugeot versie als de Opel variant te hangen.
De keuze voor een 5-zits configuratie bij de middenklasse cross-over (dit is geen wet van Meden en Perzen meer, want BMW komt met een 7-persoons uitvoering van de X1 en Volkswagen heeft soortgelijke plannen bij de nieuwe Tiguan) betekent dat de Zafira Tourer voorlopig zijn bestaansrecht houdt. Deze MPV biedt immers 3 rijen stoelen. Autointernationaal.nl verwacht dat Opel de Zafira Tourer in een relatief laag tempo zal blijven doorbouwen in Rüsselsheim, tot de derde cross-over klaar is. Die krijgt 7 zitplaatsen en zal worden gebaseerd op de volgende generatie Insignia.
Met deze grote cross-over (onderste foto) krijgt Opel eindelijk een nieuw vlaggenschip. Het moet een stijlvol alternatief voor de Hyundai Grand Santa Fe en de Kia Sorento worden: in de wandelgangen valt te vernemen dat Opel dezelfde combinatie van stijl en praktische eigenschappen ambieert waarmee de Range Rover Evoque al jaren de gevoelige snaar weet te raken. Voor premiumtarieven hoeven we evenwel niet bang te zijn: Opel zegt te streven naar een “een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit”. De basis gaat gevormd worden door 1,6 liter benzine en dieselvarianten. Dat betekent minimaal 170 respectievelijk 136 pk vermogen.
Zowel de nieuwe Insignia als de grote cross-over krijgen een herziene versie van de zogeheten Epsilon 2 platform. Dit onderstel debuteerde ooit onder de laatste generatie Vectra, maar Opel denkt dat een afslankkuur van 136 kilo en het oprekken van de wielbasis tot 2,83 meter de bodemplaat tot ver in het komende decennium voldoende competitief zal houden. De grote cross-over wordt zonder hulp van PSA ontwikkeld. Opel heeft deze collega niet nodig om het project rond te kunnen rekenen omdat zustermerk Buick voor eigen verkoop een flink aantal exemplaren van het model zal gaan afnemen. En de Epsilon 2 bodemplaat zal in de toekomst ook door Chevrolet en Cadillac gebruikt gaan worden.