Hyundai i30 Live

0

Hyundai presenteert vandaag met veel tromgeroffel de derde generatie i30. De compacte middenklasser vormt de ruggengraat van het Zuid Koreaanse merk in Europa. Toch heeft de i30 tot nu toe nooit serieus aan de stoelpoten van concurrenten als de Ford Focus, Opel Astra en Volkswagen Golf weten te zagen. Vorig jaar werden minder dan 1.000 exemplaren van de Koreaan in Nederland verkocht. De Golf trok bijna 20 keer zoveel klanten.

Met de derde generatie hoopt Hyundai een stevigere vuist richting de Europese concurrenten te kunnen maken. Het model is voor 99,99 procent niet in Zuid Korea, maar in het Duitse Rüsselsheim (om de hoek bij Opel) ontwikkeld. Hyundai heeft de ambitie om in 2020 het grootste Aziatische automerk op de Europese markt te zijn; een positie die nu in handen is van Toyota. De nieuwe i30 mag dus niet mislukken.

Heeft de nieuwe i30 het in zich om Hyundai naar de top te brengen? Het uiterlijk is minder ‘onrustig’ dan bij de vorige generatie. Verdwenen zijn de welvingen in de flanken en de drukke grille. In plaats daarvan kiest Hyundai nu voor een ingetogen styling. Daarmee straalt de nieuwe Hyundai i30 meer kwaliteit en autoriteit uit. Maar revolutionair kan je de Hyundai niet noemen. Het is een model dat zich goed kan meten met de jongste Opel Astra en Renault Mégane, maar ook niet meer dan dat.

Positief bezien kan het uiterlijk van de nieuwe i30 onmogelijk polariserend worden genoemd. De Hyundai is daardoor meer een allemansvriend en dat is natuurlijk niet onbelangrijk als je het populairste Aziatische automerk in Europa wil worden. Het behoudende design is dus een bewuste keuze van stylingchef Peter Schreyer (foto). Jagen op de grootste gemene deler doe je nu eenmaal niet met uitschieters. Misschien wel met een Aziatische kopie van de Peugeot 308, want daar lijkt Schreyer goed naar gekeken te hebben. Hyundai werkt aan een nieuw familiegezicht. Alle modellen van het merk moeten direct aan de 6-hoekige Cascading grille te herkennen zijn. Zo ook de nieuwe i30.

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Hyundai i30 iets langer (4,34 meter), marginaal breder (1,795 meter) en een centimeter korter (1,46 meter). Ook in dit opzicht dus allesbehalve revolutionaire veranderingen. De wielbasis blijft ongewijzigd 2,65 meter. In de kofferbak kan men 395 liter bagage kwijt. Dat is enkele tiental liters meer dan de meeste concurrenten bieden. Dit betekent dat Hyundai zijn huiswerk goed gedaan heeft. Met de achterbankleuning neergeklapt kan er voor maximaal 1.301 liter aan spullen worden meegenomen.

Ook het dashboard van de nieuwe Hyundai i30 straalt veel meer rust uit dan de boordplank van zijn voorganger. Het glimmende, in chroomlook uitgevoerde plastic is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor zwarte, donkergrijze en blauwe accenten. Bovenop de middenconsole bevindt zich een aanraakscherm. Dat is standaard 5-inch groot en dient ook als monitor voor de achteruitrijdcamera. Verder kan er de geluidsinstallatie mee worden bediend. Het infotainment is ook geschikt voor Bluetooth. De hoge plaatsing van het scherm maakt het voor de bestuurder mogelijk zijn blik zoveel mogelijk op de weg gericht te houden. Optioneel is een optisch zwevend, 8-inch exemplaar leverbaar. Daarmee weet de Hyundai ook raad met Apple CarPlay en Android Auto. Op de middenconsole kan men de smartphone draadloos opladen (mits het toestel daar geschikt voor is). Het navigatiesysteem krijgt een 7-jarig abonnement op TomTom Live mee. Niet alles is overigens met het centraal geplaatste scherm te bedienen: Hyundai houdt vast aan draaiknoppen voor de geregelde airconditioning. Geventileerde en verwarmbare stoelen zijn optioneel, evenals een verwarmbaar stuurwiel en een groot panoramisch schuif/kanteldak.

Veiligheid biedt de nieuwe i30 in de vorm van een autonome noodrem assistent, dode hoek sensoren, adaptieve cruisecontrole, botswaarschuwing, een grootlicht assistent, Lane Keep Assist en (voor het eerst in een Hyundai) vermoeidheidsherkenning. Ook het laatste snufje uit autoland, Rear-cross Traffic Alert (waarbij de Hyundai de bestuurder waarschuwt wanneer er een auto aankomt tijdens het achteruit verlaten van een parkeerplaats dwars op de weg) is leverbaar op de Koreaanse middenklasser. De koplampen zijn voorzien van 3 LED projectoren. De dagverlichting bestaat uit 3 verticaal gepositioneerde LED elementen. Aan de achterkant springen de los geplaatste mistlampen het meest in het oog.

Voor de aandrijving van de nieuwe i30 heeft Hyundai gekozen voor conventionele verbrandingsmotoren. Diegenen die dit passé vinden, worden door het Koreaanse merk bediend met de Ioniq. Elders in Europa wordt de nieuwe i30 ook leverbaar met een atmosferische 1,4 liter met 100 pk/134 Nm, maar bij ons gaat de benzinebasis gevormd worden door de 1.0 T-GDI: een geblazen 3-pitter met 120 pk en 170 Nm. Deze krachtbron, die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak, is reeds bekend van de i20. Een trede hoger staat de gloednieuwe 1.4, die goed is voor 140 pk en 242 Nm. Dat blok kan tegen meerprijs worden gekoppeld aan de 7-traps automaat met dubbele koppeling. Hyundai heeft deze transmissie de afkorting ‘DCT’ gegeven. Het nieuwe 1.4 T-GDI blok is 14 kilogram lichter dan de uitgaande 1,4 liter motor van Hyundai, terwijl hij ook krachtiger is geworden. De dieselmarkt wordt bediend met de 1.6 CRDi. Die is er in 3 vermogenversies: 95 pk, 110 pk en 136 pk. Die laatst biedt in combinatie met de eerder genoemde automaat over 300 Nm. Met handbak ligt de bovengrens bij 275 Nm. Het groenst is de instapdiesel. Hyundai geeft daarvoor een emissiewaarde van 89 gram CO2/km op, maar is alleen met handbak leverbaar. De andere varianten stoten allemaal minder dan 99 gram uit en kunnen tegen meerprijs worden gecombineerd met de DCT automaat.

Hyundai voegt volgend jaar een nadrukkelijk sportieve variant toe aan het gamma. Die zal door het leven gaan als RN30. Onder zijn motorkap zit een geblazen 2,0 liter van 265 pk. Albert Biermann, voorheen de topman bij de M divisie van BMW, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de RN30. Hij zal niet de heetste in zijn soort worden, maar hij moet wel veel rij plezier gaan bieden. Hyundai plant meerdere carrosserievarianten van de Hyundai i30. Naast een Wagon (staat in maart op de autosalon van Genève) zit er ook een 5-deurs Fastback coupé in de pijplijn. Die debuteert in september 2017 op de IAA van Frankfurt en moet de i40, die nooit helemaal uit de verf is gekomen, doen vergeten. De i30 Fastback krijgt een sportievere onderstelafstelling en wordt alleen leverbaar met de krachtigere motoren uit het gamma, waaronder de 2,0 liter van de RN30. Hyundai wil dit model mondiaal gaan verkopen, want ‘N’ moet wereldwijd het sportieve label van de Koreanen worden. Ook is er sprake van een terreinlook versie van de hatchback. Deze i30 Active komt onder de Tucson in het gamma en is bestemd voor de V40 Cross Country fan met een wat krappere beurs.

De nieuwe Hyundai i30, die volgende maand zijn showdebuut beleeft op de autosalon van Parijs en begin volgend jaar in de dealershowrooms arriveert, zal net zoals zijn voorganger het levenslicht zien in de Tsjechische fabriek van Hyundai die in 2008 open ging om de eerste generatie te produceren. Daar wordt voldoende bouwkwaliteit geleverd om 5 jaar garantie te kunnen geven. En gezien de uitstekende ervaringen van een Duits tijdschrift met een duurtest exemplaar van de vorige i30 misschien nog wel meer ook. Superspannend is de Hyundai misschien niet, maar degelijk wel. Dat is een goede basis om uit te groeien tot het populairste Aziatische automerk in Europa.

Reageren is niet mogelijk.