Suzuki Ignis klaar voor Europa

0

Suzuki’s compacte cross-over Ignis, die in Japan 18 februari jl. zijn marktintroductie beleefde, maakt januari 2017 de oversteek naar Europa. Het kleine Japanse merk versterkt in onze marktregio zo zijn aanbod met een kleine SUV van 3,70 meter. Suzuki presenteerde het ontwerp vorig jaar al onder de conceptnaam iM-4.

De Suzuki Ignis heeft een stoer, fris en door de chroomstrip rond de koplampen (waardoor er enige optische overeenkomst is met de gelifte, voorlaatste generatie Saab 9-5) chique gezicht. Hij deelt zijn door een laag gewicht gekenmerkte bodemplaat met de Baleno, maar is met 3,70 meter veel compacter.

Niet alleen het onderstel van de Suzuki Ignis komt overeen met de Baleno. Ook de motoren zijn identiek. Dit betekent dat de Ignis vanaf januari 2017 leverbaar wordt met een 1,0 liter driecilinder turbobenzine motor en met een 1.2 viercilinder die ondersteund wordt door een zogeheten SHVS hybride elektrisch systeem.

Met het Boosterjet turboblok komen de prestaties van de Ignis volgens Suzuki overeen met die van een conventionele 1,6 of 1,7 liter 4-pitter. De Mild Hybrid versie voedt zijn batterij tijdens het remmen. De elektriciteit kan vervolgens worden gebruikt voor de stroom consumerende onderdelen, waardoor de dynamo wordt ontzien en er dus brandstof wordt bespaard.

De SuzukiIgnis zal ook op de in oktober te houden autosalon van Parijs te zien zijn. Dan zal Suzuki de Europese specificaties bekend maken en vertellen of de kleine cross-over ook leverbaar wordt met vierwielaandrijving. Een dieselversie is niet gepland.

Op de foto’s is te zien dat het infotainment systeem een tabletachtig aanraakscherm à la Mercedes krijgt. Dat zorgt voor een hoogwaardige uitstraling. Om veel binnenruimte te creëren heeft Suzuki de wielen dus echt op de hoeken van de carrosserie gezet.

De 3,70 meter lange Suzuki Ignis is 1,66 meter breed en 1,59 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,43 meter. Dat is van A segment en dus boodschappenauto formaat, maar de Ingnis compenseert dit met een relatief hoge en hoekige bouw, waardoor er toch een ruim en goed bruikbaar interieur is.

Qua design maakt de Suzuki Ignis een knipoog naar de sympathieke SC 100 GX uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Met name via de opvallende C stijl wordt een visuele link gelegd met deze klassieker, die inmiddels op de Japanse thuismarkt een cultstatus geniet.

Suzuki laat met de Suzuki Ignis weer zien lef te hebben. De Celerio is niet bepaald een hoogtepunt uit de geschiedenis van het merk, de Baleno is een tikkeltje te braaf om écht te kunnen verleiden en ons incasseringsvermogen zal zwaar op de proef worden gesteld als de gelifte S-Cross in de showrooms arriveert.

De kans is groot dat de Ignis ook de (nieuwe) Swift qua frivoliteit zal overschaduwen. Wat dit betreft is de associaties met koelkasten oproepende naam wat misplaatst, maar dit probleem speelt vermoedelijk alleen in Nederland. Zijn tussen 2001 en 2006 geleverde voorganger, een hoog op zijn poten staande 3 of 5-deurs hatchback met optionele vierwielaandrijving, kan trouwen als een cross-over avant-la-lettre worden beschouwd.

De hitpotentie van de nieuwe Suzuki Ignis is volgens Autointernationaal.nl zeer hoog. De ondeugend ogende Suzuki heeft niet alleen een praktisch koetswerk, maar biedt ook de alom felbegeerde hoge zitpositie. Tegelijkertijd zal hij met zijn karakteristieke design (en formaat) ook de cliëntèle van Fiat (500) en Mini aan kunnen spreken.

Prijzen zijn er (vanzelfsprekend) nog niet, maar de tarieven van de Baleno bieden wel aanknopingspunten. Als Suzuki de Ignis ook gaat aanbieden met een pretentieloze, 90 pk sterke 1.2 zonder hybride poespas, zal er (gegeven de veel compactere maatvoering) ingestapt kunnen worden voor 12.999 à 13.499 euro. Ter vergelijking: de Volkswagen CrossUp (75 pk) kostte vóór de facelift 15.940. Het kan niet anders dan dat de Ignis een gigantisch Suzuki succes gaat worden waarvan de concurrentie koelkastkoude rillingen krijgt.

Comments are closed.