Autosalon van Parijs trekt minder bezoekers

0

De autosalon van Parijs heeft 14 procent minder bezoekers getrokken dan tijdens de vorige editie in 2014. Analisten vinden de daling “meevallen”. Andere grote evenementen in Frankrijk zijn sinds de aanslagen van 13 november 2015 geconfronteerd met een terugval van het aantal bezoekers van 15 procent tot 30 procent.

De lagere opkomst verhinderde niet dat er toch nog 1.072.697 bezoekers op kwamen dagen. De Franse autosalon bekrachtigde daarmee haar positie van meest bezochte autotentoonstelling ter wereld, ondanks de afwezigheid van grote merken als Ford, Mazda en Volvo. Ook Aston Martin, Bugatti en Lamborghini waren niet present. Volgens de organisatoren van de autosalon was 1 op de bezoekers naar de show gekomen om informatie te krijgen voordat zij tot een aankoop overgaan. In 2014 was dit 1 op 4 bezoekers. De exposanten bevestigen dit beeld, want het aantal informatiegesprekken of orders ter plaatse steeg met 50 procent.

Het publiek op de ‘Mondial de l’Automobile Paris’ was ook gevarieerder. 1 op de 3 bezoekers kwam voor de eerste keer naar de autosalon in Parijs. Er waren ook meer jongeren (2 op de 3 bezoekers was jonger dan 50 jaar, waarvan 1 op de 3 bezoekers zelfs onder de 35 jaar), meer vrouwen (1 op de 4 bezoekers) en meer personen van buiten de agglomeratie Parijs (45 procent). 2 jaar geleden was dat nog 40 procent. Voor Ford een reden om de autosalon van Parijs als “een lokale aangelegenheid” te bestempelen en weg te blijven.

Volgens onderzoek van de organisatoren gaf 93 procent van de bezoekers bij vertrek aan dat zij tevreden waren over de 2016 editie van de Mondial de l’Automobile Paris. De volgende show vindt plaats in 2018. Dan wordt de 120ste verjaardag van de autobeurs gevierd, die in 1898 voor het eerst werd gehouden.

Comments are closed.