2021 editie van het Autosalon Brussel gaat mogelijk niet door

0

Donkere wolken pakken zich samen boven de 2021 editie van het Autosalon van Brussel die voor januari gepland staat. De reden is de onzekerheid rond de corona pandemie, die importeurs en dealers meer dan ooit huiverig maakt. Daar komt nog eens bij dat talrijke andere auto-evenementen, zoals de show in Genève in maart op de valreep werden afgelast. Zo’n annulering kost een fabrikant heel veel geld.

Vanwege het weinig vrolijk makende vooruitzicht dat zelfs bij zomers weer het corona virus veel mensen infecteert, nemen autofabrikanten voorzorgsmaatregelen gaan zij nu al hun deelname aan het Salon van Brussel afzeggen, zonder überhaupt te weten of de show doorgaat of niet. De kans is levensgroot dat een nieuwe lockdown als gevolg van Covid-19 onvermijdelijk is. De bal werd aan het rollen gebracht door Hyundai, dat geen zin had om onnodig aanloopkosten te maken. Ook een tweede autofabrikant, die niet bij naam wordt genoemd door salonorganisator Febiac, zou hebben laten weten niet tijdens de Brussels Motor Show present te zullen zijn.

Op 22 september wordt de beslissing genomen of het Autosalon in 2021 nog wel doorgaat en zo ja, onder welke omstandigheden. De komende editie overslaan is een forse tegenvaller voor de Belgische automarkt want tijdens de show in Brussel worden een derde van de jaarlijkse verkopen gegenereerd. Daarnaast is er nog een ander gevaar: als de afwezige merken in 2021 toch een goed verkoopjaar kennen, waarom zouden zij dan nog deelnemen aan dit publieksevenement als dat toch geen impact heeft op de jaarafzet? Het is een enorm dilemma voor de organisatie van het Autosalon, dat de grootste verkoopbeurs van België is.

Het organiseren van de show is sowieso een grotere uitdaging dan normaal omdat er extra kosten gemaakt moeten worden en er meer voorbereidingswerk is. Febiac, de organisator van de automobiele hoogmis in België, heeft aangekondigd haar beslissing af te laten hangen van talloze criteria: gezondheid, logistiek, organisatie en natuurlijk het financiële plaatje. Factoren waar ook de fabrikanten mee worden geconfronteerd. De voorbereiding van zo’n groot publieksevenement vereist een grote investering en een lange adem, zonder enige zekerheid dat het Autosalon in 2021 zal doorgaan, aangezien een plotselinge opleving van de pandemie voor lastminute annuleringen kan zorgen.

Wim Doms, bij Hyundai in België en Luxemburg verantwoordelijk voor de communicatie, laat weten dat de beslissing geen gemakkelijke was, maar een die het gevolg is van een pragmatische keuze gegeven de context waarin wij nu leven. Er is sprake van een verstandige, maar ook riskante keuze. Door nu voortijdig de deelname te annuleren, hoeft Hyundai geen kosten voor de voorbereiding te maken. Maar als het Autosalon wél doorgaat, dan kan het Koreaanse merk niet profiteren van de traditionele boost van de verkoopcijfers. Hyundai loopt dan veel inkomsten mis, waardoor het financieel nog slechter af is.

Rond deze tijd zou eigenlijk de autosalon van Parijs haar deuren openen, maar die slaat een editie over. De internationaal meest gerenommeerde show van allemaal, die van Genève, keert pas in 2022 terug. Begin deze maand besloot de organisatie van de autotentoonstelling van Los Angeles, die doorgaans in november wordt gehouden, nog dat uitstel noodzakelijk was. Die beurs zal nu in mei 2021 worden gehouden.

Mocht de grootste autobeurs van België toch doorgaan, dan kan organisator Febiac besluiten om het aantal bezoekers te beperken, verplichte looproutes in te stellen en/of om een limiet te stellen aan het aantal te bezoeken stands. De evenementensector zit wereldwijd in het oog van de Covid-19 storm en het Autosalon van Brussel is zoals gezegd niet zomaar een bescheiden beurs, het is de grootste show van België met doorgaans 500.000 bezoekers.

Het goede nieuws (tot nu toe althans) is dat de annulering van 2 autofabrikanten betekent dat alle andere merken wel bereid zijn tot deelname. Een overweldigende meerderheid dus. Maar dat is niet verwonderlijk aangezien de Belgische autoverkopen zoals gezegd voor een derde op dit evenement drijven. Heel wat zuiderburen beslissen op of rond het Autosalon wat hun volgende grote mobiliteitsaankoop wordt. De Febiac organisatie van haar kant versoepelde deadlines en annuleringsclausules, en neemt zelfs een deel van het financiële risico bij een afzegging voor haar rekening. Toch is inmiddels de periode aangebroken waarin fabrikanten spijkers met koppen moeten gaan slaan met stand bouwers, cateraars en promotiebureaus. Een getekend contract betekent straks ook een (forse) rekening. Daardoor wordt het financiële risico reëel, maar blijft de onzekerheid bestaan.

Hyundai zal in plaats van deelname aan de 99ste editie van het Autosalon (die gepland staat van 15 tot 24 januari) nu gaan inzetten op meer communicatie en op evenementen die kleiner en gerichter zijn. Ondertussen beseft de Febiac dat het absoluut niet realistisch is om te hopen dat de ‘Brussels Motor Show 2021’ opnieuw bijna een half miljoen bezoekers zal kunnen verwelkomen, zoals in januari van dit jaar het geval was. Aanpassingen zijn onvermijdelijk, aangezien de organisatie zich moet houden aan de protocollen voor publieksevenementen. Maar de Febiac laat weten er van overtuigd te zijn dat de aanpassingen die zij gaat maken, het comfort voor de bezoekers zal verhogen.

Reageren is niet mogelijk.