Honda heeft een aantal zware jaren achter de rug. In 2015 wist het merk in Europa slechts 131.629 auto’s te verkopen. In Nederland bleef de teller steken op 1.299 exemplaren. Ter vergelijking: in 2007 gingen er op Europees niveau meer dan 300.000 auto’s over de toonbank, terwijl Honda in 1986 bij ons bijna 15.000 klanten happy kon maken.
Maar langzaam maar zeker is Honda aan het opkrabbelen. Dat is niet zozeer te danken aan het algehele herstel op de Europese automarkt, maar aan de HR-V: een compacte cross-over. Dergelijke auto’s doen het altijd goed. Ook in Nederland. Bij ons was de HR-V in augustus goed voor meer dan de helft van de merkverkopen.
In 2017 moet de nieuwe Civic voor verdere groei zorgen. Nadat eerder al de Amerikaanse variant was gepresenteerd, debuteert op de autosalon van Parijs de Europese versie. Met de alweer tiende generatie van de Civic wil Honda verloren grond terugwinnen. Wapen is het bovengemiddeld ruime interieur van de Japanner. De nieuwe Civic staat op een volledig nieuw platform, dat zowel stijver als lichter (16 kg) is. Samen met een lager zwaartepunt (de brandstoftank bevindt zich niet langer onder de voorstoelen, zodat men lager zit) moet dat een dynamischer weggedrag opleveren zonder comfortcompromissen. De centraal geplaatste uitlaatpijpen zijn voorbehouden aan de Sport versie.
De belangrijkste troef van de nieuwe Civic is zoals gezegd zijn ruimteaanbod. Daarvoor heeft Honda niet echt huzarenstukjes uit hoeven halen, want in vergelijking met zijn voorganger is de 5-deurs versie liefst 13 centimeter langer. Breedte en wielbasis namen met 3 cm toe. Volgens Honda heeft dit geresulteerd in 10 centimeter meer bewegingsruimte voor de benen van de achterpassagiers. De knieën gaan er 4,5 centimeter op vooruit en de bagageruimte meet 478 liter.
Het interieur kenmerkt zich door een minder uitbundig dashboard dat niet meer uit 2 lagen bestaat en daardoor conventioneler oogt. Moderner is wel de handrem: de klassieke mechanische hendel is vervangen door een elektrisch exemplaar. Het analoge instrumentarium is vervangen door een digitaal scherm. In de naar de bestuurder gekantelde middenconsole bevindt zich een entertainmentsysteem dat geschikt is voor Android Auto en Apple CarPlay.
Honda neemt bij de nieuwe Civic eindelijk afscheid van haar verouderde atmosferische benzinemotoren. Turbo units zijn voortaan standaard. Aan de basis staat een 1,0 liter driecilinder die 130 pk en 200 Nm sterk. Tegen meerprijs is een 1,5 liter viercilinder van 174 of 182 pk verkrijgbaar. De motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een CVT automaat. Op termijn verschijnt ook een nieuwe variant van de 1.6 i-DTEC dieselmotor.
Er zijn 3 carrosserievarianten van de nieuwe Civic gepland. Naast de gebruikelijke 5-deurs versie (4,50 x 1,80 x 1,42 meter) gaat Honda het model in Europa ook als sedan en Touring stationwagon verkopen. De laatste komt eind 2017. De 4-deurs uitvoering is 4,63 meter lang en daarmee min of meer de spirituele opvolger van de Accord, die uit het Europese verkoopgamma is geschrapt.
De Civic Sedan oogt vanwege zijn heel schuin geplaatste achterruit als een liftback à la de Audi A5 Sportback, maar heeft een conventioneel, klein kofferdeksel. Mede vanwege het ontbreken van spoilers oogt hij wat minder agressief dan de 5-deurs versie. Volgens Honda biedt de Civic Sedan het ruimste interieur in zijn klasse.
De nieuwe Civic wordt ook weer leverbaar in minimaal 310 pk sterke Type R uitvoering. Die versie debuteert eind 2017. De productie van de 5-deurs versie is in het Britse Swindon al aan de gang, maar de verkoop start op het Europese vasteland pas begin volgend jaar. De Sedan zal vanuit het Turkse Gebze worden aangevoerd.
Het eigenzinnige, door techniek gedreven Honda laat zien de Europese automarkt ondanks alle ellende van de afgelopen jaren anders dan Daihatsu nog niet afgeschreven te hebben. Nu is het zaak dat er ook weer geld verdiend gaat worden, want momenteel draait de fabriek in Swindon (capaciteit 250.000 auto’s) met een groot verlies. Stuntprijzen zijn dus niet te verwachten voor de nieuwe Civic. Maar dat heeft een merk dat mondiaal uitstekend scoort qua klanttevredenheid ook helemaal niet nodig. Nu maar hopen dat de Europese autoconsument dit herontdekt.