Oorlogsmachine: Honda Civic Type R

0

Wie Honda zegt, zegt Civic. Dat is al sinds 1972 het geval. En Honda wil dat, hoe dierbaar de Accord, Jazz en CR-V het merk ook zijn, graag zo houden. Daarom heeft het Japanse merk alles uit de kast gehaald bij de ontwikkeling van de tiende generatie. Niet eerder werden er zoveel mensen en middelen geïnvesteerd in een nieuw model.

Begin volgend jaar arriveert de nieuwe Civic in de showrooms. Reguliere 3 en 4 cilinder benzine versies doen dan de aftrap (een herziene 1.6 i-DTEC diesel volgt in het tweede kwartaal), maar voor Honda is de modelreeks niet compleet zonder een nieuwe Type R uitvoering. Die debuteert naar alle waarschijnlijkheid in september 2017 op de IAA van Frankfurt. Op de eerder deze maand gehouden autosalon van Parijs was al een conceptversie te zien.

Honda Civic Type R concept

Dat is volgend jaar een nieuwe Civic Type R wordt geïntroduceerd, klinkt logisch gezien het debuuttijdstip van de tiende generatie. Maar voor Honda is 2017 een heel belangrijk jaar. Het is dan namelijk 25 jaar geleden dat de Japanners het ‘Type R’ label lanceerden. Dat wordt in 2017 gevierd met een vijfde editie van de hete hatchback.

Aan de conceptversie van de nieuwe Civic Type R kunnen we zien dat Honda het visuele drama niet schuwt. Maar toch stelt hoofddesigner Daisuke Tsutamori dat de agressieve styling van het model vooral functioneel is. “Ik noem het een oorlogsmachine”, zo laat hij in een interview weten. “Inspiratie heb ik opgedaan bij straaljagers”.

civictyperconcepta3

Tsutamori is evenwel de laatste om te beweren dat de nieuwe Civic Type R het vooral van zijn uiterlijk moet hebben. Centraal stond namelijk de doelstelling om van de tiende generatie een echte rijderauto te maken. Daarom kreeg de Civic een nieuw platform, waarvoor de bijzondere Magic Seats hebben moeten sneuvelen.

Honda zelf noemde de slimme achterbankconstructie “Magic Seats” en dat was terecht. Men kon in de vorige generaties Civic niet alleen de leuning van de achterbank neerklappen om de bagageruimte te vergroten, maar ook enkel het zitvlak omhoog klappen. Dat was makkelijk wanneer er hoge voorwerpen verticaal vervoerd moesten worden, zoals een forse plant van de Intratuin.

Honda Civic Type R concept

Voor het vervoer van dergelijke hoge voorwerpen (ook het dwars, staand achter de voorstoelen transporteren van een fiets was geen enkel probleem) ontwierpen de technici van Honda een bodemplaat waarbij de brandstoftank een plaats kreeg onder de voorstoelen. Dat leverde evenwel een relatief hoge zitpositie op en dat is ‘killing’ voor de rij dynamiek.

Omdat Honda voor de tiende generatie Civic een groter belang hecht aan briljante rijeigenschappen dan aan praktische bruikbaarheid, werd gekozen voor een lagere positie voor de bestuurdersstoel, om zo de beleving achter het stuur te vergroten. Dat kon alleen als de brandstoftank naar achteren zou verhuizen. Dus die bevindt zich bij de tiende generatie Civic weer traditioneel onder de achterbank. Jammer? Tsutamori wijst er op dat de bagageruimte van het nieuwe model liefst 478 liter groot is. En dat de hoedenplank van de nieuwe Civic kan worden opgevouwen, waardoor hij minder plaats in neemt.

Honda Civic Type R concept

Het nieuwe platform biedt meer voordelen. Zo is de bodemplaat stijver en lichter. Daarnaast kon het zwaartepunt met een centimeter worden verlaagd. Ook de wielophanging is herzien. De torsiestaaf constructie voor de vering achteren werd bij het grof vuil gezet. In plaats hiervan heeft Honda gekozen voor een volledige onafhankelijke multi-link ophanging. Doelstelling was om de Audi A3 te evenaren. “Dat is een echt dynamische auto die je met groot vertrouwen zeer snel kan rijden. Het is ons gelukt dat te evenaren”, aldus ontwikkelingschef Mitsuru Kariya. Volgens hem is ook het veercomfort verbeterd en zijn er minder rolgeluiden en vibraties; aspecten waarop de vorige generatie Civic niet goed scoorde.

Op de foto’s van de conceptversie van de nieuwe Civic Type R is aan de bollere wielkasten te zien, dat dit model een grotere spoorbreedte krijgt. De reminstallatie (met geventileerde schijven) wordt geleverd door Brembo. De 20-inch velgen zijn bij de conceptversie voorzien van gripvolle Continental Sport Contact 6 banden. Door de lagere positie van de stoelen is de nieuwe Civic trouwens 2 centimeter minder hoog dan zijn voorganger.

Honda Civic Type R concept

En wat komt er onder de kap te zitten? Daar monteert Honda wederom een 2,0 liter turbomotor. In principe dezelfde unit als bij de vorige editie. “Het zou een storm van protest veroorzaken als wij nu al afscheid zouden nemen van die motor”, zo laat Kariya juist inschattend weten. Een grote vermogenstijging zit er daarom niet in, hetgeen betekent dat de nieuwe Civic Type R niet de strijd aan zal gaan met de Mercedes-AMG A 45, en ook niet met de Ford Focus RS.

Honda ziet daarom ook af van vierwielaandrijving. Volgens Kariya is er zelfs in de Verenigde Staten onvoldoende vraag naar. Voor optimale tractie vertrouwt hij liever op een (enorme) achterspoiler. Daarmee was de conceptversie van de Civic Type R reeds uitgerust en zal zeker het productiestadium halen. Ook de 3 centraal geplaatste uitlaatpijpen helpen mee de achterzijde van de Honda stevig op het asfalt gedrukt te houden.

Honda Civic Type R concept

Honda wil met de nieuwe Civic een jonger koperspubliek aanspreken. Een prijs die duidelijk lager is dan die van bovengenoemde Ford of Mercedes helpt daarbij. Evenals een spannend en sensationeel uiterlijk. En rijeigenschappen waar je hart sneller van gaat kloppen. En het hart van Honda, dat is de Civic.

Comments are closed.