Kritiek op Private Lease onderzoek Consumentenbond

0

De Consumentenbond heeft in haar nieuwste uitgave van de Consumentengids aanbieders van private lease op prijzen en voorwaarden met elkaar vergeleken. In veel gevallen blijkt lease goedkoper dan zelf een auto kopen, al is dat vooral afhankelijk van de persoonlijke no-claimkorting.

Er zijn enkele tientallen aanbieders van private lease onderzocht. Contracten van zowel 24 als 48 maanden zijn hierbij onder de loep genomen, beide met 10.000 en 20.000 km per jaar. Ook het eigen risico en de geboden pechhulp waren onderdeel van het onderzoek van de Consumentenbond.

Daarnaast zijn de kosten berekend die consumenten maken als ze exact dezelfde auto kopen of financieren met geleend geld. Daarbij is de Consumentenbond uitgegaan van een gemiddelde no-claimkorting van 50 procent op de autoverzekering. Dat laatste maakt nogal een verschil: wie geen korting heeft, is in alle gevallen met lease goedkoper uit dan met koop. Bij veel schadevrije jaren (75 procent of meer korting) is kopen wél voordeliger dan lease, al zijn er per type auto, kilometrage en looptijd grote verschillen.

Alphabet is gemiddeld de voordeligste aanbieder. De totale kosten per maand zijn gemiddeld 12 procent lager dan wanneer de auto met eigen geld wordt gekocht. Bij geleend geld bedraagt het verschil 21 procent. Dit is mede te danken aan de sobere voorwaarden en het beperkte aanbod, aldus de Consumentenbond.

Ook bij PSA (Peugeot, Citroën, DS), Audi Volkswagen Leasing, XLeasy, Privatelease.com en Broekhuis is het gemiddeld genomen voordeliger om een auto te leasen dan om zelf te kopen. Wordt er verzekerd bij Centraal Beheer, of wordt er door de werkgever kortingen gegeven op verzekeringen bij deze verzekeraar, dan hoort ook Wagenplan in het rijtje thuis. Wagenplan is een dochter van Centraal Beheer.

Deskundigen plaatsen evenwel kanttekeningen bij de vergelijking van private lease aanbieders van de Consumentenbond. Roel Hindriks, die het bedrijf Leaseconsult runt en medeoprichter is van de Stichting Verantwoord Auto Leasen, spreekt van een “niet meer dan oppervlakkig” en “absoluut onbevredigend” onderzoek.

Volgens Hindriks worden in de gewraakte publicatie niet alle aspecten van privé lease correct toegelicht. Bovendien blijven belangrijke elementen in de uitvoering onbenoemd. “Al met al teleurstellend en geheel onnodig”, aldus Hindriks. Hij zegt de Consumentenbond er al eerder op gewezen te hebben dat zij de materie ‘private lease’ niet in de vingers heeft. De suggesties van Hindriks om het kennisniveau aan te vullen, zijn kennelijk niet opgevolgd.

Opvallend vindt Hindriks het gegeven dat de belangenbehartiger van de consument normaal gesproken altijd de prijs betrekt in zijn oordeel, maar ditmaal van geen enkele aanbieder tarieven noemt. Zo ontbreken bedragen voor de maandelijkse termijn en extra kilometers, evenals een oordeel over de kwaliteiten van de aanbieders. Evenmin is aangegeven hoe de leasemaatschappijen kwalitatief scoren. Ook is niet ingegaan op de sterk uiteenlopende aanvullende voorwaarden en leasetechnieken.

Blijkbaar is voor de Consumentenbond, zo concludeert Hindriks, het testen van artikelen (‘beste product’, ‘voordeligste aanbieding’) inhoudelijk een andere materie dan het vergelijken van een complexe dienst als autoleasing. “Per saldo is het verslag te oppervlakkig en te vaag om er, zonder verdere kennis van zaken, conclusies aan te kunnen verbinden”, aldus de medeoprichter is van de Stichting Verantwoord Auto Leasen.

Comments are closed.