Exclusief: rijden met de Mitsubishi Eclipse

0

GetestDe nieuwe Eclipse

ModelMitsubishi Eclipse

Modeljaar2017

RecensieDankzij het coupéachtige design heeft de Eclipse een vlotte uitstraling.

Waarom de korte test?

Het kan vriezen en het kan dooien, ook bij Mitsubishi. Na in 2015 liefst 14.451 auto’s in Nederland verkocht te hebben, bleef de afzetteller vorig jaar steken op 5.629 exemplaren. Mitsubishi raakte dus bijna tweederde van zijn verkopen kwijt, en in omzet gemeten waarschijnlijk nog meer want het was vooral de relatief dure Outlander PHEV die in 2016 in Nederland uit de gratie raakte. De afzet van deze stekkerhybride klapte door de minder aantrekkelijke bijtelling ineen van 9.406 exemplaren in 2015 naar 1.862 stuks vorig jaar. Mitsubishi denkt evenwel dat de Eclipse, een nieuw SUV model, voor licht aan het eind van de tunnel zal zorgen. Een select aantal autojournalisten mocht al rijden met het prototype.

De nieuwe Mitsubishi Eclipse 2017 achterkant

Wat voor auto is de Mitsubishi Eclipse?

De Eclipse komt prijstechnisch tussen de ASX en de Outlander in het gamma. Met het model wil Mitsubishi vooral de Nissan Qashqai, de Peugeot 3008 en de Seat Ateca gaan beconcurreren. De ASX, die amper kleiner is, is hiertoe vanwege zijn hoge leeftijd niet meer goed toe in staat. De Mitsubishi Eclipse beleeft zijn publieksdebuut in maart op de autosalon van Genève. Het kan evenwel tot eind 2017 duren voordat de nieuwe SUV in de Mitsubishi showrooms arriveert.

Ondanks de royale aanwezigheid van camouflagemateriaal is goed te zien dat de hoge Japanner een vlot design gaat krijgen. De Mitsubishi  Eclipse wordt een soort BMW X4 voor de gewone man, oftewel een coupéachtige SUV. Daarmee lijkt de Mitsubishi zich op dezelfde kopersgroep te richten als Toyota met de C-HR. Naast een schuine achterzijde kenmerkt het ontwerp zich ook door een imposante grille die rijk gedecoreerd is met chroom.

De nieuwe Mitsubishi Eclipse 2017 voorkant

Van het interieur mochten nog geen foto’s gemaakt worden, maar de preproductie versie van de Mitsubishi Eclipse heeft een fraai welvend dashboard met een nieuw multimediasysteem. Mitsubishi heeft zich hiervoor laten inspireren door het materiaal van BMW. Niet alleen qua vorm (tablet), maar ook in de vorm van heldere graphics, de laatste apps en een snel reagerend touch screen. Ondanks de schuine achterzijde hebben niet al te grote volwassenen achterin voldoende zitruimte. Dit betekent dat de Eclipse een prima alternatief is voor de Qashqai. Tegen meerprijs is een groot panoramadak leverbaar. Die optie kost (natuurlijk) een paar centimeter hoofdruimte.

De ASX moet het zien vol te houden tot 2019. Dan zal deze SUV worden vervangen door een kleiner model waarmee Mitsubishi de Nissan Juke wil gaan beconcurreren. Daarvan komt ook een volledig elektrische variant met een actieradius van circa 240 kilometer. In 2020 zal de Outlander worden afgelost. De nieuwe editie wordt wederom leverbaar in stekkerhybride uitvoering.

Mitsubishi Eclipse 2017 op de weg

Is het de nieuwe Mitsubishi Eclipse wat?

Mitsubishi gaat de Eclipse leveren in 1,5 liter turbobenzine uitvoering en als 2,2 liter diesel. Vierwielaandrijving en een CVT automaat is optioneel. De handgeschakelde versies beschikken standaard over voorwielaandrijving. Volgens Mitsubishi is de benzinemotor al vanaf 1.500 toeren helemaal bij de les. Een soepel karakter vonden de technici belangrijker dan een hoog vermogen. Meer dan 122 pk zit er daarom niet in het vat. Het maximum koppel bedraagt 200 Nm.

De Mitsubishi Eclipse komt in geteste benzinevorm vlot uit de startblokken. De viercilinder motor is bij lage toerentallen verfijnd, maar bij veel omwentelingen klinkt de unit nogal rauw. Veel toeren maken is evenwel niet noodzakelijk om je vlot met de Mitsubishi te kunnen verplaatsen dankzij de goede trekkracht onderin. Mitsubishi meldt dat het elektronisch gecontroleerde S-AWC vierwiel aandrijving systeem afgeleid is van de Lancer Evo rallywagen. Vermogen en koppel worden automatisch naar het wiel gestuurd met de meeste grip.

Mitsubishi Eclipse

Zwakste schakel in de aandrijflijn lijkt de CVT te zijn. Mitsubishi zegt 7 virtuele versnellingen voorgeprogrammeerd te hebben. Rij je rustig, dan verlopen die verzetwisselingen soepel, maar als je de Mitsubishi Eclipse op zijn staart trapt, dan raakt hij de kluts kwijt. Het toerental schiet dan de hoogte in (en dat levert geen prettig geluid op …) en op schakelcommando’s via de flippers aan de stuurkolom wordt traag gereageerd. Mitsubishi belooft dat de afstelling van de CVT nog verbeterd zal worden voor de SUV in productie gaat.

De Eclipse is gebaseerd op een ingekort Outlander platform. Hoogwaardig staal moet de bodemplaat evenwel sterker én lichter maken. Achter beschikt de Mitsubishi op een hoogwaardige multi-link onafhankelijke wielophanging, en dus geen (goedkope) torsie staaf constructie. Volgens de Japanners werkt de besturing responsiever dan bij de Outlander. Tijdens de kennismaking test was dat goed merkbaar. De installatie werkt direct en heeft een prettige bekrachtiging, waardoor de Mitsubishi Eclipse zich scherp laat aansturen. Net als bij de Seat Ateca is de vering bij lage snelheden stevig. Daardoor heeft de Mitsubishi weinig last van overhellen. De carrosserie wordt in bochten goed onder controle gehouden.

Mitsubishi Eclipse 2017 testrecensie

80%
80%
Awesome

Mitsubishi kan een extra (SUV) model goed gebruiken. Dankzij het coupéachtige design heeft de Mitsubishi Eclipse een vlotte uitstraling. Van de boven verwachting goed verkopende Toyota C-HR weten we inmiddels dat de autoconsument een dergelijke styling waardeert. Als het Mitsubishi lukt om de CVT een aangenamer karakter te geven, dan is het merk terug in de verkooprace.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (20 Stemmen)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.