Herboren: Honda Civic

0

GetestDe nieuwe Civic

ModelHonda Civic

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe Honda Civic telt weer helemaal mee in de Golf klasse.

Het is u wellicht ontgaan, maar 2016 stond bij Honda in het licht van ‘opkrabbelen’. Op Europees niveau kon het marktaandeel worden vergroot van 0,9 naar 1,1 procent en in Nederland wist het Japanse merk tegen de verdrukking in met afgerond 50 procent te groeien. Dat is goed nieuws voor een autofabrikant die bouwkwaliteit technisch niet of nauwelijks wat voor de voeten geworpen kan worden.

De achterkant van de nieuwe Honda Civic

Maar Honda moet van ver komen. Anders gezegd: het merk was in een diep verkoopdal beland. In 2015 bungelde Honda onderaan in de verkoopstatistieken. De Europese autoconsument lust de Jazz niet, voor de Accord wachtte hetzelfde lot als de Galant, Primera, Kizashi en Legacy (de vraag is niet óf de Avensis volgt, maar wanneer …) en de onorthodoxe Honda Civic was niet in staat om een vuist te maken in de Golf klasse. Zelfs de CR-V, op mondiaal niveau marktleider in het SUV segment, had het in Europa moeilijk.

Honda Civic 2017 op de weg

Aan dit laatste probleem is vorig jaar niks veranderd. Ook de nieuwe generatie, die eind 2017 in de showrooms verschijnt, zal het tij niet kunnen keren tenzij Honda de prijzen van de SUV fors omlaag gooit: de CR-V is een kleine 10 duizend euro duurder dan de Nissan Qashqai. Je krijgt dan weliswaar meer auto, maar geen modernere techniek. En het prijsverschil is eenvoudigweg te groot om potentiële klanten de showroom in te lokken. Dat Honda vorig jaar desondanks haar marktaandeel in Europa (en Nederland) heeft kunnen vergroten, is te danken aan de HR-V, het kleine broertje van de CR-V. Het nieuwe model is een stap in de goede richting, maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Daar moet de nieuwe Honda Civic voor zorgen.

De nieuwe Honda Civic

Bij de ontwikkeling van de tiende generatie heeft Honda alles uit de kast gehaald. Nou ja, een derde van haar totale R&D budget. Ook werden de regionale ontwikkelingsteams samengevoegd want de nieuwe Honda Civic 2017 gaat weer mondiaal verkocht worden. Net als het origineel, waarmee Honda voor zichzelf een doorbraak wist te forceren op de automarkt. In Europa leek de rol van de Honda Civic vorig jaar uitgespeeld, wereldwijd gingen er 620.000 exemplaren over de toonbank. Dus voor Honda is het model nog steeds de ruggengraat van haar gamma.

Honda Civic 2017 zijkant

Dat Honda zoveel ontwikkelingsbudget heeft vrijgemaakt voor de nieuwe Civic was hard nodig. Het oude model kon, technisch gezien bij het schroot. Voor de atmosferische benzinemotoren was de houdbaarheidsdatum al lang verstreken en het onderstel met zijn torsiestaaf achteras en benzinetank onder de voorstoelen volstaat misschien voor de Jazz, een auto die in eigen land moet concurreren met de Toyota Yaris, maar niet voor een model in wiens segment de Volkswagen Golf de referentie is.

Honda Civic 2017 cockpit en dashboard

Dus de tiende generatie Honda Civic is compleet nieuw. De benzinemotoren (waaronder een zuinige 1,0 liter 3-pitter) kenmerken zich voortaan door turbotechniek en het kersverse, lichtgewicht onderstel is groter, 52 tot 88 procent stijver, biedt een lager zwaartepunt en beschikt achter over een eerste klas wielophanging. In Europa zal de nieuwe Honda Civic alleen als 5-deurs hatchback worden gebouwd. De Tourer uitvoering krijgt geen opvolger, althans niet tijdens deze generatie. Ter compensatie zal wel de elders geproduceerde sedanversie naar Europa worden gehaald.

Honda Civic 2017 cockpit

Daarmee zijn we bij de zwakste schakel van de nieuwe Honda Civic beland: zijn carrosserie. Dat een stationwagon in het assortiment ontbreekt, is beslist een nadeel. Citroën had beslist veel betere zaken met haar C4 kunnen doen als er een Tourer versie was, en dat geldt ook voor Alfa Romeo (Giulietta), Mazda (3), Nissan (Pulsar) en Volvo (V40). En dan is er het design. Je zou dat als ‘karakteristiek Japans’ kunnen bestempelen, wat op zich voor een Honda niet verkeerd is, maar voor een uitsluitend in Europa te bouwen model enigszins onlogisch. Het lijnenspel is vooral druk. En nergens in harmonie.

Honda Civic achterbank

Dit gezegd hebbende, is de nieuwe Honda Civic 2017 voor de rest een prima auto. Met name het onderstel maakt indruk. De naar een hoger plan getilde wielophanging weet de carrosserie ten alle tijd goed onder controle te houden. Tegelijkertijd is het veercomfort verrassend goed, ook als het asfalt niet van topkwaliteit is. De besturing is een beetje stroopachtig maar wel direct en voorzien van de juiste mate van bekrachtiging. Qua grip scoort de Civic ook een mooi cijfer, waardoor het weggedrag misschien niet echt speels of lichtvoetig is, maar wel vertrouwenwekkend. Oneffenheden in het wegdek brengen de Honda niet snel uit zijn element.

Honda Civic motor

Er kon worden gereden met de handgeschakelde 1,0 liter driecilinder turbobenzine uitvoering. Vaak kan je tijdens de eerste test alleen kennismaken met de duurdere versies (zoals onlangs bij de nieuwe Mini Countryman), maar Honda heeft blijkbaar zó veel vertrouwen in haar instapmodel dat die door de pers aan de tand mocht worden gevoeld. Dat is volkomen terecht, want de Japanners laten met de nieuwe krachtbron zien de kunst van motorenbouw nog niet verloren te hebben.

Honda Civic 2017 versnellingspook

Driecilinder turbo units waren er al veel, maar het exemplaar van Honda is indrukwekkend krachtig (129 pk) en verfijnd. Ook schakelen doe je via de korte pook met plezier. Qua sprintkracht (0-100 km/u in 10,9 seconden) is er eigenlijk geen dringende reden om voor de 1,5 liter viercilinder uitvoering te gaan. En met een CO2-uitstoot van 110 à 117 gram blijft de CO2-uitstoot binnen de perken. Een nóg zuinigere dieselversie zal overigens in een later stadium aan het gamma worden toegevoegd. Een CVT automaat kost op de 1,0 liter versie slechts 800 euro extra.

Honda Civic 2017 laadruimte

Binnenin valt direct de lagere zitpositie op. Doordat de brandstoftank van de nieuwe Honda Civic naar achteren is verplaatst, staan de voorstoelen nu 3,4 centimeter lager. Dat zorgt voor een sportievere rij beleving (meer feedback) en een gunstiger zwaartepunt. De brandstoftank bevindt zich nu, net als bij de concurrentie, onder de achterbank. De befaamde Magic Seats zijn hierdoor komen te vervallen, maar volgens Honda is uit onderzoek gebleken dat klanten zelden gebruik maakten van de mogelijkheid om (na wegklappen van de bank) extra hoge spullen achter de voorstoelen te vervoeren.

Honda Civic laadruimte detail

De hoeveelheid beenruimte achterin is zeer royaal en de hoofdruimte voor de achterpassagiers is redelijk (lange inzittenden kunnen ruzie krijgen met de schuine daklijn). De bagageruimte meet 478 liter en dat is een volume dat in het C segment alleen door de Skoda Octavia wordt overtroffen. Onder de laadvloer bevindt zich bovendien een extra, goed bruikbaar bergvak. Het interieur zit vol met praktische vondsten, zoals een (zijdelings) oprolbare hoedenplank, een diep centraal bergvak en clips waarmee snoeren voor bijvoorbeeld de mobiele telefoon kunnen worden vastgeklemd. Het multimediasysteem is qua gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit (nog) niet van Volkswagen Groep niveau, maar doet niet achter voor de installatie van andere concurrenten. De hoeveelheid plastic in het interieur is uitbundig, maar de kwaliteit is prima waardoor het geheel een duurzame indruk maakt. Ook de ergonomie van het dashboard is goed.

Honda Civic 2017 navigatiesysteem

 

Honda Civic 2017 testrecensie

80%
80%
Awesome

Honda heeft vorig jaar december haar 100 miljoenste auto gebouwd. Aan ervaring dus geen gebrek. En door alle R&D krachten in het bedrijf te bundelen in wat Honda het grootste ontwikkelingsprogramma uit haar 70-jarige geschiedenis noemt, heeft het merk de Honda Civic weten te transformeren van een outsider tot een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde. Het nieuwe model rijdt goed, is zuinig, verfijnd (op wat windgeruis en rolgeluiden van de banden na), ruim en nog steeds bovengemiddeld praktisch. De Volkswagen Golf ademt weliswaar meer kwaliteit uit en de niet minder goed rijdende Opel Astra is in 1,0 liter turbobenzine vorm duizenden euro's goedkoper, maar het is goed om te zien dat Honda de aansluiting in het C segment heeft hervonden.

Extra procentpunten marktaandeel zullen voor Honda de beloning zijn, maar daarmee is het (Europese) huiswerk voor het merk nog niet af. Zo lijkt de haast agressieve vormgeving van de Honda Civic meer op zijn plaats voor de volgende generatie Jazz. Verder schreeuwt het gamma om een derde SUV model, onder de HR-V (instappen kan pas voor 27.490 euro). Geef dat model net zo'n kek design als de originele Civic en Honda kan dan écht weer gaan meetellen in Europa.

  • 8
  • User Ratings (37 Votes)
    6.1

Comments are closed.