Bij de autofabrikanten zijn de pijplijnen haast verstopt met SUV modellen. Alle met dit carrosserietype kunnen merken nog flink groeien.
Ford heeft bovendien een flinke inhaalslag te maken, in de zin dat in het B segment de Ecosport amper een rol van betekenis speelt. Vorig jaar werden er in Nederland 936 exemplaren van verkocht. Ter vergelijking: Renault wist in 2016 voor de Captur 7.853 bestellingen te noteren.
Maar eind 2019 heeft Ford haar huiswerk weer op orde. Dan moet een nieuwe compacte SUV klaar zijn. Die krijgt een plaats tussen de Active (terreinlook) uitvoering van de Fiesta en de Kuga (4,52 meter) in het gamma. Ondanks de imposante uitstraling is een bescheiden verbruik gegarandeerd dankzij de Ecosport (100, 125 of 140 pk) en TCDi motoren (120 pk). De benzinekrachtbron kan desgewenst worden voorzien van cilinderuitschakeling.
Helemaal bij de tijd is de compacte SUV op het gebied van assistentiesystemen en veiligheidsuitrusting. Zo zal de nieuwe Ford zelfstandig kunnen inparkeren en houdt een noodrem systeem een oogje in het zeil. Hetzelfde geldt voor de vermoeidheidsassistent. De uitvoering met Powershift automaat zal (semi)autonoom kunnen rijden. Vierwielaandrijving is niet gepland, maar dankzij intelligente tractiecontrole zal de Ford op een gladde ondergrond zijn mannetje kunnen staan.
De op de Fiesta te baseren SUV is niet de directe opvolger voor de Ecosport, al is het goed denkbaar dat die Ford medio 2019 bij ons gesaneerd gaat worden. De SUV zal aan de bovenkant van het B segment gepositioneerd worden. Reken daarom op een instaptarief van circa 24.000 euro. Dat is zondermeer een competitief tarief, want Ford streeft naar dezelfde interieurkwaliteit als Audi bij de Q2 biedt. En die kost inmiddels ruim 30 mille.