Hyundai i30 Wagon slikt 602 liter

0

In de tweede week van maart is het zover: de (altijd interessante) autosalon van Genève. Jaarlijks staan daar belangrijke nieuwkomers voor het lopende autojaar. En in het geval van Hyundai is dat de i30 Wagon.

De Wagon volgt in het kielzog van de hatchback versie van de nieuwe i30 die inmiddels bij de Hyundai dealers in de showrooms is gearriveerd. De levering van de combi uitvoering, die aan de voorzijde kan worden voorzien van volledige LED techniek voor de koplampen en de dagverlichting, start op 1 juli. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een instaptarief net onder de 22 mille.

Wilt u weten hoeveel liter bagage er in de nieuwe i30 Wagon past? 602. Of 1.650 liter indien u de achterbank plat gooit. Daarmee is de nieuwe generatie 74 respectievelijk 10 liter ruimer dan de vorige editie. Dat is best een knappe prestatie, want de nieuwe i30 Wagon heeft een sterk aflopende daklijn, een stylingkeuze waarvan de bagageruimte vaak het dupe is.

Maar de praktische schade valt dus mee. Hyundai heeft een flinke laadcapaciteit weten te combineren met een vlot, coupéachtig uiterlijk. De i30 heeft als Wagon daardoor een sportievere uitstraling dan de wat ‘stijve’ hatchback. Beide carrosserievarianten delen dezelfde wielbasis van 2,65 meter. Ook de breedte (1,80 meter) is identiek. Maar de Wagon is een stuk langer (4,59 meter) en ietsje hoger (1,47 meter).

De veiligheidsuitrusting van de i30 Wagon liegt er ook niet om: een noodremfunctie met voetgangerherkenning, vermoeidheidwaarschuwing, adaptieve cruise controle, dode hoek waarschuwing, intelligente verlichting, waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit rijden, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning. Ook qua infotainment is de Hyundai helemaal bij de tijd: Apple CarPlay plus Android Auto behoren tot de mogelijkheden en de smartphone kan via inductie worden opgeladen. Het touch screen is 8,0-inch groot en staat als een tablet bovenop het dashboard.

Hyundai gaat de i30 Wagon leveren met 3 motoren: een 3-pits 1.0 T-GDI turbobenzine unit met 120 pk, een 140 pk sterke 1.4 T-GDI met een cilinder extra en voor dieselrijders een 1.6 CRDi met 110 pk. Het zijn exact dezelfde krachtbronnen die nu ook al beschikbaar zijn voor de hatchback. Voor de overbrenging van de trekkracht naar de voorste wielen zorgt een handgeschakelde 6 versnellingsbak of desgewenst (en afhankelijk van de motorisering) een automaat met dubbele koppeling.

De i30 Wagon is het tweede van de vier modellen die door Hyundai gepland zijn. De Nederlandse importeur van het Koreaanse merk verwacht met deze carrosserievariant de grootste verkoopaantallen te realiseren. Daarmee is hij de belangrijkste loot aan de i30 stam. In een later stadium volgt een 5-deurs Fastback (een soort Audi A5 Sportback, maar dan niet ‘premium’ en bestemd voor een lager segment) en de i30 Active. De laatste is een terreinlook uitvoering.

Comments are closed.