Prijsindicatie Mitsubishi Eclipse Cross

0

We wisten al dat hij op de autosalon van Genève zijn première zou beleven, maar tot nu toe moesten we het doen met foto’s van een gecamoufleerd prototype en enig plaagmateriaal. Nu zien we de Mitsubishi Eclipse Cross in volle glorie.

De nieuweling vervangt geen bestaand model, maar zal het SUV gamma van het Japanse merk gaan versterken. Dat is geen overbodige luxe, want in andersoortige auto’s (zoals de Lancer) ziet Mitsubishi niet veel brood meer. De Eclipse Cross wordt gepositioneerd tussen de recent nog opgefriste ASX en de grotere Outlander.

De wereldpremière is dus voor de autosalon van Genève gepland. Deze autotentoonstelling opent op donderdag 9 maart zijn deuren voor het publiek. De Eclipse Cross arriveert komende herfst in de Europese showrooms. Mitsubishi gaat de SUV ook in onder meer Japan, Australië en Noord-Amerika verkopen. Europa wordt echter als de belangrijkste afzetregio gezien. Vandaar dat wij de show & verkoop primeur hebben.

De Eclipse Cross is 4,4 meter lang en 1,8 meter hoog. Als gevolg van een nogal opvallende achterzijde met ‘gesplitste’ achterruit à la de gigantisch geflopte Pontiac Aztec (en een bovenaan geplaatst remlicht over bijna de volledige breedte van de auto) oogt de Mitsubishi best wel sportief. Ook de rode lakkleur staat hem goed. Je kan er met een beetje goede wil een alternatief voor de BMW X4 in zien, maar dan ongetwijfeld met een minder ‘premium’ prijskaartje.

De uitrusting van de luxueuzere uitvoeringen van de Eclipse Cross omvat de recentste infotainment technologie, dat luistert naar de naam Smartphone Link Display Audio, oftewel SLDA. Voorlopig is het systeem in ons land alleen nog voorzien van Apple CarPlay. Android Auto komt beschikbaar als de benodigde app in Nederland verkrijgbaar is. Het multimedia systeem, dat fier boven de middenconsole uittorent, biedt verder alle functies die je verwacht en is verder te bedienen via de touchpad controller op de middentunnel. Via spraak kunnen Google Maps, Google Play, muziek en andere apps bediend worden.

Head-up display en een groot panoramadak staan op de optielijst. Of dat ook voor een achteruitrijdcamera geldt, is nog niet bekend. Er is wat voor te zeggen om die standaard te monteren, want doordat de Eclipse Cross over een gespleten achterruit beschikt, zal het uitzicht gegarandeerd zeer beroerd zijn. De achterbank laat zich op verschillende manier verstellen (lengterichting, hellingshoek). De bagageruimte wordt door Mitsubishi omschreven als “riant” en is te vergroten door de achterbankleuning om te klappen. Dit kan in 60:40 verhouding. Mitsubishi belooft ook veel beenruimte achterin en voldoende hoofdruimte. Ondanks de aflopende daklijn.

De Eclipse Cross gaat standaard geleverd worden met Super All Wheel Control. Dat is Mitsubishi taal voor vierwielaandrijving, waarbij onder normale omstandigheden het meeste vermogen en koppel naar de achterwielen gaat. Er zullen bij de lancering 2 motoren beschikbaar zijn: een geblazen 1,5 liter op benzine met CVT automaat en een oliegestookte 2.2 DI-D met conventionele automatische transmissie (en 8 versnellingen). De genoemde CVT kan ook handmatig worden bediend en dan heeft hij eveneens 8 verzetten.

Cijfers over de prestaties en het verbruik geeft Mitsubishi nog niet vrij, evenmin als de prijzen. Reken op een instaptarief van 27 à 28 mille. Daarmee wordt de Eclipse Cross iets duurder dan die andere coupéachtige SUV in het C segment, de Toyota C-HR, maar die heeft standaard geen automatische transmissie. Of Mitsubishi haar nieuweling in (stekker)hybride uitvoering gaat leveren, is nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.