Valt tegen: Range Rover Velar

0

Hier ziet u de eerste voortijdig uitgelekte foto’s van de nieuwe Range Rover Velar. Na de veelbelovende plaagfoto van vorige week, waarop een niet onaantrekkelijk achterwerk te zien was, zorgen de Britten nu voor een koude douche. De Velar mist namelijk de sexy uitstraling van de andere modellen van het submerk.

Om te beginnen is de Velar een variatie op een thema dat aardig afgekloven begint te raken. Het nieuwe familielid is wel erg veel van hetzelfde. Zachtjesaan beginnen de Range Rover, de Range Rover Sport, de Discovery en de Discovery Sport wel erg veel op elkaar te lijken. Het is allemaal één pot nat. Alleen de Evoque weet zich visueel nog enigszins te onderscheiden, maar voor de rest zijn er te veel gelijkenissen.

De nieuwe Velar voegt eigenlijk niks toe, behalve dan dat hij het prijsgat tussen de Evoque en de Range Rover Sport moet gaan vullen. Sterker nog: door de te grote derde zijruit oogt hij eerder als een seksloze stationwagon dan als een coupéachtige SUV wat de bedoeling is. Bij het verspreiden van de in de inleiding genoemde plaagfoto had Land Rover nog een sportief model beloofd. De Velar heeft weliswaar een relatief daklijn en een schuine neus plus vooruit, maar dat harmonieert niet met de rechte achterzijde. Ook lijkt het dak, in tegenstelling tot andere modellen van Range Rover, optisch niet te zweven. Deze Brit heeft dus niet velar om het lijf. Jammer!

Toch is de ‘fout’ die Land Rover nu gemaakt heeft, niet onbegrijpelijk. De Velar is namelijk gebaseerd op de Jaguar F-Pace en diens zustermerk wil niet in dezelfde vijver gaan vissen. Dit betekent dus ‘noodgedwongen’ een hoekig design. Daarmee dacht Land Rover ook te voorkomen dat de Velar nog meer op de Range Rover Sport zou lijken dan nu het geval is. Maar al die water bij de wijn zorgt er nu voor dat het eindresultaat je compleet koud laat.

De Range Rover Velar komt in het begin van de zomer op de markt. Hij wordt dan leverbaar met de bekende 4 en 6 cilindermotoren van de F-Pace en de nieuwe Land Rover Discovery. Het gaat daarbij om de 2.0 TD4 en SD4 (180 resp. 240 pk), de 2.0 Si4 (250 of 300 pk), de 3.0 SD4 (300 pk ) en de 3.0 SC (380 pk). In tegenstelling tot de Jaguar F-Pace is Land Rover het aan zijn stand verplicht om de Range Rover Velar met echte terreincapaciteiten te zegenen. Daarom wordt de SUV standaard voorzien van Terrain Response 2, All Terrain Progress Control en Low Traction Launch. Maar omdat de Brit ook op het asfalt wil schitteren, beschikt de Velar ook over zogeheten Adaptive Dynamics. Op de autosalon van Genève kunnen we hem live aanschouwen. Autointernationaal.nl rekent op een instaptarief van 73.800 euro.

Comments are closed.