Hyundai i30 Wagon Live

0

De nieuwe Hyundai i30 staat als hatchback nu afgerond een maand bij de dealers en inmiddels is duidelijk dat het model geen (om een populair woord van de laatste weken te gebruiken) game changer is. Het zagen aan stoelpoten van de gevestigde orde is altijd lastig en het Koreaanse alternatief voor de Astra, Mégane en Golf weet duidelijk geen revolutie te veroorzaken in het C segment.

Hyundai blijft op deze manier sterk afhankelijk van de i10, die tussen de andere boodschappenauto’s vanwege zijn bovengemiddeld ruimteaanbod en volwassen karakter wél indruk weet te maken. Mede geholpen door private lease constructies werden er in de eerste 2 maanden van dit jaar 1.224 exemplaren van de i10 op kenteken gezet. Daarmee is het met afstand het best verkopende model van Hyundai.

Het Koreaanse merk zal die 1.224 klanten allemaal even lief hebben, maar doordat het zwaartepunt bij de verkopen op de i10 ligt (de instapper heeft een afzetaandeel van bijna 40 procent), is dit model erg bepalend voor het imago van Hyundai. De i40 heeft in zekere zin daar zijn Waterloo gevonden en het is zoals gezegd twijfelachtig of de i30 Hatchback de basis weet te verbreden.

Maar gelukkig is daar nu de i30 Wagon, die op de autosalon van Genève zijn publieksdebuut beleeft. Is het design van de Hatchback zo stijf en behoudend als de mannelijke Tweede Kamerleden van de ChristenUnie, de stationwagon is de Carola Schouten op wielen: op de betrouwbaarheid valt ook in dit geval niks af te dingen, en de overige basisprincipes zijn hetzelfde, maar je staat ineens oog in oog met wat je een sensueel, zelfs zwoel model zou kunnen noemen.

Dat heeft alles te maken met de in puntvorm eindigende achterste zijruit van de i30 Wagon. Zoiets kenden we tot nu toe alleen van de Mercedes CLA Shooting Brake, de meest premium stationwagon in het C segment. En nu biedt Hyundai zo’n stylingdetail voor de gewone man. Kom daar bij de Opel Astra ST, de Renault Mégane Estate of de Volkswagen Golf Variant maar eens om.

Dus hoewel er misschien nog steeds geen rationele reden is om voor het alternatief van Hyundai te gaan (de rijeigenschappen van de i30 Wagon zijn vermoedelijk net zo inwisselbaar als die van de hatchback en de motoren in hun soort evenmin toppers), omvat de standaarduitrusting bij de stationcar ook visueel plezier. Dat is mooi meegenomen, ook omdat er met het ruimteaanbod niks verkeerd is: met de achterbank omhoog heb je de beschikking over 602 liter en omklappen levert een capaciteit van 1.650 liter op.


De i30 Wagon wordt met dezelfde 3 motoren leverbaar als de hatchback: als 3-pits 1.0 T-GDI (turbobenzine, 120 pk), als viercilinder 1.4 T-GDi (idem, maar dan met 140 pk en een stevige 2.000 euro duurder en als 1.6 CRDi (diesel, 110 pk). De productie vindt plaats in Tsjechië waar de eerste exemplaren komende zomer van de band rollen. Dan zal ook de levering in Nederland op gang komen.

Comments are closed.