Nissan Qashqai krijgt facelift

0

Nissan zal de geschiedenis in gaan als uitvinder van de (compacte) cross-over. De eerste jaren na de introductie had de Qashqai het rijk alleen, maar geleidelijk aan is de concurrentiedruk toegenomen, met als gevolg dat het merk marktaandeeltechnisch in Europa in het defensief is gedrukt.

Omdat de aanval de beste verdediging is, komt Nissan nu met een facelift voor de inmiddels 3,5 jaar oude, tweede generatie Qashqai. Het Japanse merk is daarbij niet over één nacht ijs gegaan. De vanaf medio augustus leverbare vernieuwde Qashqai heeft niet alleen een serie cosmetische retouches ondergaan, hij is ook stiller en veiliger geworden. Verder is de Nissan nu in staat om semi-autonoom aan het verkeer deel te nemen.

De Qashqai is hiermee de eerste auto in zijn klasse die semi-autonoom een filerit voor zijn rekening kan nemen. Druk de knop van het zogeheten ProPilot systeem in en de Nissan stuurt, accelereert en remt geheel op eigen houtje door het verkeer. De techniek kan ook verkeersborden herkennen. Alleen zelfstandig van rijbaan verwisselen kan hij nog niet.


Wissel je toch van rijstrook, dan wordt ProPilot gedeactiveerd, maar zullen de (andere) aanwezige veiligheidssystemen zoals Driver Attention Alert, Intelligent Park Assist, Intelligent Around View Monitor, Blind Spot Warning en Lane Departure Warning niet minder alert zijn. Het pallet aan veiligheidsvoorzieningen is bovendien uitgebreid met voetgangersherkenning en Rear Cross Traffic Alert, een systeem dat het risico op schade bij parkeermanoeuvres tijdens achteruit rijden vermindert.

Visueel kan de modeljaar 2018 uitvoering van de Qashqai worden herkend aan een strak getrokken voorzijde. Bumpers, motorkap, mistpitten en koplampen werden allemaal op de tekentafel opgefrist. Voor wat betreft de koplampen heeft Nissan voortaan 2 smaken om uit te kiezen: halogeen of LED. Gewijzigd werd ook de dagverlichting in boemerang vorm (voortaan opgebouwd uit LED elementen). Uiterlijk is het grootste nieuws van deze facelift evenwel de montage van een V-vormige grille. Dit designelement, dat al is toegepast bij de nieuwe Micra, zullen we op alle toekomstige Nissan modellen zien. De facelift biedt ook andere lakkleuren. Op de optielijst staan adaptieve koplampen met grootlicht assistentie, evenals nieuw wieldesigns variërend qua formaat van 17 tot 19 inch.


Nissan heeft het interieur van de Qashqai naar een hoger plan getild met mooiere materialen en extra aandacht voor de afwerking. Zo biedt de topuitvoering Tekna+ voortaan nappalederen bekleding voor het meubilair met ‘3D’ stiknaden. Daarnaast heeft de Japanse cross-over een nieuw, aan de onderzijde afgeplat multifunctioneel stuurwiel gekregen met satijnchromen elementen. Voor muziekliefhebbers is er voortaan een geluidsinstallatie van Bose met 7 speakers. NissanConnect, het infotainmentsysteem, is herzien en heeft nu een nieuwe interface.

Last but not least heeft Nissan ook het rijgedrag van de Qashqai aangescherpt. Zowel het onderstel, waaronder de demping, als de besturing werden onder de loep genomen en (verder) verfijnd. Nissan zegt daarnaast een stiller interieur gecreëerd te hebben door de toepassing van meer geluid & trillingsdempende materialen en dikker glas. Motor, afrol en rijwindgeluiden krijgen hierdoor minder kans om door te dringen tot de cabine van de Qashqai.


De vernieuwde Qasqai beleeft zijn publieksdebuut op de autosalon van Geneve en zal tegen het einde van de zomer in de Nissan showrooms arriveren. Prijzen en meer informatie over het motorpallet worden in een later stadium bekend gemaakt.

Comments are closed.