Miskleun: Toyota Yaris 1.5

0

Wat is het meest eigenzinnige Japanse automerk? Je bent geneigd deze vraag te beantwoorden met “Subaru” of “Honda”. Desnoods “Mazda”. Maar Toyota kan er ook wat van. Die lijkt een broertje dood te hebben aan markttrends. Zo duurde het een decennium voordat er een antwoord op de Nissan Qashqai in de showrooms arriveerde. Hybride aandrijving leidt pas écht tot een wezenlijke daling van verbruik en uitstoot als je voor een stekkeraansluiting zorgt, maar pionier Toyota wil er niet of nauwelijks van weten. En aan de downsize trend bij benzinemotoren doet het merk ook niet mee. Toyota introduceert doodleuk een nieuwe atmosferische motor die met een inhoud van 1,5 liter voor een B segment model (zoals de vernieuwde Yaris) beslist fors is.

Toyota modellen worden nog wel eens bekritiseerd vanwege hun nietszeggende, grijze voorkomen. In het geval van de Auris, Verso en Avensis is dat niet helemaal onterecht. Maar met de Prius en C-HR toont Toyota een heel ander gezicht. Het merk durft zich met deze modellen wel degelijk te onderscheiden van de massa, al zou je het resultaat ook als “bizar” kunnen bestempelen. Met de vernieuwde Yaris heeft Toyota er voor gekozen om perse ook op te willen vallen in het verkeer, mooi of niet. Met optionele aankledingpakketten (zoals een in contrasterende kleur uitgevoerd dak) kan je het nóg bonter maken. De neuspartij met X motief is overgenomen van de Aygo en zal niet ieders kopje thee zijn. Aan de andere kant (letterlijk en figuurlijk): achter monteert Toyota lichtunits die qua belegenheid onovertroffen zijn. De harmonie in het design is daardoor ver te zoeken, maar apart is de vernieuwde Yaris wel.

In het motorenpallet keren de bekende 1,0 liter 3-pitter van 69 pk en de 100 pk sterke hybride uitvoering terug. De dieselvariant is gesaneerd; niet verrassend want (modellen als de Land Cruiser uitgezonderd) Toyota heeft nooit veel warme gevoelens gehad voor dit type krachtbron. De 1,3 liter 4 cilinder benzinemotor heeft plaatsgemaakt voor een nieuw 1,5 liter blok van 111 pk. Opvallend, want Toyota had uit het Auris en C-HR schap zó de 116 pk sterke 1.2 Turbo kunnen pakken. Maar volgens de Japanners reageert een atmosferische motor sneller op gaspedaalcommando’s en is een dergelijke unit in de praktijk ook nog eens zuiniger. Iets wat (onder andere) Fiat 500 klanten die hun 1.2 exemplaar hebben ingeruild voor een TwinAir Turbo uitvoering zullen beamen.

Tijdens de kennismakingstest in de bollenstreek boven Leiden kon de nieuwe Yaris 1.5 uitgeprobeerd worden. De Toyota versnelt netjes, maar een sportieve indruk maakt hij niet. Van een 111 pk sterk B segment model mag je meer verwachten. Dat je niet enthousiast wordt van de nieuwe motor, komt ook door de koppelkarakteristiek. 136 Newtonmeter is tegenwoordig behoorlijk bescheiden. Je kan over het praktijkverbruik van bovengenoemde Fiat 500 zeggen wat je wil, maar zijn 875 cc 2 cilinder motor biedt reeds 145 Nm. Bij 1.900 toeren. De Toyota moet je opjagen naar 4.400 omwentelingen voor het maximale resultaat. En dat doe je niet voor je plezier, want boven de 3.000 toeren wordt de motor irritant rumoerig. Ook het wegrijden in de Yaris 1.5 verloopt problematisch: de motor is zeer onvergevingsgezind als je te weinig gas geeft. Instinctief laat je dat de volgende keer wel uit je hoofd, maar dan trek je met een loeiende krachtbron al snel de aandacht van je omgeving. En dat komt niet doordat uw testredacteur een ongevoelige rechtervoet zou hebben. Twee collega’s rapporteren precies hetzelfde probleem. En omdat een Start/Stop systeem ontbreekt, duurt herstarten vele langer dan bij moderne concurrenten die deze techniek wel aan boord hebben. Toyota zegt geen start/stop systeem te monteren omdat het weinig verbruikwinst brengt. Tja, het resultaat is nu dat de Yaris 1.5 met een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 kilometer negatief afsteekt bij 1,0 liter rivalen, die doorgaans genoegen nemen met 4,2 à 4,3 liter. Het praktijkverbruik zal hoger zijn, maar dat is in de Toyota ook het geval: de boordcomputer vermeldde dat de Yaris 1.5 gemiddeld 5,9 liter benzine verbrandde.

Is er iets wat wel bevalt aan de Yaris? Nou, de overzichtelijkheid van de carrosserie is prima (de achterruit is opvallend groot). Verder ontbreekt bij uitladen dankzij een dubbele bodem de tildrempel en de capaciteit van de kofferbak kan er met 286 à 1.116 liter prima mee door: de 10 centimeter langere Volkswagen Polo biedt slechts 280 à 952 liter. Achterin de Yaris kunnen volwassenen prima zitten, maar door de relatief kleine portieren is de stootkans aanzienlijk. Het weggedrag is netjes zonder bijzonder te zijn en de standaard handbak met 6 versnellingen schakelt probleemloos.

Een pluim verdient de Yaris (ook) voor het standaard aanwezige veiligheidspakket Toyota Safety Shield met automatische noodrem. Bij de Nissan Micra is een dergelijke beschermengel alleen aanwezig op de duurdere uitvoeringen, al krijg je dan ook een dode hoek waarschuwingsysteem. De 1,5 liter uitvoering van de Yaris is evenwel pas beschikbaar vanaf het uitrustingniveau Comfort (en niet als Access). In combinatie met een set achterportieren drijft dit de prijs op naar 17.995 euro. Voor minder geld heb je een Kia Rio in Comfort tenue met 100 pk sterke 1.0 T-GDI motor. Die biedt 40 Nm meer koppel, een Start/Stop systeem en een royalere uitrusting. Er zijn ook interne concurrenten: de Yaris 1.0 Comfort bijvoorbeeld. Die is 2.000 euro goedkoper; geld dat je voor motorisch plezier dus niet perse aan de 1,5 liter uitvoering hoeft uit te geven. Bent u een Yaris fan met financiële reserve, dan is er wat voor te zeggen om voor de Hybrid Aspiration uitvoering te gaan. Die heeft een plezierigere én veel zuinigere aandrijflijn, kan verkeersborden herkennen en kost 20.495 euro (achterportieren zijn dan bij de prijs inbegrepen). Toyota verwacht dat 70 procent van de Yaris kopers voor de Hybrid uitvoering zal opteren. En als je met de 1.5 versie hebt gereden, begrijp je waarom.

40%
40%
Awesome

De Toyota Yaris is als vanouds ruim, praktisch en goed te overzien. De koper wordt in de watten gelegd met een uitgebreide veiligheidsuitrusting, maar de nieuwe 1.5 benzinemotor is een stap terug in de tijd. Weggegooid geld. Als het perse een Yaris moet zijn, kies dan voor de 1,0 liter basisversie of de Hybrid uitvoering.

  • 4
  • User Ratings (48 Votes)
    4.1

Comments are closed.