Subaru Ascent niet voor Europa

0

Subaru zal op de New York Auto Show de Ascent presenteren: een forse SUV met plaats voor 7 personen. De Japanners spreken vooralsnog van een concept, maar de kolos moet volgend jaar in productie gaan als opvolger van de Tribeca.

Met een lengte van 5 meter, een breedte van net geen 2 meter en een hoogte van 1,84 meter is de Ascent de grootste Subaru ooit. Hij is qua formaat eerder een alternatief voor de Audi Q7, de Mercedes GLS en de Volvo XC90 dan voor de Kia Sorento, Nissan X-Trail en Skoda Kodiaq.

De voor Europese begrippen enorme Ascent is primair voor de Noord Amerikaanse markt, en dan in het bijzonder de Verenigde Staten ontwikkeld. Aldaar verkoopt Subaru de meeste auto’s (vorig jaar kwam de mondiale afzet voor het eerst in de geschiedenis van het merk uit op meer dan 1 miljoen exemplaren).

Subaru doet in de Verenigde Staten reeds goede zaken met de Forester en Outback, maar de Japanners willen ook actief worden in het segment voor 7-persoons SUV modellen met een derde rij stoelen. Eerder werd dit geprobeerd met de Tribeca, maar het design van dat model was, om het zachtjes uit te drukken, niet bijzonder geslaagd.

Dit keer wordt stylingtechnisch niks aan het toeval overgelaten. De Ascent is een doorontwikkeling van de afgelopen november op de Los Angeles Auto Show getoonde conceptstudie Viziv-7. Daar showde Subaru de SUV eigenlijk al voor ’t eerst. Het model werd toen goed ontvangen, hetgeen de Japanners deed besluiten om verder te gaan op de ingeslagen designkoers. De hier getoonde Ascent is zo goed als productierijp en is de eerste Subaru die ontworpen is volgens de nieuwe designtaal van het merk, genaamd ‘Dynamic x Solid’.

Een tweede verschil met de Tribeca is dat de Ascent geen dorstige zescilinder motor krijgt, maar een relatief efficiënte, direct ingespoten 4-pits turboboxer. Dat een dergelijke krachtbron voor een grote SUV niet ondermaats hoeft te zijn, heeft Volvo inmiddels ruimschoots met de huidige generatie XC90 bewezen. Subaru kiest waarschijnlijk voor een 2,5 liter blok, net als landgenoot Mazda bij de CX-9 doet: eveneens een 7-persoons SUV. Op termijn kunnen we ook een stekkerhybride variant verwachten. Die techniek zet Subaru niet zozeer in om het verbruik te verlagen, maar om het prestatieniveau naar een hoger plan te tillen. Het eerste stekkerhybride model van het Japanse merk debuteert in 2019.

Helaas is er ook derde verschil met de in 201 bij ons gesaneerde Tribeca: Subaru heeft vooralsnog geen plannen om de Ascent in Europa te gaan verkopen. Enerzijds omdat de SUV in de Amerikaanse fabriek van Subaru gebouwd gaat worden en de aldaar van de band rollende auto’s zijn enkel voor de eigen regio bestemd. Nederland, en de rest van Europa, wordt bediend vanuit Japan. Anderzijds ziet Subaru geen heil om te investeren in een dieselvariant. Het merk dat de dagen van deze motor geteld zijn en dat zijn plaats ingenomen zal worden door de in de vorige alinea genoemde stekkerhybride. Zonder dieseluitvoering is een grote SUV in Europa evenwel onverkoopbaar; om deze reden biedt Mazda de CX-9 niet bij ons aan.

De productieversie van de Ascent zal gebouwd worden op het zogeheten Subaru Global Platform, een nieuw ontwikkeld platform dat dankzij een 40 procent grotere stijfheid veel veiligere auto’s mogelijk maakt. Het onderstel debuteerde vorig jaar onder de nieuwste Impreza en de Europese primeur is voor de volgende editie van de XV, die in november bij de dealers verschijnt. De toekomstige edities van de Levorg, Forester, Legacy (evenmin voor Nederland) en Outback krijgen eveneens het Subaru Global Platform.

Bij dit onderstel wordt achter een onafhankelijke double wishbone ophanging toegepast met een stabilisatorstang die rechtstreeks op de carrosserie wordt gemonteerd. De stalen profielen worden niet alleen via punt lasverbindingen aan elkaar gesmeed, maar ook gelijmd. Dat is weliswaar duurder, maar levert ook minder vibraties en trillingen op. Met het oog op het reduceren van deze comfortverstorende factoren hangt Subaru het differentieel in zachtere rubbers. Bovendien is de mechaniek in een horizontale lijn met het hart van de achterwielen geplaatst om vibraties verder te beperken.

De standaard vierwielaandrijving is grotendeels gelijk aan dat van de vorige generatie Subaru modellen, maar de afstelling verschilt. De Ascent wordt standaard uitgerust met de bekende, tot Lineairtronic gedoopte, Continu Variabele Transmissie. Die is voorzien van ‘vaste’ overbrengingsverhoudingen omdat dit gunstiger is voor het verbruik, en dus ook voor de CO2-uitstoot. Heeft u bij het lezen van dit artikel over de nieuwe grote Subaru een onweerstaanbare trek gekregen in de Ascent, dan kan grijze import wellicht uitkomst bieden …

Comments are closed.