SUV duel: Mazda CX-5 vs. Seat Ateca

0

Steeds meer autoconsumenten laten de hatchback voor wat die is en opteren voor een SUV. Dat kan, als het om een middenklasse model gaat, de onvermijdelijke Nissan Qashqai, Peugeot 3008 of Renault Kadjar zijn, maar je kan ook opteren voor nieuwelingen als de Ateca van Seat of de tweede generatie Mazda CX-5. Autointernationaal.nl heeft ze uitgenodigd voor een duel.

SUV modellen zijn momenteel goed voor ongeveer 30 procent van de Europese autoverkopen. Het is de trend op carrosserietype gebied. In het C segment heeft de nieuwe Peugeot 3008 de spotlights op zich gericht weten te krijgen met zijn uitverkiezing tot Auto van het Jaar 2017. Landgenoot Renault heeft evenmin te klagen over de belangstelling voor haar Kadjar. En de ‘uitvinder’ van het segment, de Nissan Qashqai, verkoopt ook nog steeds als warme broodjes.

Je kan gerust stellen: heb jij een goed verkopende SUV in jouw gamma, dan gaat het met jou op merkniveau afzettechnisch ook goed. Deze ‘marketingwet’ heeft er toe geleid dat zo’n beetje iedereen zich op het segment heeft gestort, tot Bentley aan toe. In het C segment is het aanbod inmiddels zeer royaal. Mazda was daar al langer actief (met de eerste generatie CX-5), maar Seat is een debutant met de Ateca. En het Spaanse merk lijkt een vliegende verkoopstart te maken want haar SUV is zeer gewild. Dat komt niet in de laatste plaats omdat hij de moderne (platform)techniek van zijn neef, de Volkswagen Tiguan, weet te combineren met een veel verleidelijker prijskaartje.

Stilistisch is het onmogelijk om de Mazda en de Seat met elkaar te verwarren. De 2 rivalen hebben een duidelijk verschillend design. Bij de Ateca is goed zichtbaar dat het moederbedrijf uit Duitsland komt: het model kenmerkt zich door strakke lijnen en een nuchtere vormgeving. De CX-5 is stilistisch spannender, met name aan de voorzijde waar chroom gecombineerd wordt met een prominente grille en gemeenogende koplampen. Het ontwerp is zo vloeiend dat je eigenlijk niet ziet dat de Mazda met 4,55 meter haast een klasse groter is dan de Seat, waar na 4,36 meter de carrosseriekoek op is.

Wie denkt dat de bijna 20 centimeter langere CX-5 ook significant ruimer is dan de Ateca heeft het mis. Seat is het gelukt om uitstekend op een efficiënte manier gebruik te maken van het relatief compacte koetswerk. Daardoor biedt hij voor achterpassagiers evenveel beenruimte als de Mazda. Een mooie prestatie. De CX-5 heeft weliswaar een breder interieur dan de Ateca ((151,5 tegen 147,5 centimeter), maar de Spaanse SUV biedt weer meer hoofdruimte dan zijn Japanse concurrent (101 tegen 96 centimeter).


De extra carrosseriecentimeters van de CX-5 zijn wel enigszins van invloed op het formaat van de kofferruimte. Mazda claimt een capaciteit 506 à 1.620 liter. Dat is meer dan de Seat biedt, maar het verschil is niet dermate groot dat je de Ateca (485 à 1.605 liter) direct laat staan. De Spanjaard is bovendien prettiger om elke dag spullen in/uit te laden dankzij een 8 centimeter lagere til drempel. In het interieur is daarnaast meer opbergruimte en het is mogelijk om voetveeg bedienen voor de achterklep te bestellen.

Net zoals het geval is bij de styling van het exterieur, is ook de binnenkant van de 2 geteste SUV modellen radicaal anders. Ook hier is de CX-5 net even wat origineler vormgegeven. Qua ergonomie krijgt hij echter minder punten dan de Ateca vanwege de relatief kleine omvang van het multimedia scherm. Omgekeerd kan je het dashboard van de Seat een zekere triestheid verwijten. Het is te streng en komt te veel uit een Duitse mal. Maar je hebt alles gemakkelijk bij de hand. Beide SUV modellen scoren prima op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking. Sterker nog: zowel de Ateca als de CX-5 zit duidelijk boven het klasse gemiddelde. Het is een kwestie van smaak waar je voorkeur naar uit gaat.

Testexemplaren voor dit duel zijn de 150 pk sterke dieselversies. Seat vraagt 43.345 euro voor de Xcellence uitvoering, waarbij deze motorvariant in Nederland automatisch gecombineerd wordt met 4-Drive vierwielaandrijving. De Mazda is er in 150 pk configuratie alleen met voorwielaandrijving, maar in het geval van de TS+ uitvoering ben je dan wel voor 41.490 euro klaar. De Japanner is bovendien completer, al biedt Seat tal van opties (Winterpakket, Sound System, Driver Assist) om de Ateca verder aan te kleden. En de Seat gaat zelfs verder met extra voorzieningen zoals de eerder genoemde elektrisch bedienbare achterklep, inductie oplaadmogelijkheid voor de telefoon, zetelbekleding met Alcantara, 18-inch velgen, een panoramisch zonnedak of een 360 graden camera.

Dat kan de Seat tóch verleidelijker maken. Tenzij je waarde hecht aan een zo lang mogelijke garantietermijn, want in dit opzicht is de Mazda 1 jaar in het voordeel. En dat geldt waarschijnlijk ook voor de betrouwbaarheid überhaupt. De motor van de CX-5 heeft bovendien een onderhoudsloze ketting voor het distributiesysteem en geen kwetsbare riem. Over de waardevastheid van beide modellen valt nog niet veel te zeggen, in de zin dat de Ateca zich nog moet bewijzen in dit opzicht. De Mazda kan je bij wijze van spreken met je ogen dicht kopen en dat pakt niet slecht uit voor de inruilwaarde.

De eerder genoemde 150 pk is bij de Seat afkomstig van de bekende 2.0 TDI motor. De Mazda wordt geleverd met de iets grotere 2,2 liter SkyActiv-D krachtbron. De extra longinhoud zie je terug in een rianter koppel: 380 Nm voor de CX-5 terwijl de Ateca blijkt steken op 340 Nm. De Japanse SUV heeft bovendien een betere motorisolatie. Van de TDI unit is bekend dat hij nooit al te discreet opereert en dat is in deze Seat niet anders. Daar staat tegenover dat de Spaanse SUV gemiddeld 1,0 liter minder diesel verbruikt dan de Mazda. In beide modellen moet er overigens met de hand geschakeld worden. Heb je daar geen zin in, dan kan je de geteste CX-5 ook met een 6-traps automaat krijgen. Bij de Ateca wordt je dan doorverwezen naar de 190 pk uitvoering van de 2.0 TDI. Maar dan krijg je wel de uitermate plezierige DSG automaat met dubbele koppeling.

Qua gewicht verschillen de rivalen amper van elkaar. Het ‘gat’ bedraagt slechts 20 kg. Maar hun weggedrag is totaal verschillend. Ben je op zoek naar een dynamisch rijdende SUV, dan is de Ateca duidelijk de beste keuze. Die houdt veel meer van bochten maken. De CX-5 voelt zich na het verlaten van de snelweg minder op zijn gemak. Dat komt ook doordat zijn formaat wat minder handzaam is. Een supercomfortabel veergedrag hoef je in geen van beide SUV modellen te verwachten, maar het viel tijdens de test op dat je onder de Seat redelijk ongestraft 19-inch wielen kan laten monteren. Dat komt ook omdat er een keuzeschakelaar is met 5 standen om het rijgedrag te beïnvloeden. Voor de Mazda is deze accessoire niet beschikbaar.

Conclusie

De Ateca en de CX-5 zijn al met al heel verschillend, maar gaan lange tijd toch gelijk op. Op veel onderdelen is het een kwestie van smaak waar de voorkeur naar uit gaat. Maar de Seat rijdt duidelijk sportiever en speelser. En dit betekent dat de Spaanse SUV de overwinning behaalt op de Mazda. Ook het feit dat er meer optiemogelijkheden zijn, maakt de Ateca aantrekkelijker. Toch is de CX-5 allesbehalve een verliezer. Het is ongetwijfeld een zeer solide investering. En dat betekent dat je, als je op zoek bent naar een SUV uit het C segment, beslist zowel de Seat als de Mazda op je showroombezoek lijstje moet zetten. En niet direct naar de Nissan, Peugeot of Renault dealer moet hollen.

Reageren is niet mogelijk.