Als een Porsche met voorwielaandrijving: Honda Civic Type R

0

Waar staat de letter ‘R’ in de typeaanduiding ‘Type R’ bij de Honda Civic voor? Het is duidelijk: voor ‘Recordhouder’. De Japanner had slechts 7:43,8 minuten nodig voor de Nürburgring. Al na een paar meter in deze Honda gereden te hebben, begrijp je waarom deze Civic zo verdomd goed is.

Hoewel de oude en de nieuwe Civic Type R optisch veel met elkaar gemeen hebben, hebben de Japanners erg hun best gedaan om de opvolger beter en mooier te maken. Om te beginnen is de Honda voorzien van een veel conventioneler dashboard. Dat komt de ergonomie ten goede. De boordplank maakt een opgeruimde indruk en is daardoor beter te overzien. Alle relevante informatie zit in één instrumentarium bij elkaar. Bij het oude model schoten je ogen van links naar rechts, en van boven naar beneden.

De nieuwe Civic Type R is daardoor ook bedieningsvriendelijker geworden. Verder maakt het interieur een meer ruimtelijke indruk. En dat is geen optisch bedrog: door de langere carrosserie en vergrootte wielbasis biedt de Honda daadwerkelijk meer plaats aan de inzittenden. Net als voorheen klemmen de sportstoelen je stevig vast. Daarbij is het zitvlak wat minder hard dan bij de vorige editie. Comfortabel zijn de zetels ook. Zelfs op lange ritten heb je niks te klagen. Alleen een lendensteun verstelling ontbreekt. Dit betekent dat je extra aandacht moet besteden aan de juiste zithouding om lage rugpijn te voorkomen.

Het dashboard mag dan flink opgeknapt zijn, het infotainment systeem blijft behelpen. Zelfs voor technologiefanaten is de menustructuur een raadsel. Wie heeft dit ontwikkeld? En nog belangrijker: wie heeft dit systeem geaccordeerd? Je gaat haast hopen dat Honda met een ‘CSL’ oftewel een hardcore versie komt voor een nóg kortere rondetijd op de Nürburgring. Waarbij, om gewicht te besparen, de complete installatie is verwijderd. Met name het touch screen met afwisselend te grote afbeeldingen en dan weer veel te kleine aanraakvlakken is echt afschrikwekkend. Volkswagen laat zien dit kunstje vele malen beter te kunnen. In de Golf kan zelfs je opa van 79 de was doen. In deze Civic is daar geen denken aan. Wilt u een voorbeeld? Als je wegrijdt wordt de geluidsinstallatie automatisch gedeactiveerd. Hm. Als je het dan weer manueel inschakelt, staat het volume direct op stand 40. Van 40. Panisch ga je dan op zoek naar de knop om de geluidssterkte te regelen, maar dat kan alleen via het touch screen. Dat duurt misschien maar 10 seconden, maar het voelt aan als 25 minuten.

Met het onderstel valt veel beter te leven. En dat is een understatement. Op de schakelpook zit een tuimelschakelaar waarmee je de hardheid van de dempers (en de stuurgeometrie plus de gaspedaalrespons) kan instellen. Bij de vorige generatie Civic Type R kon je kiezen uit 2 standen: Sport en R, die zich lieten omschrijven als ‘hard’ en ‘absoluut overdreven hard’. Nu zijn er 3 standen. Nieuw is namelijk de Comfort modus. In die stand kan je daadwerkelijk op een comfortabele manier reizen, zonder dat de Honda verandert in een schommel. Zelfs in de weekste demperstand valt er nog veel plezier te beleven in de Type R, niet in de laatste plaats omdat de veerbewegingen groter zijn en je meer feedback krijgt over de carrosseriebewegingen. In Sport modus sjort de Civic zich aan het asfalt vast, minimaliseert hij de overhelneiging en hangt de motor uitgesproken agressief aan het gas. Voor sportieve rijders (en daar is deze Honda natuurlijk voor bedoeld) biedt deze modus het beste compromis. Maar er is dus ook nog een R stand, die net zo goed ‘tandvulling verwijdering modus’ had kunnen heten. Je krijgt dan extreem sterke terugmeldingen van het onderstel en de wielen worden maximaal op het wegdek geduwd. Dat klinkt ideaal, maar als de ondergrond niet perfect vlak is, ben je continu aan het stuiteren. En niet alleen de Civic, maar jouw hele lichaam ook. Maar ten opzichte van de vorige Type R is het bereik van de instelmogelijkheden van de schokdempers aanzienlijk vergroot. Met name de toevoeging van de Comfort modus geeft de Honda meer mogelijkheden voor dagelijks gebruik.

‘Opvallend’ is het understatement van het jaar als je de aërodynamische vormgeving van de Type R wilt omschrijven. Ben je op zoek naar een auto om je buren mee te choqueren, dan ben je bij deze Honda aan het goede adres. Met zijn haast buitenaardse styling is deze Civic eigenlijk de spirituele opvolger van rallylegendes als de Subaru Impreza WRX STi en de Mitsubishi Lancer Evo; kijk bijvoorbeeld maar naar het agressieve front, de grote achterspoiler en de carrosserievorm die groter is dan bij een conventionele hatchback. De nieuwe Type R is 2 mm breder, 165 mm langer en 36 mm lager dan al zijn voorganger en biedt daardoor een extra agressieve uitstraling. Ook de spoorbreedte is toegenomen, evenals zoals gezegd de wielbasis. De stroomlijn en luchtgeleiding is geoptimaliseerd met een vlakke vloer, achterspoiler en specifiek front voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden. 20-inch velgen zijn standaard op de Type R.

Honda heeft de Type R helemaal opnieuw ontworpen, in tandem met de reguliere Civic. De auto weegt nu 1.380 kilo, oftewel 73 kilo minder dan de vorige editie. Er is onder meer gewicht bespaard door de stalen motorkap te vervangen door een aluminium exemplaar. Verder ligt het zwaartepunt iets lager door de benzinetank te verplaatsen van onder de voorstoelen naar een plek in de wagenbodem. Daarnaast zorgt het stijvere, maar lichtere platform voor meer veiligheid. Veel moderne assistentiesystemen zijn gebundeld in het Honda Sensing Safety Pack. Door de A stijl te versmallen is daarnaast het uitzicht verbeterd. Er is 414 liter bagageruimte.

Voorin de Type R ligt een geoptimaliseerde 2,0 liter VTEC turbomotor die goed is voor een enorm vermogen van 320 pk bij 6.500 toeren en een koppel van niet minder dan 400 Nm (tussen 2.500 en 4.500 omwentelingen). De 100 km/h wordt moeiteloos behaald in 5,7 seconden terwijl de topsnelheid is geklokt op 272 km/u. Honda heeft het prestatiepotentieel zoals in de inleiding werd gemeld recent op de Nordschleife getest en wist het traject in een recordbrekende 7 minuten en 43,8 seconden te rijden. Maar minstens zo indrukwekkend als deze tijd is de manier waarop de Civic Type R zijn vermogen en koppel op het asfalt weet te krijgen. In het verleden werden voorwiel aangedreven modellen altijd bekritiseerd te weinig tractie te hebben om overweg te kunnen met een sterke motor, maar deze Honda bewijst het tegendeel. Enige kritiekpunt dat je op de aandrijflijn van de Type R kan hebben is het verbruik. Dat ligt met gemiddeld 7,7 liter per 100 km hoger dan bij het oude model, dat genoeg had aan 7,3 liter. Aan de sissende en blazende uitlaat kan je al horen dat deze Honda graag een slok lust (Super Plus om precies te zijn).

De nieuwe Civic Type R gaat alleen geleverd worden met een handbak met 6 versnellingen. En dat is maar goed ook, want beter schakelen dan deze Honda doet eigenlijk alleen de Porsche Cayman GT4 of diens familielid 911 R (ook een ‘R’; kan dat toeval zijn?). De handbak laat zich zeer strak met korte schakelwegen bedienen en de pookknop heeft het perfecte formaat. Dit betekent dat je hem direct onder handbereik hebt. Heerlijk. Daar komt bij dat Honda voor kortere overbrengingsverhoudingen gekozen heeft (vandaar het hogere verbruik) waardoor de motor sneller reageert. Enige kritiekpunt is het materiaal waarvan de pookknop vervaardigd is: met metaal wordt in de zon snel bang makend heet en bij lage temperaturen behoorlijk koud. Tip voor Honda: zet een exemplaar met Alcantara bekleding op de optielijst.

Ik heb het lekkerste voor het laatst bewaard: de rijeigenschappen. Die zijn fantastisch! Een grote bijdrage hieraan levert de besturing. Voor de rest merk je weinig verschil met de vorige generatie Type R, hetgeen een goed teken is. In die Civic wist de besturing ook al te overtuigen met veel gevoel, precisie en feedback. De opvolger biedt nóg meer communicatie. Er zijn lichter werkende installaties, maar dat is niet erg: we hebben hier tenslotte niet te maken met een boodschappenauto. Door de optimale feedback weet je in bochten perfect hoeveel de Continental banden nog aankunnen. Ondertussen helpt de achteras mee de voorzijde van de Honda in het gareel te houden. Je kan daardoor veel langer het gaspedaal ingetrapt houden dan bij zijn soortgenoten. En dus meer plezier hebben!

100%
100%
Awesome

Het ontwikkelingsteam voor één model was bij Honda nog nooit eerder zo groot. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De nieuwe Civic Type R is een waanzinnige auto die in alle opzichten beter is dan zijn voorganger. Hij rijdt ruster, ziet er beter uit (zowel van binnen als van buiten), hij gaat als de spreekwoordelijke brandweer en heeft in tegenstelling tot veel moderne concurrenten als de Audi S3 ook een uitgesproken karakter, waaraan ook de perfecte transmissie bijdraagt. Hoewel de nieuwe Civic Type R meer volwassen is geworden, heeft hij niks aan lichtvoetigheid ingeboet. Er is, op het infotainment systeem en het iets hogere verbruik na, alleen maar sprake van een win/win situatie. Maar daarvoor knijp je graag een oogje dicht (je koopt ene Porsche 911 GT3 toch ook niet vanwege zijn multimedia installatie?) en dus krijgt deze Honda, de GT3 onder de voorwiel aangedreven auto's, de volle 5 sterren. De productie van de Type R start deze zomer in de Britse fabriek van het merk, waar ook de normale versies van de tiende generatie Civic hatchback voor de hele wereld worden gebouwd.

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.