Klein maar fijn: de nieuwe Ford Fiesta

0

Na 9 jaar heeft Ford de nieuwe Fiesta klaar. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Niet alleen omdat de vorige editie een feest was om mee te rijden, maar ook omdat die gedurende zijn hele verkoopcarrière terecht een grote populariteit genoot. Begin dit jaar was de Fiesta zelfs eventjes de best verkochte auto van Europa.

Als een bepaald model succesvol is, dan is het voor de betreffende fabrikant verleidelijk om niet te veel te sleutelen aan het ontwerp. Ook Ford bezweek voor de verleiding om veel bij het oude te laten. De 2017 editie van de Fiesta is weliswaar compleet nieuw, maar dat valt niet direct op, zeker niet als je hem van voren bekijkt. Van achteren zijn de verschillen groter, vooral omdat de lichtunits daar voortaan horizontaal geplaatst zijn. Dat maakt een auto optisch breder; een visueel trucje dat Toyota ook bij de jongste Yaris toepast.

Het onderstel is een evolutie van de bodemplaat van de oude Fiesta. De wielbasis is slechts 4 millimeter groter. Groter zijn de verschillen qua spoorbreedte (vóór + 30 mm, achter + 10 mm). Ook is de nieuwe Fiesta 71 mm langer en 13 cm breder. Volgens Ford is er achterin 16 mm meer beenruimte en is het formaat van de kofferbak gegroeid. Klinkt goed, niet? Tja, eerlijk gezegd valt de progressie nogal tegen. De kofferbak is inderdaad groter, maar het verschil bedraagt slechts 2 liter (292 versus 292 liter).

En belangrijker: bij de jongste Volkswagen Polo is de capaciteit van de bagageruimte gegroeid van 280 naar 351 liter. Die concurrent is in zijn jongste editie afgerond 8 centimeter langer dan zijn voorganger, 7 centimeter breder en heeft een ruim 9 centimeter grotere wielbasis. Dat is een wereld van verschil, dat ook voor diens zustermodel Seat Ibiza geldt en deze Spanjaard (die inmiddels uitgebreid is getest) een klasse ruimer heeft gemaakt. De jongste Fiesta kan daar duidelijk niet aan tippen. Die is achterin ronduit krap terwijl het kofferbakvolume eerder ondermaats dan bovengemiddeld groot is.

Het goede nieuws is dat wij het slechte nieuws hiermee hebben gehad. Voor de rest is de nieuwe Fiesta, in 140 pk ST-Line uitvoering althans, een heerlijke auto om mee te rijden. Werkelijk alles klopt aan deze Ford. Op zich is dat niet heel verwonderlijk, want ook de oude Fiesta bood in zijn nadagen nog steeds veel rij plezier. Zijn enige échte zwakke punt was eigenlijk het dashboard, waar eigenlijk alles mee mis was: te veel goedkoop plastic, een beroerde ergonomie door een overvloed aan knoppen op de middenconsole en een prehistorisch beeldscherm.

Dat is bij de nieuwe Fiesta allemaal anders. Ford kan trots zijn op het dashboard. Midden bovenop zit een tabletachtig touch screen (tegen meerprijs 8,0-inch groot; 6,5-inch is standaard) dat qua bediening en gebruiksmogelijkheden helemaal bij de tijd is. De gebruikte plasticsoorten zijn weliswaar niet helemaal van Volkswagen niveau (dat geldt voor elke concurrent), maar voelen zacht en solide aan. Ford heeft voor de Fiesta een 3-tal optiepakketten samengesteld: het Navigation Pack, Driver Assistance Pack 2 en Driver Assistance Pack 3. Het eerste pakket biedt het eerder genoemde 8,0-inch touch screen met navigatiesysteem voor West Europa, SYNC 3 (bestaande uit Bluetooth en Voice Control systeem incl. AppLink, Apple Car Play en Android Auto) en de geluidsinstallatie van Bang&Olufsen (incl. 9 luidsprekers & een subwoofer). Het Driver Assistance Pack 2 bestaat uit een actieve parkeerassistent, parkeersensoren voor & achter, inklapbare buitenspiegels met instapverlichting en een achteruitrijdcamera. Het Driver Assistance Pack 3 bestaat uit Pre Collision Assist met Distance Indication / Distance Alert en adaptieve cruise controle. Het laatste pakket is een aanrader voor iedereen die maximale veiligheid belangrijk vinden, maar de oplettende bestuurder (en dat zou iedereen moeten zijn) heeft de betreffende voorzieningen niet nodig. De eerste 2 pakketten zijn wél aanbevelenswaardig omdat de overzichtelijkheid van de achterzijde van de nieuwe Fiesta niet optimaal is.

De werkplek van de bestuurder voldoet qua kwaliteitsuitstraling nu dus aan de klasse standaard. De nieuwe Fiesta scoort zelfs extra punten met perfect geplaatste pedalen plus versnellingspook en de uitstekende zitpositie. De handbak (met 6 versnellingen voor de 100/125/140 pk sterke 1.0 Ecoboost versies; de later te introduceren atmosferische 1,1 liter uitvoeringen met 75/85 pk hebben 5 verzetten) schakelt perfect: de slagen zijn kort en vergen amper inspanning. Van versnelling wisselen in de Fiesta is daardoor allesbehalve een straf; een niet onbelangrijk element voor een compacte turbomotor.

Ook in andere opzichten is de bediening van de Fiesta bovengemiddeld goed. Het onderstel is weliswaar grotendeels identiek aan dat van de vorige editie, maar op cruciale punten wel verbeterd. De vergrootte spoorbreedte werd reeds genoemd en Ford heeft ook de besturing verder verbeterd, met als resultaat een lichtere werking zonder dat dit ten koste is gegaan van de hoeveelheid feedback. Vóór heeft de wielophanging de ‘torque vectoring’ componenten van de veel geprezen Focus gekregen. Verder heeft Ford de torsiestijfheid met 15 procent verbeterd en is voor de carrosserie 35 procent meer extra sterk Boron staal gebruikt. Het resultaat is niet alleen een lichtvoetig weggedrag, maar ook veel grip en een uitstekende koetswerkcontrole in bochten.

De geteste ST-Line uitvoering is voorzien van een met 10 millimeter verkleinde grondspeling en stijvere dempers plus veren, maar daar lijdt het comfort niet onder. Oneffenheden in het wegdek worden voor een B segment model opvallend soepel opgevangen. Dankzij extra isolatiemateriaal zijn er minder rolgeluiden. Ook is de motor minder goed hoorbaar. De Fiesta zorgt wat dit laatste aspect betreft niet voor een nieuwe standaard, maar loopt nu wel keurig in de pas bij de concurrentie. Alleen de hoeveelheid windgeruis rond de A stijl is een tikkeltje tegenvallend.

Eerder deze maand viel de Ecoboost motor van Ford voor het 8ste jaar op rij in de prijzen en dat is (nog steeds) volkomen terecht. De 3-pitter maakt graag toeren en dat is vooral bij de geteste 140 pk / 180 Nm uitvoering prettig omdat zijn extra vermogen (ten opzichte van de 100/125 pk versies pas merkbaar is als je de naald richting de 6.000 omwentelingen duwt. Zelfs dan blijft de Ecoboost motor opvallend geciviliseerd. Tegelijkertijd kan je met deze Fiesta verrassend snel inhaalmanoeuvres uitvoeren. Gaspedaalcommando’s worden snel opgevolgd en op de snelweg blijft het motorgeluid keurig op de achtergrond. Volgens Ford zit je in 9,0 seconden op 100 km/u terwijl tegelijkertijd de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 102 gram/km; een indrukwekkende combinatie.

90%
90%
Awesome

Zonder aarzeling kan je stellen dat de nieuwe Fiesta in 140 pk sterke ST-Line uitvoering het beste van 2 werelden combineren. Dankzij een bodykit ziet hij er minder flets uit dan de reguliere versies, het rijden is in alle opzichten sportief maar niet in die mate dat het comfort daar onder lijdt. In Nederland houdt Ford het vooralsnog bij de maximaal 100 pk sterke Titanium versies en dat is jammer, want de nieuwe Fiesta onderscheidt zich vooral in dynamisch opzicht positief van de concurrentie. En daar past dus meer vermogen en een sportieve aankleding bij. Wat de 308 is voor het C segment, dat is de nieuwe Fiesta voor het B segment: een auto voorzien van een bovengemiddeld goede 3 cilinder turbomotor en waarin zich iedereen prettig kan voelen, behalve de achterpassagiers. Net als Peugeot heeft ook Ford in kwaliteitsopzicht een overtuigende inhaalslag gemaakt. De 308 werd in maart 2014 bekroond met de 'Auto van het Jaar' bokaal en de nieuwe Fiesta gaat bij de eerstvolgende verkiezing gegarandeerd ook hoge scoren. Zijn grootste concurrent? De duidelijk ruimere, premiumachtige maar ook minder speels rijdende Volkswagen Polo.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (51)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.