Sportsedan: Honda Civic 4-deurs

0

Waarom de korte test?

Honda biedt de nieuwe Civic per direct ook als sedan aan. Die heeft standaard de 1.5 i-VTEC turbobenzinemotor en is leverbaar in 3 uitrusting niveaus: Comfort, Elegance en Executive. Een handgeschakelde 6-bak is standaard, maar zonder meerprijs kan er gekozen worden voor een CVT automaat. De prijzen zijn respectievelijk 32.620 euro, 35.230 euro en 37.870 euro. Ter vergelijking: de hatchback uitvoering van de Civic kost als 1.5 i-VTEC Prestige 37.140, en als Sport of Sport Plus 34.140 respectievelijk 36.140 euro. Wil je dus persé een 4 cilinder motor in je Civic (en niet de 3-pits 1.0 i-VTEC), dan ben je met de sedan dus het goedkoopst uit.

HondaAudiMercedes
Civic SedanA3 Limousine SportCLA
1.5 i-VTEC Elegance1.5 TFSI ProLine180
35.230 euro35.605 euro35.825 euro
HondaToyotaVolvo
Civic SedanAvensisS60
1.5 i-VTEC Executive1.8 VVT-i Dynamic
T3 Polar+ Luxury
37.870 euro37.250 euro37.690 euro

Wat voor auto is het?

Met de sedanversie van de Civic begint Honda een roepende in de woestijn te worden. In die zin dat zo’n beetje alle volumemerken het C segment voor 4-deurs modellen verlaten hebben. Audi en Mercedes zijn met de A3 Limousine en de CLA nog wel actief in de betreffende autoklasse en doen daar goede zaken. Dus Honda heeft groot gelijk dat zij het met de sedanversie van de Civic gaat proberen. Al is het alleen maar om Accord rijders binnenboord te houden.

Wat helpt, is dat de 4-deurs Civic er helemaal niet uitziet als een klassieke sedan. Je zou het ontwerp ook een grote, schuin liggende achterklep kunnen toedichten, à la de Skoda Octavia. In vergelijking met de hatchback versie van de Civic is de sedan 13 centimeter langer. De carrosserie meet 4,65 meter en daarmee nestelt de Honda zich aan de bovenkant van het C segment. Ook is hij vrijwel even groot als de met pensioen gestuurde Accord. En misschien zelfs wel een fraaier alternatief (lees: minder lelijk) voor de hatchback. Qua achterbumperdesign en uitlaatontwerp zingt de sedan duidelijk een toontje lager en dat maakt de algehele styling rustiger.

Is het wat?

Hoewel de wielbasis identiek aan die van de hatchback, hebben achterpassagiers in de sedan meer bewegingsvrijheid. Dat komt omdat de bank waarop zij zitten verder naar achteren is geplaatst. Qua beenruimte kan de sedan versie van de Civic zich daardoor meten met menig D segment model. Passagiers zitten achterin aangenaam diep en comfortabel. De Executive uitvoering biedt zelfs zetelverwarming. De hoofdruimte lijdt amper onder de schuine daklijn. Alleen bij in/uitstappen moet je even oppassen dat jij je hoofd niet stoot.

Ook de bagageruimte mag er zijn. Er past 519 liter in, en onder de laadvloer zit nog eens 75 liter extra stouw capaciteit. Maar die uitneembare bodem maakt geen erg solide indruk en de kofferklep opent niet ver genoeg om in/uitladen makkelijk te maken. Jammer, want je kan de achterbank leuning plat leggen om lange/grote voorwerpen te vervoeren. Dat vergroot op papier de geschiktheid voor een bezoek aan IKEA, maar de kleine, smalle laadopening kan je alsnog naar de hatchback doen verlangen. Van de nieuwe Civic is trouwens geen Tourer uitvoering gepland.

De Civic Sedan biedt een omvangrijke veiligheidsuitrusting. Standaard zijn zaken als een spoorassistent, adaptieve koplampen, een noodremfunctie voor in de stad, verkeersborden herkenning en adaptieve cruise controle. Wie de CVT uitvoering kiest, kan het rijden in files bovendien uitbesteden aan de Honda. De Executive uitvoering biedt tevens een parkeerassistent en dode hoek waarschuwing. De remmen werken krachtig, waardoor de Civic bij de tempo van 100 km/u al na 33,8 meter stilstaat. Die waarde is van Porsche 911 niveau.

De sedanversie van de Civic is er zoals gezegd alleen met de 182 pk sterke 1,5 liter turbobenzine motor. Die biedt al bij 1.700 toeren een maximum koppel van 240 Nm (of 220 Nm bij 1.900 omwentelingen indien de 1.5 i-VTEC gekoppeld is aan de CVT). Op papier klinkt 8,1 seconden voor de sprint naar 100 km/u niet spectaculair, maar op buitenwegen voelt de Honda dankzij zijn diepe zitpositie en tractierijke voorwielen lekker vlot aan. Bovendien maakt de 4 cilinder gretig toeren. Pas bij 6.500 omwentelingen grijpt de begrenzer in. Schakelen is met de direct werkende handbak een genot, waardoor de CVT uitvoering vanuit deze optiek duidelijk de minder aantrekkelijke variant is. Ook omdat diens topsnelheid 10 km/u lager ligt (210 km/u in plaats van 220 km/u). Jammer is dat de motorkap al bij 160 km/u onrustbarend begint te fladderen. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Honda 5,7 à 5,8 liter per 100 km, hetgeen een CO2-uitstoot van 130 gram betekent. Ter vergelijking: de Audi A3 stoot in 1.5 TFSI cilinderuitschakeling uitvoering (150 pk) 113 gram uit en de Mercedes CLA 180 (122 pk) 125 gram. Eind dit jaar wordt de Civic ook leverbaar in zuinige 1.6 i-DTEC dieseluitvoering.

De sedanversie van de Civic veert duidelijk harmonischer dan de hatchback. Op slecht wegdek gedraagt hij zich duidelijk rustiger, zonder dat dit ten koste gaat van de lichtvoetige rijeigenschappen. Dat is ook te danken aan de variabele stuurbekrachtiging. Honda past een soortgelijke installatie ook toe in haar sportwagen NSX en dat is beslist een compliment. Het vergroot het plezier dat je in de Civic Sedan hebt: de besturing werkt direct, is niet onrustig en geeft veel feedback. Top!

De zwakste schakel van dit overwegend positieve Civic verhaal heb ik voor het laatst bewaard: de cockpit. De bedieningstoetsen op het stuur maken een goedkope indruk en het Connect multimediasysteem met Garmin navigatiefunctie kan met zijn 7,0-inch touch screen niet overtuigen. De installatie reageert traag, al is koppeling aan Android Auto en Apple CarPlay geen probleem. Met de MyHonda app kan je gebruik maken van aanvullende diensten zoals een noodoproep assistent, diefstalwaarschuwing en auto zoekfunctie.

80%
80%
Awesome

Voor 32.620 à 37.870 euro krijg je van Honda een royaal uitgeruste middenklasser. Het is bovendien een veilige auto dankzij de vele assistentiesystemen en de krachtige remmen. De Civic heeft een lekker sportief karakter en de sedan biedt (gelukkig) minder stylingfratsen dan de hatchback. Minpunten zijn de slecht toegankelijke bagageruimte, die daardoor slechts matig bruikbaar is, en het ergerniswekkende multimedia systeem. Het is jammer dat Honda dit model geen grote achterklep à la de Skoda Octavia gegeven heeft. Het design leent zich daar op zich goed voor en het zou het verkooppotentieel van deze Civic enorm vergroten. Qua prijs is de sedan een aantrekkelijk alternatief voor de hatchback omdat hij duidelijk goedkoper is. De 5-deurs versie heeft tot nu toe niet of nauwelijks een vergelijkingstest weten te winnen, maar voor de sedanuitvoering heeft duidelijk betere papieren!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (46)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.