Exclusief: kennismaken met de Lynk & Co 01

0

Het duurt nog anderhalf à twee jaar voordat de verkoopstart, maar een select aantal autojournalisten ontving van Lynk & Co een uitnodiging om in het Zweedse Gotenburg, waar het hoofdkantoor staat, alvast kennis te maken met het debuutmodel: de 01.

De kennismaking met de SUV van Lynk & Co is extra interessant omdat het model gebaseerd is op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) platform, dat het bedrijf samen met Volvo heeft ontwikkeld. Beide merken hebben dezelfde Chinese moeder, Geely.

De Lynk & Co 01 is 4,53 meter lang. Daarmee nestelt de SUV zich aan de bovenkant van het C segment waar ook de nieuwe DS 7 Sportback kan worden gepositioneerd. Andere concurrenten zijn de Audi Q3 en de BMW X1. Inderdaad: allemaal premiummodellen. Zustermerk Volvo zal zelf later dit jaar in dit segment de XC40 introduceren.

Het in de vorige alinea genoemde, relatief jonge premiummerk DS richt zijn pijlen op Audi. En dat is met Lynk & Co niet anders. Je kan die doelstelling afdoen als ‘wishfull thinking’, maar deze kennismaking maakt duidelijk dat de Chinezen niet bluffen: de bouwkwaliteit van de 01 is zeer indrukwekkend. De SUV gaat in China gebouwd worden in een fabriek die eigendom is van Volvo. De gebruikte interieurmaterialen zijn van hetzelfde niveau als bij het Zweedse merk, en benaderen de beroemde robuustheid van Audi zeer dicht.

Het dashboard is vrij hoog en bekleed met zachte plasticsoorten. Op de middenconsole domineert het standaard 10-inch touch screen; als illustratie dat deze hele Lynk & Co in het teken staat van connectiviteit. De voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met leer en voelen net zo comfortabel aan als het meubilair van Volvo. De bestuurder heeft vanaf zijn werkplek een goed uitzicht op een TFT display, dat dienst doen als instrumentarium.

Gastheer voor de proefrit was Ola Hermansson, de R&D directeur van Lynk & Co die eindverantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de 01, inclusief het eerder genoemde CMA platform. Zij doelstelling is om de SUV een sportief karakter te geven. “Een goede wegligging en rij plezier had de eerste prioriteit, maar daarnaast hebben we ook veel aandacht besteed aan reductie van geluid, vibraties en ruwe kantjes (In Engels vakjargon wordt hiervoor de afkorting NVH gebruikt: Noise, Vibration en Harshness; red.). Voor Chinese autoconsumenten is dit erg belangrijk”, aldus Hermansson. “Maar het is lastig om de juiste balans tussen sportiviteit en comfort te vinden”.

De kennismaking leert gelukkig dat het met de stilte in het interieur wel snor zit. De motor is op de snelweg amper hoorbaar en rolgeluiden van de banden worden ook goed buitengehouden. Alleen windgeruis rond de (toegegeven: bovengemiddeld grote) buitenspiegels is een beetje een spelbreker. Hopelijk weet Hermansson dat nog op te lossen, want over 8 weken start de productie. Voor wat betreft de vering: de MacPherson constructie vóór in combinatie met een multi-link ophanging achter zorgt voor een stevig, maar niet onaangenaam rij karakter. ‘Sportief’ is inderdaad de juiste kwalificatie. Overhellen doet de SUV amper.

In het vooronder van de Lynk & Co zit de van Volvo bekende, 190 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder motor. Qua prestaties zijn er geen klachten, maar in de praktijk zal deze krachtbron weinig meerwaarde hebben ten opzichte van de 1,5 liter 3 cilinder met 180 pk, waarmee de 01 ook geleverd gaat worden. Derde motorvariant wordt een hybride, die ongeveer 225 pk sterk wordt. De testauto was voorzien van een nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die schakelt lekker snel en soepel.

80%
80%
Awesome

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Stel dat Landwind of Brilliance oout een rentree maken op de Europese automarkt, dan hebben zij heel wat uit te leggen. Maar deze SUV van Lynk & Co dien je zeer serieus te nemen. De 01 heeft alles in zich om een succes te worden. Dit betekent dat deze tweede aanvalsronde van China op de automarkt van Europa zeker effect zal hebben. De Lynk & Co ziet er gelikt uit, is geen eenheidsworst en belooft lage onderhoudskosten te bieden dankzij een deelprogramma waarmee het merk de boer op wil. Daar zal niet iedereen van gediend zijn, maar het zustermerk van Volvo kan zo wel een specifieke klantengroep bereiken: autoconsumenten voor wie 'gebruik' belangrijker is dan 'bezit'. Deze Lynk & Co is een auto om trots op te zijn. En waar jij graag in gezien wordt, wil je best delen met andere mensen uit jouw 'autodeel gemeenschap'. Zeker als die ruim van geest zijn; een karaktereigenschap die prima past bij de Zweedse maatschappij. Ja, over deze Lynk & Co is héél goed nagedacht. Daar gaan we meer van horen!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.