Hyundai heeft de i30 N klaar

0

Je kan al generatieslang een i30 met je hoofd en verstand kopen. Nu is het ook mogelijk om vanuit je hart en gevoel voor deze Hyundai te kiezen. Het Koreaanse merk heeft namelijk de i30 N gepresenteerd: het nieuwe sportieve topmodel.

Waarom heeft Hyundai voor ‘N’ gekozen en niet voor bijvoorbeeld ‘GTI’ of ‘RS’? Omdat de i30 N op de Nürburgring (waar Hyundai een testcentrum heeft) en in het Zuid Koreaanse Namyang (idem) is ontwikkeld. Oh ja, én omdat de letter ‘N’ op een chicane lijkt. Drie goede redenen dus. Het is de bedoeling dat ‘N’ uitgebouwd gaat worden tot een heus performancelabel. In een later stadium kunnen we ook een i20 N verwachten en een ‘N’ versie van de i30 Fastback.

De Hyundai i30 N wordt aangedreven door een 2,0 liter turbobenzinemotor. De 2.0 T-GDI unit is er in 2 vermogensvarianten: in de standaard i30 N levert hij 250 pk en in de i30 N Performance 275 pk. Het koppel is in beide uitvoeringen gelijk (353 Nm) en dat geldt ook voor de begrensde topsnelheid (250 km/u). De standaard i30 N kan in 6,4 seconden naar 100 km/u sprinten. De Performance versie doet 0,3 tel korter over deze acceleratieklus. Beide vermogensvarianten hebben een handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving. Ook heeft de i30 N zogeheten ‘Rev Matching’ dat automatisch tussengas geeft bij terugschakelen. De i30 is standaard voorzien van ESG (Electronic Sound Generator) dat het motorgeluid nog eens extra versterkt via de speakers in het interieur.

Optisch is de i30 N herkenbaar aan ‘dikker’ ogend bumperwerk, een front splitter, een dakspoiler, dubbele uitlaatpijpen, uitgeklopte wielkasten, een driehoekig derde remlicht (in de eerder genoemde dakspoiler) en rode remklauwen. De timmerman zal direct opvallen dat de hete Hyundai 4 tot 8 mm lager boven het asfalt hangt dan de uitvoeringen die je met je hoofd en verstand koopt. De gewone i30 N is voorzien van 18 inch velgen, terwijl de Performance over 19 inch lichtmetaal beschikt.

De i30 N Performance heeft verder een actief uitlaatsysteem, een Electronic Limited Slip differentieel, elektronisch geregelde dempers en grotere remmen. Hyundai doet (met de i20) sinds 2014 mee aan het WRC en de kennis en ervaring die het merk daar heeft opgedaan, is toegepast om de i30 N aan te scherpen. Vervolgens werd de i30 N op de Nordschleife fijn geslepen.

Het interieur van de i30 N is (uiteraard) voorzien van sportstoelen (bekleed met stof of leer en suède), een blikvangend sportstuur en de nodige ‘N’ badges. Het stikwerk van het dashboard en het meubilair past bij de carrosseriekleur Performance Blue (zie fotoserie). Links van het stuurwiel zitten de knoppen waarmee de rij modus geselecteerd kan worden. Er is keuze uit ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Eco’. Er is ook een ‘N’ modus (met launch control). De bedieningsknop daarvoor, die met een zwart/wit geblokte vlag is gedecoreerd, zit rechts van het stuur. Daarnaast is er ook nog ‘N Custom’, waarmee je de diverse parameters (gaspedaalrespons, elektronisch sperdifferentieel, uitlaatgeluid, besturing, dempers, Rev Matching) naar eigen smaak instelt.

Met het oog op dagelijks gebruiksgemak zijn er zaken als smartphone connectiviteit en elektronische waakhonden als Autonomous Emergency Braking, Driver Attention Alert en Lane Keeping Assist System aan boord. De i30 N komt eind 2017 op de markt. Hyundai gaat hem dan leveren in 6 carrosseriekleuren: het eerder genoemde Performance Blue, Clean Slate, Polar White, Micron Grey, Phantom Black en Engine Red.

Reageren is niet mogelijk.