Rij na rij na rij: Subaru Ascent

0

Op de autotentoonstelling van Los Angeles stelt Subaru zijn nieuwe, megagrote SUV voor: de Ascent. Die kan tot 8 passagiers vervoeren en beschikt (uiteraard) over vierwielaandrijving. De Ascent is in zekere zin de opvolger van de 3 jaar geleden gesaneerde Tribeca. maar onder de motorkap zit niet langer een atmosferische 6 cilinder boxermotor, maar een geblazen 4-pitter.

Met een lengte van 4,998 meter en een wielbasis van 2,89 meter is de Ascent de grootste SUV die Subaru ooit heeft gemaakt. De carrosseriebreedte bedraagt 1,93 meter en de Japanner is 1,82 meter hoog. Bijzonder is dat er op de derde rij 3 zitplaatsen zijn. Combineer je dit met een 3-persoons bank middenin (2 aparte fauteuils zijn ook mogelijk), dan is er in de Japanner plek voor 8 personen. Zó ruim was de Tribeca niet.

Wat de Ascent met de Tribeca gemeen heeft, is dat hij primair voor de Noord Amerikaanse markt ontwikkeld is. Subaru is daar een relatief grote speler met een grotere aanhang van bijvoorbeeld Volkswagen. Met name de XV, de Forester en de Outback zijn erg populair. Subaru heeft daardoor wel zin in een nieuw avontuur. De Ascent gaat geproduceerd worden in de fabriek die het merk in de Amerikaanse staat Indiana heeft. De eerste exemplaren worden medio juni volgend jaar afgeleverd.

De Ascent is gebaseerd op het nieuwe Global Platform van Subaru. Die bodemplaat is onder de jongste Impreza te vinden, maar laat zich probleemloos oprekken. De Ascent wordt aangedreven door een compleet nieuwe 4 cilinderboxer: een 2.4 met 2 turbo’s en 260 pk / 376 Nm. Een Continu Variabele Transmissie, Lineartronic genaamd, is standaard, evenals permanente vierwielaandrijving. De Ascent mag tot 2.267 kilo trekken.

De standaarduitrusting van de Ascent omvat diverse rij hulpsystemen die Subaru aanbiedt onder de paraplunaam Eyesight. De duurdere uitvoeringen hebben ook internetverbinding en een 8 inch groot touch screen. De Ascent wordt standaard geleverd met 18 inch lichtmetalen velgen, geventileerde stoelen met zitting verlengmogelijkheid en klimaatregeling voor de achterpassagiers.

Subaru heeft geen plannen om de Ascent te gaan verkopen. Dat komt niet zozeer omdat de Tribeca bij ons geflopt is, maar vooral omdat de SUV ook met de moderne 4 cilinder motor teveel CO2 uitstoot. Alle autofabrikanten worden in 2021 beboet als de gemiddelde emissiewaarde van hun gamma meer dan 95 gram bedraagt.

De Ascent zou bij het halen van deze norm alleen maar roet in het eten gooien. En dat is eigenlijk enorm jammer, want de nieuweling past uitstekend bij het hoogwaardige imago dat Subaru in Europa heeft. Een standaard automaat en vierwielaandrijving maakt de Impreza te duur om echt concurrerend te zijn. Maar in het segment van de Ascent is dergelijke techniek de norm, dus daar speelt het meerkostenprobleem niet. Maar Subaru komt op een later tijdstip vast wel met een stekkerhybride versie die minder dan 95 gram CO2/km uitstoot …

Reageren is niet mogelijk.