Comfortabele cruiser: Honda Civic 1.6 i-DTEC

0

Waarom de korte test?

Binnenkort introduceert Honda in Nederland de dieselversie van de Civic Hatchback. De klant zal kunnen kiezen uit 5 uitrustingniveaus. De prijzen beginnen bij 27.390 euro. In een later stadium zal ook de Civic Sedan leverbaar worden met dieselmotor. Daarvan zijn de prijzen nog niet bekend.

Wat voor auto is het?

Voor de 10de generatie Civic heeft Honda haar al langer bestaande, reeds erg fijne 1,6 liter dieselmotor grondig herzien. De 1.6 i-DTEC unit levert als vanouds 120 pk en 300 Nm, maar neemt dankzij gereduceerde interne wrijving genoegen met minder brandstof. Daardoor valt de CO2-uitstoot lager uit dan bij het vorige model: 93 gram / km in plaats van 99 gram. Een andere turbo moet de reactietijd van de dieselmotor verkorten. De 1.6 i-DTEC is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak, die volgens Honda overigens nóg strakker en soepeler schakelt dan voorheen.

HondaFordPeugeot
CivicFocus308
1.6 i-DTEC Comfort1.5 TDCi 120 ST-Line
BlueHDi 120 BlueLease
28.930 euro28.430 euro28.100 euro
HondaAlfa RomeoMazda
CivicGiulietta3
1.6 i-DTEC Executive2.0 JTDm 150 SuperSA-D 150 GT-M
33.955 euro33.550 euro33.845 euro

De prijzen beginnen zoals gezegd bij 27.390 euro. Daarmee is hij 2.140 euro duurder dan de qua uitrusting vergelijkbare 1.0 i-VTEC benzine-uitvoering met 129 pk, de S. Die beschikt onder meer over cruisecontrole. De 28.930 euro kostende Comfort voegt daar voor de inruilwaarde erg belangrijke airconditioning (handbediend), een geluidsinstallatie met 8 speakers, stoelverwarming en 16-inch lichtmetalen velgen aan toe. De Civic Elegance biedt tevens automatische klimaatregeling met 2 zones, een navigatiesysteem, parkeersensoren voor & achter en 17-inch velgen. Hij kost 31.545 euro. Aan de Executive uitvoering heeft Honda een prijskaartje van 33.955 euro gehangen. In dit geval is de Civic 1.6 i-DTEC tevens voorzien van LED koplampen, sleutelloze toegang, een startknop, een panoramadak, instelbare dempers en een uitgebreidere geluidsinstallatie. Topversie is de Premium. Die is standaard voorzien van lederen bekleding, een verwarmbare achterbank en een draadloze telefoonlader. De prijs bedraagt 34.985 euro.

Is het wat?

Spannend kan je het rijgedrag van de Civic 1.6 i-DTEC niet noemen. Maar goed, daarin is de Honda bepaald geen uitzondering in zijn klasse. Voor het sneller laten kloppen van je hart hebben de Japanners de Type R. En wie kan leven met 10,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u heeft aan deze Civic een brave metgezel.

De meeste indruk maakt de Honda met zijn veercomfort. Er is maar weinig dat de Civic uit zijn element kan brengen. De vering weet goed raad met elk type ondergrond, zelfs als de wegdekkwaliteit bar en boos is zoals in de testomgeving (Rome). De Honda blijft er stoïcijns onder. De adaptieve dempers houden de koetswerkbewegingen goed onder controle en zelfs in de meest sportieve setting maakt de Civic geen nerveuze indruk.

Ook de besturing weet te plezieren, ondanks dat de hoeveelheid feedback van de elektro/mechanisch bekrachtigde installatie met variabele ratio niet veel voorstelt. Veel concurrenten presteren in dit opzicht niet beter. Overhellen in bochten wordt goed onder controle gehouden en abrupte koerswijzigingen brengen de Civic niet noemenswaardig uit zijn element. Op snelwegtempo is het verfijningniveau excellent. De 1.6 i-DTEC motor is dan stil en lijkt prettig in zijn vel te zitten bij 100 à 130 km/u. De tussenacceleratie is niet bijzonder, maar gelukkig is er de handbak nog, die zich exact laat bedienen en plezierig korte schakelwegen kent.

Het interieur zorgt door het intensieve gebruik van plastic niet echt voor een premiumbeleving, maar in ergonomisch opzicht doet de Civic weinig fout. De enige vlieg in de soep is het Honda Connect infotainment systeem: de installatie is traag en is voorzien van een verouderde lay-out. Gelukkig kan je via Apple CarPlay en Android Auto een deel van dit ongemak omzeilen.

80%
80%
Awesome

Dieselauto's zitten vandaag de dag in het verdomhoekje, deels door eigen schuld (of althans: van sommige fabrikanten), maar met deze 1.6 i-DTEC uitvoering moet Honda de verkopen van de Civic een boost kunnen geven. Voor zakelijk rijders is het een volwaardig alternatief voor modellen van de concurrentie. De Civic 1.6 i-DTEC is niet zonder fouten, maar hij is comfortabel, schakelt heerlijk en is uitstekend geschikt voor lange afstand cruisen. Wat wil je als leaserijder nog meer?

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    6.6

Comments are closed.