SUV domineert op het Autosalon

0

Op het Autosalon in Brussel, dat vrijdag van start gaat, toont wat Belgen willen: SUV modellen. Naar hybride en elektrische voertuigen is het zoeken met een vergrootglas.

Bij merken als Alfa Romeo, Nissan, Peugeot maakt de razend populaire SUV de helft van de stand uit. Ook bij andere merken staat dit type auto (sommige merken spreken van een cross-over) prominent in beeld. “2017 was voor ons een fantastisch jaar, en dat is dankzij de 3008 SUV. Daar gaan we niet onnozel over doen”, zegt Wim Doms, woordvoerder van Peugeot België. “Het zijn duurdere auto’s en we merken ook dat mensen ze altijd extra royaal aankleden, met meer luxe en opties”.

“Alles wat SUV is, boomt”, bevestigt men bij Hyundai, dat met de Tucson de derde best verkochte auto en populairste SUV van België in huis heeft. Bij onze zuiderburen kijkt de importeur handenwrijvend naar de komst van de Kona, die instappen in een SUV in financieel opzicht een stuk eenvoudiger maakt.

Bij marktleider Renault zijn de SUV modellen en cross-overs reeds goed voor 28 procent van de verkopen. De merk scoorde een homerun met de Captur in het B segment. Die heeft inmiddels gezelschap gekregen van de Kadjar (C segment) en Koleos (D segment). Hiervoor geldt overigens wel: hoe groter het model, hoe geringer de populariteit. Maar dat is bij Renault eigenlijk geen nieuws.

Opel heeft vorig jaar 2 nieuwe SUV modellen gelanceerd, de Crossland X en de Grandland X. Het segment is nu goed voor meer dan 30 procent van de verkopen van het Duitse merk. “We zijn net op tijd gekomen”, zegt Sarah Timmermans, directeur van Opel België. Dat er onderhuids bij beide Duitse modellen Franse techniek zit, lijkt de consument niet te deren. Integendeel, want de motoren van Peugeot zijn efficiënter dan de blokken die Opel zelf in het assortiment heeft.

Naar elektrische auto’s of hybride modellen, die een elektromotor met een benzine of dieselblok combineren, is het langer zoeken op het Salon. Bij Peugeot staat het enige volledig elektrische model, de Partner Tepee Electric, helemaal achteraan op de beursstand (“maar wel aan het gangpad”, sust de woordvoerder). “De mensen zijn nog een beetje bang voor elektrische auto’s”, zegt Wim Doms. “Maar het gaat er sowieso van komen”. De trage opkomst van de elektrische auto blijkt ook uit de Belgische verkoopcijfers van vorig jaar. Van de bijna 550.000 nieuwe personenwagens die vorig jaar bij onze zuiderburen op kenteken werden gezet, had amper 0,5 procent enkel een elektrische motor aan boord. (Stekker)hybride modellen waren goed voor minder dan 5 procent van de verkoop.

Eén van de weinige merken die durven uit te pakken met een volledig elektrisch model is Nissan. De Japanse autobouwer viert in Brussel de Europese première van de nieuwe Leaf. Dat model was vorig jaar met bijna 400 stuks één van de best verkochte volledig elektrische auto’s in België. “Simply amazing 100 % electric”, staat in grote letters boven de cirkel waar Nissan de nieuwe Leaf trots voorstelt. “De toekomst is elektrisch”, zegt Nissan woordvoerder Melvin Keuter. “De markt komt moeizaam op gang, maar begint nu wel aan te trekken. Andere merken komen nu met hun eerste volledig elektrische model, wij zitten al aan de tweede generatie”.

Bij Toyota staan wel 5 hybride modellen op de stand te blinken. Het merk pionierde met de Prius en is naar eigen zeggen goed voor de helft van de hybride verkopen in België. Maar hun eerste volledig elektrische model lanceren de Japanners pas over enkele jaren. “De elektrische technologie is nog niet rijp om op grote schaal te verkopen”, vindt Aurélie Gerth, de woordvoerster van Toyota België. “Voor ons is het niet interessant modellen op de markt te brengen voor een kleine niche. De volledig elektrische auto is momenteel nog niet geschikt voor de grote massa”.

Ook het Zuid Koreaanse Hyundai houdt het liever bij hybride modellen. De verkoop van volledig elektrische modellen komt bij dit merk niet op gang, maar vreemd genoeg niet wegens een gebrek aan interesse. “De vraag is er, maar de fabriek kan niet volgen”, zucht woordvoerder William Meerschaut. “Klanten moeten zes maanden wachten op een volledig elektrisch model”. Inderdaad, want niet alleen bij de Opel Ampera-e zijn de levertijden extreem lang, maar ook bij de Ioniq Electric.

Mercedes is één van de weinige merken die geen enkel volledig elektrisch model in haar gamma heeft. Tot vorig jaar werd weliswaar de B 250e aangeboden, maar de productie van deze emissieloze variant van de B klasse is wegens gebrek aan belangstelling gestopt. Zustermerk Smart heeft wel een elektrische versie van haar Fortwo/Forfour, die goed past bij haar stedelijke cliëntèle. Maar het Duitse premiummerk zelf brengt pas in 2019 zijn eerste volledig elektrische auto uit. “De vraag is wat het juiste moment is om de markt te betreden”, zegt Eberhard Kern, de directeur van Mercedes Benelux. “Soms is het goed een early adopter te zijn, soms is het beter om wat later te komen met een product dat de klant wil. Vandaag is er geen enkel overtuigend aanbod op de markt. Als we de markt betreden, moet dat met een goed product zijn”.

Opel mist de elektrische boot helemaal. Op de stand van de Duitse autobouwer, die vorig jaar werd overgenomen door de Franse PSA Groep (Peugeot, Citroën, DS), staat noch een elektrisch, noch een hybride model. De veel bejubelde Ampera-e schittert door afwezigheid omdat die in België niet leverbaar is. “Onze eerste stekkerhybride, op basis van de Grandland X, komt in 2019”. De eerste volledig elektrische auto die overal in Europa te koop zal zijn, zal worden gebaseerd op de nieuwe Corsa en debuteert in 2020″, zegt Sarah Timmermans, directeur van Opel België. “Iedereen praat erover, maar de verkopen van elektrische auto’s blijven in absolute getallen beperkt”. Timmermans geeft toe dat dealers wel vragen krijgen over alternatieve aandrijvingen. “Er is wel vraag van de zakelijke markt, maar minder van de particuliere rijder. De gemiddelde klant is nog niet klaar voor de volledig elektrische auto”.

Toch is er een beursstand met enkel volledig elektrische auto’s die vermoedelijk heel veel bezoekers op het Autosalon zal trekken: die van het hippe Amerikaanse merk Tesla. Daar worden 4 auto’s getoond, allemaal met een prijskaartje van minstens 100.000 euro. “Elektrisch rijden is onze basis, terwijl andere autobouwers een geschiedenis van 100 jaar hebben met de verbrandingsmotor”, zegt Tesla woordvoerster Berith Behrens. Volgens haar moet er bij de consument nog heel wat “educatie” gebeuren voor de stap naar de elektrische auto. “Hoe laad je op, waar laad je op: er is nog een hoop missionariswerk te doen”.

De weinige écht inspirerende elektrische modellen op het Autosalon zijn uiteindelijk 2 conceptstudies. Audi toont, weliswaar verstopt achteraan op de stand, de conceptversie van de E-tron Sportback, de tweede volledig elektrische auto die de fabriek in Brussel vanaf volgend jaar bouwt. De gewone E-tron, die al dit jaar bij Audi Brussel van de band rolt, ontbreekt vreemd genoeg op het Autosalon.

Bij Renault domineert een opvallende koperkleurige elektrische én zelfrijdende conceptcar de stand. Met de Symbioz, die er eerder als een gezellig salon uitziet, toont het Franse merk hoe het de toekomst in 2030 ziet. De opvallende afwezigheid van elektrische auto’s valt ook te verklaren door het karakter van het Autosalon, dat in de eerste plaats een verkoopshow is. Wat goed verkoopt, staat vooraan, en dat blijkt een succesrecept. SUV modellen dus. “Op andere autotentoonstellingen krimpen de bezoekersaantallen”, stelt de Nederlandse Tesla woordvoerster Behrens licht verbaasd vast. “Maar in Brussel blijft het Autosalon een zeer belangrijke start van het autojaar”.

Reageren is niet mogelijk.