Exclusief: meerijden in de nieuwe Ford Fiesta ST

0

Ford zal in mei officieel de nieuwe Fiesta ST aan de pers presenteren: een happening waar in hete hatchback kringen halsreikend naar wordt uitgekeken. Een select aantal autojournalisten mocht echter deze maand op het testcircuit van Ford in het Belgische Lommel nabij de Nederlandse grens al meerijden in de nieuwe Fiesta ST. Autointernationaal.nl doet verslag.

De verwachtingen rondom de nieuwe Fiesta ST zijn hooggespannen. Volgens velen was de compacte sportieve Ford de beste B segment hete hatchback ooit. En diegenen die deze mening niet waren toegedaan, moesten erkennen dat de Fiesta ST toch zeker een podiumplaats verdienen. Daarmee wordt de lat voor zijn opvolger erg hoog gelegd. Lukt het Ford wederom om de toon te zetten?

Toen in februari 2017 bekend werd dat Ford de nieuwe editie van de Fiesta ST zou voorzien van een 3 cilinder motor deed dit nieuws bij menigeen de wenkbrauwen fronsen. In de doordeweekse boodschappenuitvoeringen is een dergelijke krachtbron inmiddels de norm, maar verdiend een hete hatchback niet gewoon een 4-pitter? Het is inderdaad zo dat zijn belangrijkste concurrent, de nieuwe Volkswagen Polo GTI, een kloek 2.0 TSI blok onder de motorkap heeft. Maar aan de andere kant: in de Mini Cooper zit óók een even grote (1,5 liter) 3 cilinder motor. En die is, met een paar broodnodige opties, heus niet goedkoper dan de nieuwe Fiesta ST.

De 3 cilinder motor van de Fiesta ST bevindt zich vermogentechnisch bovendien in een heel andere klasse dan de Cooper krachtbron: hij is met 200 pk en 290 Nm (310 Nm met overboost) namelijk 60 pk en 70 Nm sterker. En ten opzichte van de Polo GTI, eveneens goed voor 200 pk, bedraagt de achterstand in koppel slechts 30 Nm. Daar staat tegenover dat de Fiesta ST slechts 114 gram CO2/km uitstoot (evenveel als de Mini) versus 134 gram voor de Volkswagen.

De gunstige emissiewaarde is mede te danken aan de cilinderuitschakeling. Bij deelbelasting, of als de motor tussen de 1.200 en 4.500 toeren draait, draait de Fiesta ST op 2 pitten. De middelste cilinder doet dan niet actief mee. De kennismaking in Lommel leerde dat je niks voelt van de uitschakeling, wel is er in akoestisch opzicht een miniem verschil. Voor de rest kan je genieten van de bekende 3 cilinder roffel. Het motorgeluid is net zo karakteristiek als dat van de vorige generatie Focus ST met 5 cilinder motor, maar het blokje is gretiger om toeren te maken. Ook de loopcultuur weet te bevredigen. In vergelijking met de 1,6 liter 4 cilinder van de vorige Fiesta ST duurt het alleen iets langer voordat het toerental daalt. Dat komt door het zwaardere vliegwiel. Met optionele Quaife limited-slip differentieel en Launch Control zit de nieuwe Fiesta ST in 6,5 seconden op 100 km/u. Daarmee is hij 0,2 tel sneller dan de Polo GTI (de standaardversie van de Ford heeft met als de Volkswagen 6,7 seconden nodig).

Maar de nieuwe Fiesta ST heeft veel meer te bieden dan alleen maar een nieuwe motor. Ook het onderstel is compleet herzien. De spoorbreedte vóór is met 48 mm vergroot en de torsiestijfheid is met 15 procent toegenomen. Achter monteert Ford een dikkere torsiestaaf as. Daardoor kon de vering zachter worden afgesteld, met alle comfortvoordelen van dien. De variabele dempers maximaliseren echter de carrosseriecontrole, en daarmee de stuurscherpte, als zij merken dat het tempo opgevoerd wordt. De besturing is met een ratio van 12:1 de meest directe installatie die Ford ooit in een voorwiel aangedreven model gemonteerd heeft. 2 omwentelingen zijn voldoende voor de maximale stuuruitslag van de ene naar de andere kant. Ford zegt bewust niet gekozen te hebben voor een variabele ratio omdat dit na verloop van tijd vermoeiender is voor de bestuurder. “Een vaste overbrenging voelt natuurlijker en intuïtiever aan en is gemakkelijker in de omgang. Je komt nooit voor verrassingen te staan”, aldus Leo Roeks, de eerste man van de Performance divisie van Ford in Europa.

Michelin Pilot Super Sport banden zijn standaard. Ford wilde aanvankelijk ‘Sport 4’ rubber monteren, maar die boden niet het gewenste gripniveau. Door de specifieke aanpassingen aan het onderstel konden er achter stijvere veren worden gemonteerd dan vóór, zonder dat het comfort daar onder lijdt. Bij alle concurrenten is de vering vóór steviger dan achter. Roeks: “De auto helt dan meer over en is dan gevoeliger voor onderstuur. Wij zijn echter niet bang voor een beetje overstuur”. De veelgeprezen Focus RS heeft hetzelfde veerkarakter. Door het toefje overstuur, dat overigens goed controleerbaar is, is het weggedrag van de Fiesta ST volgens Roeks veel spannender dan dat van zijn concurrenten. En het moet gezegd worden: de nieuwe Polo GTI doet je in dit opzicht inderdaad niet op het puntje van je stoel zitten.

Al met al heeft Ford een tractierijke, lichtvoetige en zeer communicatieve hete hatchback gecreëerd. Een zeer waardige opvolger van de vorige generatie ST. Ford combineert dit nu met een hoger algeheel verfijning en comfortniveau zonder aan karakter in te leveren. De nieuwe motor is significant zuiniger en zuiniger geworden. Hij trekt krachtig en gretig tot 6.000 toeren. In akoestisch opzicht kom je niks tekort dankzij ‘Electronic Sound Enhancement’een een actieve klep in de uitlaat. In Sport en Track modus (een novum voor de Fiesta ST) word je dan bovendien getrakteerd op het betere plop en plof werk. Bovendien grijpt het stabiliteitcontrole systeem in deze settings minder snel in.

100%
100%
Awesome

De nieuwe Ford Fiesta viel in reguliere uitvoering een tikkeltje tegen. Vooral omdat hij qua ruimteaanbod duidelijk overschaduwd wordt door de jongste Seat Ibiza, zonder dat op andere terreinen te compenseren. Maar aan een hete hatchback worden andere eisen gesteld. Een ietwat tegenvallend ruimteaanbod is dan minder belangrijk. In ST uitvoering is de Fiesta écht een feest om mee te rijden. Ford heeft zichzelf opnieuw overtroffen!

  • 10
  • User Ratings (13 Votes)
    7.8

Comments are closed.