Liefde op het tweede gezicht: Subaru Ascent

0

Hoogtepunten en dieptepunten horen bij het leven. Ook bij dat van een autofabrikant. De zwartste bladzijde uit de geschiedenis van Subaru heet Tribeca. Deze 7-persoons SUV debuteerde in januari 2005 op de autotentoonstelling van Detroit en was op papier een welkome aanvulling op het gamma: een dergelijk model paste mooi boven de Forester en de Outback. Maar bij de vormgeving had Subaru geen gelukkige hand: zijn front oogde als een vissenkop en daar hadden Amerikanen, voor wie de Tribeca primair bestemd was, geen trek in. Dat er veel ruimere 7-persoons SUV alternatieven beschikbaar waren, deden de verkopen ook geen goed. Een facelift in 2008 mocht niet meer baten. Ook in Nederland liep de autoconsument met een grote boog om de Tribeca heen. Een 6 cilinder boxer benzinemotor is leuk achterin een Porsche, maar niet voor in een SUV. Er hebben zich op jaarbasis nooit meer dan 43 à 45 kopers gemeld in ons land en in 2009 werd de verkoop in Nederland alweer gestaakt. In de Verenigde Staten, waar de productie plaatsvond, heeft de Tribeca daarna nog een aantal jaar gevegeteerd, totdat in 2014 de stekker er definitief uitgetrokken werd.

Subaru zou voor wat betreft de SUV met 3 rijen stoelen kunnen denken: “eens maar nooit weer”. Maar zeker in Noord Amerika is het marktsegment te belangrijk om te negeren. Bij ons mag Subaru dan een nichemerk zijn dat ogenschijnlijk genoegen neemt met de kruimels die de grote fabrikanten op de automarkt laten liggen, maar in de Verenigde Staten is het met 4 procent marktaandeel een serieuze speler, vergelijkbaar met Citroën in Europa. Dat heeft niet de slagkracht van bijvoorbeeld Volkswagen, maar wel veel fans. Over Volkswagen gesproken: dit merk trekt in de Verenigde Staten duidelijk minder kopers dan Subaru. Om de achterstand weg te werken, hebben de Duitsers de Atlas geïntroduceerd. Omdat Volkswagen zich realiseerde dat je duurzaam succes op de Amerikaanse markt wel kan vergeten als je geen SUV met 3 rijen stoelen in je gamma hebt. Subaru is tot dezelfde slotsom gekomen.

Dus de Tribeca heeft alsnog een opvolger gekregen: de Ascent. Die is uit heel ander hout gesneden dan zijn voorganger. De vormgeving is dit keer conservatief en traditioneel: Subaru was duidelijk niet van plan om zich een tweede keer aan dezelfde steen (die van een te eigenzinnig design) te stoten. De nieuwe hoekige bouw heeft bovendien als voordeel dat er een relatief ruim interieur gecreëerd kon worden; niet bepaald het sterkste punt van de Tribeca. Verder heeft de atmosferische 6 cilinder boxermotor plaatsgemaakt voor een efficiëntere geblazen 2,4 liter. Onder de streep levert dit een model op waarmee Subaru haar verkoopbasis aanzienlijk denkt te kunnen verbreden. Het merk is in de Verenigde Staten populair bij jonge huishoudens zonder kinderen of bij oudere echtparen waar het kroost alweer uitgevlogen is, maar niet bij gezinnen in de tussenliggende levensfase. Die vinden de Impreza, Forester of Outback te krap omdat een familievriendelijke auto in hun beleving 3 rijen stoelen moet bieden. Die is er nu dus weer: de Ascent.

Omdat de Tribeca zoals gezegd een gigantische flop was, neemt Subaru dus in zekere zin een risico met de Ascent, maar het is ook weer niet zo dat de Japanners bij wijze van spreken hun boot hebben moeten verkopen om de ontwikkeling van deze SUV met 3 rijen stoelen mogelijk te maken: hij is gebaseerd op hetzelfde, zogeheten Global Platform als de Impreza / XV (en de nieuwe Forester) en ook in andere opzichten heeft Subaru een ronde langs de eigen voorraad schappen gemaakt. De ingrediënten zijn bij de Ascent identiek: een 4 cilinder boxermotor, ‘symmetrical’ permanente vierwielaandrijving, een Lineartronic CVT en het EyeSight veiligheidspakket). Ook het dashboard zal merkkenners qua opbouw bekend voorkomen. De Ascent is dus een nieuwe variatie op het bekende Subaru thema.

Toen Subaru de jongste Impreza / XV introduceerde, werd trots gemeld dat het bijbehorende Global Platform veel stijver is dan de oude bodemplaat en ook voor een lager zwaartepunt zorgt. Dat is een prima recept voor betere rijeigenschappen, een grotere stabiliteit, een hoger geluidscomfort en extra crashbestendigheid. Hoewel de Ascent door de bekende botsinstanties nog niet onder de loep is genomen, leerde de kennismaking dat de grote Subaru inderdaad over een zeer degelijk onderstel beschikt. Oneffenheden in het wegdek brengen hem niet noemenswaardig uit zijn element. Verder rijdt de Ascent lichtvoetiger dan je van zo’n grote SUV met 3 rijen stoelen zou verwachten.

En dan de motor: voor veel Amerikanen zal het toch wel een dingetje zijn: een 4 cilinder in zo’n grote SUV. Maar het pad is reeds geëffend door Ford (Explorer met 2,3 liter Ecoboost motor), Mazda (de in de Verenigde Staten goed gerecenseerde CX-9 beschikt over een 2.5 SkyActiv-G turbo unit) en natuurlijk Volvo (die de premium XC90 louter in 4-pits vorm levert). De Ascent pakt uit met een 2,4 liter blok met 2 turbo’s dat goed is voor 260 pk en 376 Nm. Daarmee kan de grote Subaru (5,00 x 1,93 x 1,82 meter; wielbasis 2,89 meter) in 7,4 seconden naar 100 km/u accelereren. Ter vergelijking: de Volvo XC90 T5 AWD met Geartronic automaat heeft 7,9 tellen nodig voor het sprintonderdeel. Verbruikcijfers volgens de nieuwe WLTP cyclus zijn er nog niet, maar in vergelijking met de Amerikaanse concurrentie is de Ascent relatief zuinig. Soms merk je dat de turbo’s even tijd nodig hebben om wakker te worden, maar over het algemeen is de grote Subaru met deze motor voldoende capabel.

De 4 cilinder boxermotor is gekoppeld aan de bekende Lineartronic CVT. Dit soort automaten hebben geen al te beste reputatie, in die zin dat zij er nogal eens voor zorgen dat het toerental van de motor erg fluctueert, hetgeen de rust aan boord niet ten goede komt. Hetzelfde geldt voor de vaak optredende motordreun. Maar Subaru de CVT perikelen weten op te lossen door de automaat 8 voorgeprogrammeerde, virtuele versnellingen te geven. Dat werkt in de praktijk goed waardoor het rij plezier in de Ascent niet lijdt onder het gekozen transmissietype. Er is trouwens ook een manuele modus waarmee men zelf via de schakelflippers aan het stuur de gewenste versnelling kan kiezen. Het ‘symmetrical’ permanente vierwielaandrijving systeem is voorzien van de zogeheten X Mode. Die is bedoeld voor steile hellingen en ondergrond met weinig tractie. Het maakt van de Ascent geen alternatief voor de Jeep Wrangler, maar moddersporen of besneeuwde wegen zal de Subaru er goed mee kunne tackelen. En dat is voldoende voor een auto die primair als gezinswagen is bedoeld. De Ascent mag trouwens 2.267 kilo trekken, met uitzondering van de basisversie die het zonder oliekoeler doet en waaraan enkel een Kip caravannetje van maximaal 500 kilo mag worden gehangen.

De solide rijeigenschappen van de Ascent werden al even aangestipt. De besturing is aan de lichte kant, maar voldoende direct en qua feedback valt er niet veel te mekkeren. Een Sport modus ontbreekt en dat is prima. Subaru geeft de Ascent één basissetting mee en daarmee zal je het moeten doen. Een sportmodus mis je zoals gezegd niet, enerzijds omdat grote SUV modellen met 3 rijen stoelen sowieso niet bedoeld zijn om je lekker uit te leven in een Tarzan bocht en anderzijds omdat de Ascent bij de gekozen afstelling niet noemenswaardig overhelt. Tegelijkertijd is het veercomfort goed en is het weggedrag veilig en stabiel.

Het hoekige koetswerk zorgt er voor dat de Ascent uitstekend te overzien is, ook omdat Subaru gekozen heeft voor een relatief groot glasoppervlak en een lage taillelijn. De deuren gaan wijd open (75 graden) en laten zich licht bedienen. Doordat de exemplaren achter vrijwel verticaal tot aan het dak doorlopen, is de bereikbaarheid van de achterste rij stoelen goed. De zetels op de tweede rij zijn verschuifbaar en als er niet voor de achterste stand wordt gekozen, hebben volwassenen op de derde rij voldoende bewegingsvrijheid. Dat kan niet van iedere 7-persoons SUV worden gezegd. Er is trouwens ook een uitvoering met 8 zitplaatsen. Die kost niks extra maar heeft op de tweede rij geen individuele fauteuils maar een (eveneens verschuifbare) bank. Helemaal achterin zijn altijd 3 zitplaatsen. Het voordeel van de 7-persoons versie is dat er tussen de fauteuils op de tweede rij een ‘looppad’ is hetgeen de achterste zetels extra goed bereikbaar maakt.

Als je kijkt naar wat bijvoorbeeld Peugeot tegenwoordig aan dashboards serveert, oogt de boordplank van de Ascent misschien wat verouderd. Ook zijn er naar huidige begrippen erg veel knoppen op de middenconsole, oogt de selectiehendel voor de automaat enigszins antiek en is het algehele ontwerp niet meer dan een variatie op het bekende Subaru thema. Maar functioneel en ergonomisch probleemloos is het allemaal wel. Je kan het vergelijken met de hoekige dashboards van de oude Volvo modellen (240, 740/940): niet elegant, maar robuust en gebruiksvriendelijk. De voorstoelen zijn breed en zitten comfortabel. Tegen meerprijs is afwasbare bekleding leverbaar. Altijd handig voor kinderrijke gezinnen. Dat geldt ook voor de 19 bekerhouders. Zoveel personen passen er natuurlijk niet in de Ascent, maar dergelijke opbergvakjes kunnen ook gebruikt worden voor andere kleine attributen.

De standaarduitrusting van de Ascent omvat diverse rij hulpsystemen (waaronder Pre-collision Braking, adaptieve cruisecontrole en een rijbaan assistent) die Subaru aanbiedt onder de paraplunaam EyeSight. Deze beschermengel geeft ook een piepsignaal als het fileverkeer voor jouw auto weer gaat rijden maar jij op dat moment even druk bent met opvoeden (of lezen dan wel appen). De Ascent wordt standaard geleverd met klimaatregeling voor de achterpassagiers, Apple CarPlay en Android Auto. Vanaf het tweede uitrustingniveau is er lederen bekleding, een verwarmbaar stuurwiel, adaptieve LED verlichting vóór, oprolbare zonneschermen achterin, een elektrisch bedienbare achterklep met geheugenfunctie voor de voorkeurshoogte, 18 inch lichtmetalen velgen en een startknop. De meest luxe Ascent voegt daar een navigatiesysteem (in combinatie met internetverbinding en een 8 inch groot touch screen), geventileerde voorstoelen met zitting verlengmogelijkheid, een geluidsinstallatie van Harman Kardon met 14 speakers, een elektrisch bedienbaar glazen schuif/kanteldak en een achteruit rij camera aan toe. De velgen zijn 20 inch groot en verder is het dashboard afgewerkt met hout.

De prijzen van de Ascent beginnen in de Verenigde Staten bij omgerekend 54 mille. Ook met het tweede of zelfs derde uitrustingniveau is de Subaru duizenden dollars goedkoper dan de Volvo XC90 T5 AWD Momentum. Omdat de Ascent lokaal in de Verenigde Staten gebouwd wordt en de XC90 vanuit Europa verscheept moet worden, zal bij ons het kostenplaatje anders zijn. Maar als je logistieke aspecten meeneemt, moet een instapprijs van 59 mille mogelijk zijn. Ter vergelijking: de Volkswagen Tiguan Allspace kost in 220 pk sterke 2.0 TSI Highline uitvoering met DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving 56.890 euro. En die is toch echt een klasse minder groot.

80%
80%
Awesome

Iedereen verdient een tweede kans. Dus ook Subaru in het segment voor SUV modellen met 3 rijen stoelen. Je hebt in dit testverslag kunnen lezen dat de Ascent een prima allrounder is die nergens serieuze steken laat vallen. Meer woorden zijn eigenlijk niet nodig, en daarom richt Autointernationaal.nl zich nu tot de importeur, die geen plannen heeft om de Ascent bij ons te gaan verkopen:

"Beste importeur. Jij hebt in de eerste 4 maanden van dit jaar 273 auto's verkocht in Nederland. Ruim 10 procent minder dan vorig jaar, terwijl de markt als geheel meer dan 14 procent groeide. Dat schiet niet op. Aan de standaard techniek (EyeSight systeem, Lineatronic CVT, vierwielaandrijving) ligt het niet. Of eigenlijk wel: het maakt met name de Impreza, de XV en eigenlijk ook de Forester relatief duur. Dat betekent dat concurreren in het C segment altijd een lastige zaak zal zijn. Maar voor een E segment model als de Ascent, die kan concurreren met de XC90, liggen de kaarten anders. Daar tikt de genoemde techniek minder zwaar door in de prijs. Dus staar je niet blind op het C segment maar zoek het hogerop. De Ascent biedt daarvoor een uitgelezen kans. Je hebt misschien een verkoopkater overgehouden aan de Tribeca, maar die SUV had zijn uiterlijk en ruimteaanbod niet mee. Ook het ontbreken van een dieselvariant was vorig decennium een gemis, maar langzaam maar zeker transformeert deze last tot een lust. Volvo gaat de volgende generatie XC90, die in 2021 komt, niet meer aanbieden in dieseluitvoering dus staar je niet blind op de huidige D5 verkopen. Ja, de CO2-uitstoot van de Ascent zal hoger zijn dan de norm die in 2021 ingaat (gemiddeld 95 gram). Maar je hebt nog 2,5 jaar de tijd om een stekkerhybride versie te ontwikkelen. Dat moet lukken toch? De stekkerhybride XV debuteert immers dit jaar al. En ook nu is de Ascent met zijn ruimteaanbod, veiligheidsniveau en robuuste bouw prima verkoopbaar. Jouw landgenoot Toyota heeft vanwege het accent op de Aygo en Yaris bij de verkopen een apart premiummerk (Lexus) nodig, maar dat geldt voor jou niet: jij bent zélf voldoende premium. Net als Volvo. Die bouwt ook geen auto's voor het A en B segment maar is desondanks volop actief in Europa. Dus Subaru, recht jouw schouders en sta voor deze Ascent. Hij is het waard. En het zal jou op de lange termijn (eindelijk) meer marktaandeel gaan opleveren. Ja, je moet in het segment van de Tribeca / Ascent weer bij nul beginnen. Maar daar heeft iedereen ooit moeten starten. (Verkoop)geluk is het resultaat van doen".

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.