Prestigestrijd: DS 7 Crossback versus Renault Espace

0

De autofabrikanten PSA en Renault interpreteren ‘Franse luxe’ bij hun topmodellen ieder op hun eigen manier. Toch is er een overeenkomst: het zijn niet langer sedans die als vlaggenschip fungeren, maar in het geval van Renault een cross-over (de Espace) en bij het PSA concern een SUV (de DS 7 Crossback). Wie wint de prestigeprijs?

Het is geen vanzelfsprekendheid dat er in Franse stijl luxueus kon worden gereisd. Citroën haakte af nadat de C6 met zijn bavianenkont onvoldoende kopers wist te trekken. De Renault Vel Satis, die aan een galopperende neushoorn deed denken, was zo mogelijk een nog groter flop. Peugeot werd na de 504 en 604 in het hogere segment steeds minder zichtbaar. Ook op de verkoopradar. De Franse autofabrikanten besloten om in het hogere segment een Sabbatical te nemen en zich te bezinnen op hun zonden, die zij met name bij de bouwkwaliteit hadden begaan.

Maar inmiddels is de ambitie terug bij PSA en Renault. Het merk met het wybertjeslogo is in het D segment vertegenwoordigd met niet minder dan 3 modellen: de Talisman, de Koleos en de Espace. De laatste is de duurste en meest verfijnde auto in zijn gamma. De 5de generatie Espace werd in 2015 geïntroduceerd en heeft zijn MPV / busjesverleden van zich afgeschud en profileert zich nu als een cross-over. Dat is meer in lijn met de gedragscodes van hedendaagse luxe. Op het sportieve vlak probeert Renault overigens tegelijkertijd met de Alpine A110 een comeback te maken.

PSA heeft er voor gekozen om de modelnaam DS te promoveren tot apart merk. Daarmee wil deze autofabrikant haar premiumaspiraties in de verf zetten. Aanvankelijk gebeurde de lancering van de DS modellen in het luxesegment met de Franse slag: na in 2010/2011 een trio bolides op de markt te hebben gebracht, was het lange tijd stil met navenante gevolgen voor het marktaandeel. Maar met de 7 Crossback, die begin dit jaar werd gelanceerd, worden de zaken eindelijk serieus aangepakt. Deze SUV is duidelijk het technologische visitekaartje van PSA. Inmiddels zijn er in Nederland 47 exemplaren van de DS 7 Crossback op kenteken gezet. In hetzelfde tijdvak trok de Renault Espace 149 kopers, maar in april was het verschil aanzienlijk minder groot: 16 versus 25 registraties. Dat belooft een spannende strijd te worden …

Hoe duur zijn deze 2 Franse admiraalschepen? Voor het duel heb ik (vanzelfsprekend) gekozen voor de mooiste afwerkingniveaus van beide modellen: So Chic in het geval van de 7 Crossback en Initiale Paris for Espace. Daarnaast zijn de krachtigste dieselversies geselecteerd. De Renault is dan de duurste van de twee met een prijs van 59.290 euro, maar de DS is met een tarief van 57.490 euro niet significant goedkoper. Ondanks dat deze Fransozen elkaar qua prijs weinig ontlopen, is het formaat van de twee rivalen erg verschillend: aan de 7 Crossback met zijn 4,57 meter lange carrosserie kan je merken dat hij is afgeleid van een SUV uit het C segment (de Peugeot 3008), terwijl de Espace liefst 4,90 meter lang is en in een hogere categorie thuis hoort.

Maar precies het omgekeerde is het geval bij de motoren: de DS is uitgerust met een 2,0 liter (BlueHDi) dieselunit van 180 pk, terwijl Renault vooralsnog blijft zweren bij ‘downsizing’ want onder zijn kap zit een 160 pk sterke 1.6 dCi. In de vorige zin heb ik bewust het woord ‘vooralsnog’ opgenomen, want in de toekomst zal de Espace leverbaar worden met een 200 pk sterk 2,0 liter blok. Dan zal hij, in ieder geval op papier, de 7 Crossback in motorisch opzicht in het defensief kunnen drukken.

Tegenwoordig wordt luxe gedefinieerd door technologische verfijning en de twee geteste concurrenten vormen hierop geen uitzondering. Zo zijn zij beide voorzien van actieve dempers. In de 7 Crossback is er bovendien een camera aanwezig die het wegdek controleert op onregelmatigheden en, indien die geconstateerd worden, daar het gedrag van de wielophanging op laat anticiperen. De Espace pakt op zijn beurt uit met het zogeheten 4Control systeem oftewel achterwiel sturing. Dat zou de wendbaarheid bij lage snelheden ten goede moeten komen en de Renault stabieler moeten maken op een hoger tempo.

Niet elke autojournalist is een fan van het 4Control systeem en tijdens deze vergelijkingstest wordt duidelijk waarom: de Renault lijdt nog steeds onder een inadequate afstelling van de wielophanging. In de Comfort modus ontbreekt een dempend effect volledig en stuitert de Espace meerdere keren na als er een verkeersdrempels gepasseerd wordt. In de Sport modus wordt deze ‘fout’ niet echt gecorrigeerd, maar de filtering is dan wel aanzienlijk minder. Na een paar honderd kilometer achter het stuur te hebben gezeten, is het duidelijk dat Renault haar klanten echt een enorm plezier zou doen indien zij haar afdeling chassisontwikkeling uitbreidt met een aantal technici die wél kaas gegeten hebben van hoe je wielophanging goed afstelt.

Ter vergelijking: de 7 Crossback biedt een veel consistenter compromis en blijft gefocust op een typisch Frans weggedrag. Ook tijdens het nemen van bochten is zijn rij karakter geruststellender. Dat komt omdat de DS gemakkelijker te plaatsen is, zelfs als de Renault een theoretisch voordeel zou moeten hebben dankzij de vierwiel sturing. Wat ook helpt bij de voertuigcontrole is de hogere zitpositie, waardoor de bestuurder een vogelperspectief op de motorkap heeft. Dit in tegenstelling tot de Espace, waarin je veel minder notie hebt van wat er voor de auto gebeurt. De Renault wordt op het onderdeel rijeigenschappen definitief door de DS verslagen omdat hij letterlijk een generatie voorsprong op zijn concurrent heeft qua rij hulpmiddelen. Zo kan de 7 Crossback optioneel worden voorzien van een fileassistent die zeer goed is afgesteld. In de Espace geeft de adaptieve cruisecontrole er onder de 30 km/u de brui aan en kan je het verder zelf uitzoeken.

De DS heeft ook de modernere aandrijflijn. Dat komt vooral door de nagelnieuwe 8-traps automaat van Aisin (EAT8) waarmee de BlueHDi 180 versie van de 7 Crossback standaard is uitgerust. Die vormt een zeer succesvolle en perfect gekalibreerd huwelijk met de dieselmotor. De automaat geeft een nieuwe impuls aan de 2,0 liter die al wat jaartjes meegaat, waardoor de DS in elke versnelling sneller is dan de Renault. Zijn 7-traps EDC transmissie met dubbele koppeling is langzamer in zijn reacties, vooral bij het wegrijden. Met de loopcultuur van de 1.6 dCi 160 dieselmotor van de Espace is niks mis, maar over bemeten is de krachtbron op zijn zachtst gezegd niet en dat wordt pijnlijk duidelijk in de confrontatie met de 7 Crossback die ook nog eens ruim 120 kilo lichter is.

Op een ander front neemt Renault revanche: de 1.6 dCi beschikt over een superieure werkingstilte. Het motorgeluid wordt in alle omstandigheden beter gedempt, terwijl de 2.0 BlueHDi er geen misverstand over laat bestaan dat hij voor jou in het vooronder van de DS hard aan het werk is. Daarnaast is de dieselkrachtbron van de Espace aanzienlijk minder gulzig: hij wist tijdens de test de brandstofconsumptie te beperken tot 6,9 liter per 100 km. De 7 Crossback kwam uit op een gemiddelde van 7,6 liter.

De Espace die je hier ziet heeft 4 voorgangers gehad. Dat waren allemaal per definitie (vanwege de modelnaam) zeer ruime auto’s. Ondanks dat het carrosserieconcept bij de huidige generatie wezenlijk veranderd is, scoort de Renault nog steeds op dit punt. Okay, het ruimteaanbod is weliswaar niet meer van busachtige proporties, maar de Espace doet zijn naam nog steeds eer aan. De Renault verplettert niet verrassend de DS door niet alleen (optioneel) 7 stoelen te bieden, maar ook door een royalere moduleerbaarheid en een grotere kofferbak: in 5-zits configuratie kan er in de Espace 125 liter meer bagage worden meegenomen dan in de 7 Crossback. En door de leuning van de passagiersstoel plat te leggen, kan je ook genieten van meer dan 2 meter laadlengte, wat handig kan zijn voor uitjes naar Ikea.

Groter is de Renault ook qua formaat van het (optionele) glazen panoramadak. Die heeft een dusdanige maatvoering dat alle passagiers er van kunnen genieten. En vergroot het ruimtelijke effect. In de DS komen de inzittenden er in dit opzicht wat bekaaid van af (zijn glazen panoramadak is bovendien 250 euro duurder), al is er op zich niks mis met het ruimteaanbod van de 7 Crossback. Zeker niet als je zijn carrosserieformaat in ogenschouw neemt. Maar qua moduleerbaarheid heeft DS het bescheiden gehouden. Je zult het moeten doen met een in 33:67 verhouding neerklapbare achterbank. Dat is het.


Luxegevoel wordt niet alleen bepaald door de hoeveelheid toeters en bellen, maar ook door de ambiance en de kwaliteit van de afwerking. Het is op kilometers afstand duidelijk dat de 7 Crossback hier zijn sterkste troef uitspeelt. Toegegeven, de Espace profiteert van een wat rustiger dashboard ontwerp en een foutloze afwerking, maar zijn concurrent weet het begrip ‘verfijning’ naar een hoger plan te tillen dankzij fraaiere materiaalkeuzes. Zo zijn de lederen inzetstukken en de aluminium bedieningselementen een lust voor het oog. Dat geldt ook voor het enorme 12 inch touch screen en het volledig digitale instrumentarium.

De bediening van het infomediasysteem van de in ergonomisch opzicht bepaald niet foutloze DS kan soms tot stress leiden, maar die ergernis is niets vergeleken met wat de R-Link 2 installatie van de Renault bij je oproept. Voor je het weet raak je daar hopeloos verdwaalt in het bos van zijn submenu’s. Meer punten scoort de 7 Crossback ook met zijn lederen bekleding die hoogwaardiger is dan die van de Espace en de aanwezigheid van typische ‘premiumsnufjes’ zoals een optionele massagefunctie voor de voorstoelen.

Wat ook meer ‘premium’ is bij de DS, is zijn optielijst. Die is een stuk langer dan bij de Renault. De 7 Crossback is in So Chic uitvoering zeker niet slecht uitgerust, maar voor veel zaken moet extra worden betaald. En fors ook. Voorbeelden zijn het autonome besturingssysteem, de geluidsinstallatie van Focal en de nachtzicht camera. Het klopt dat dit soort attributen überhaupt niet beschikbaar zijn op de Espace Initiale Paris, maar die compenseert dat met standaard voorruitprojectie. De DS repliceert dat met een draadloze oplader voor mobiele telefoons en handenvrije bediening voor de achterklep. Speciale vermelding verdient de optionele snelheidscamera waarschuwing van Coyote die geïntegreerd is in het navigatiesysteem van de Renault. Zijn rivaal laat je voor dergelijke informatie een beroep doen op Mirrorlink.

Conclusie

Met een veel ruimer en flexibeler in te delen interieur beschikt de Espace over sterke troeven in zijn duel met de 7 Crossback. Maar wat betreft automobiele luxe heeft DS betere lessen geleerd van de Duitse specialisten dan Renault. Het is knap dat de 7 Crossback ondanks dit kopieergedrag (het carrosseriedesign is een mix van de Audi Q5 en de Infiniti QX70) over een sterke persoonlijkheid beschikt. Daarnaast is hij in technologische opzicht veel moderner dan de Espace. Voeg daarbij het prettigere rijgedrag en de kwiekere aandrijflijn, en het is duidelijk dat de Renault het onderspit delft in de vergelijking met de DS.

Dat had niet perse gehoeven, in die zin dat de Espace gekenmerkt wordt door onvoldoende oog voor detail. Zowel bij het aankleden van het interieur als de onderstelafstelling. Een facelift kan een aantal tekortkomingen van de Renault oplossen, maar bijvoorbeeld het gewichtsnadeel ten opzichte van DS is structureel. Daarvoor is een nieuw ontwerp auto nodig. Een SUV van het premium dochtermerk Alpine bijvoorbeeld.

Comments are closed.