Veel show, weinig go: Ford Fiesta Active

0

Waarom de korte test?

Autointernationaal.nl publiceerde onlangs een multi-test van B segment SUV modellen. De rode lantaarn was voor de Ford Ecosport. Zelfs met de zoveelste facelift blijft het, in vergelijking met zijn concurrenten een onaantrekkelijke aanbieding. Ford heeft zelf ook wel door dat de Ecosport de zwakste schakel in haar gamma is en serveert nu als alternatief de Fiesta Active. De pers mocht er in de heuvels boven Nice mee kennismaken.

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht is de Active uitvoering een met 19 mm opgehoogde (18 mm als gevolg van extra grondspeling en 1 mm door speciale banden met een grotere zijwand), stoerder ogende versie van de reguliere Fiesta. Die heeft heel wat betere recensies gekregen dan de Ecosport, al houdt het ruimteaanbod niet over. De opgehoogde Active verandert daar overigens niks aan. Het in/uitstappen gaat wat makkelijker maar de interieurafmetingen (inclusief de zithoogte) is identiek aan die van de gewone Fiesta.

Ford heeft inmiddels ook Active uitvoeringen van de Ka+ en Focus ontwikkeld. De eerste komt niet naar Nederland. Een model dat verkooptechnisch als dubbeltje geboren is, kan nooit een kwartje worden als hij voor meer geld ruig decoratiemateriaal voor de carrosserie krijgt; daar komt het kort door de bocht op neer. De Focus Active zal na de zomer te koop zijn in Nederland, maar daarvan is de prijs nog niet bekend. Deze terreinlook Ford kan ook besteld worden als Wagon. Dan wordt het een soort Audi Allroad voor de gewone man, al zal de koper het met louter voorwielaandrijving moeten doen.

De Fiesta Active debuteert in ons land als First Edition. Die gaat 23.315 euro kosten. De Active kan worden herkend aan een speciale grille, (optionele) dakrails, matzwarte kunststof carrosserieaccenten rondom, 17-inch lichtmetalen velgen en afwijkende bumpers. Exclusief voor deze uitvoering van de Fiesta is de strandzandachtige lakkleur ‘Lux Yellow’. Het dak is in een contrasterende tint uitgevoerd (bij de testauto zwart). Het interieur is voorzien van sportstoelen die afgewerkt zijn met een op de carrosseriekleur afgestemd stofjestint. De standaarduitrusting omvat automatische airconditioning, een licht & regensensor en het SYNC3 connectiviteit systeem. De First Edition voegt daar onder meer parkeersensoren achter, een andere geluidsinstallatie met 10 speakers, adaptieve cruisecontrole en sleutelloze toegang (in combinatie met een startknop) aan toe.

Onder de kap van de Fiesta Active zit de befaamde 1.0 EcoBoost 3 cilinder turbobenzinemotor. Ford heeft er voor gekozen om de 100 pk variant te monteren, die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak. Opties zijn naast LED koplampen een panoramadak (800 euro) óf de eerder genoemde dakrails (250 euro; uitgevoerd in Satin Silver). Een combinatie is niet mogelijk. Er is veel voor te zeggen om de voorkeur te geven aan de dakrails, want het panoramadak vreet interieur/hoofd ruimte en dat is zoals gezegd niet de sterkste kant van de Fiesta. Van de First Edition komen in totaal 350 exemplaren naar ons land. Als die op zijn, volgt de reguliere Fiesta Active. Daarvan is de prijs nog niet bekend.

Is het wat?

De doelstelling van Ford was om de Active uitvoering ondanks de grotere grondspeling hetzelfde rij karakter te geven als de reguliere versies. Daartoe heeft men niet alleen de veren en dempers aangepast, maar de complete wielophanging vóór herzien. Verder kregen de elektrische stuurbekrachtiging en het stabiliteitcontrolesysteem een andere afstelling. Onder de streep moet dit de Fiesta Active met name op slecht wegdek (of als dat helemaal ontbreekt) enigszins comfortabel houden en rolgeluiden niet de cabine laten binnendringen. Ondanks dat Ford dus veel werk heeft gemaakt van het onderstel, helt de Active toch duidelijk meer over in bochten dan de gewone Fiesta. Dat betekent minder rij plezier. Ook de besturing is onrustiger geworden van die matige carrosseriecontrole door de aangepaste wielophanging. Daarmee is deze Ford per saldo geen slecht rijdende auto geworden, maar hij is met afstand wel de minst dynamisch interessante uitvoering.

Dat komt ook omdat 100 pk niet erg royaal is voor de opgehoogde Fiesta. Elders in Europa kan de Active uitvoering ook de 125 of 140 pk variant van de 1.0 EcoBoost 3 cilinder turbobenzinemotor worden besteld. Dat de First Edition het met 100 pk moet doen, is een gemiste kans. De handgeschakelde 6-bak bleef onveranderd, maar Ford zorgt bij de Active uitvoering wel voor extra rij modi. Spannend is dat allemaal niet. ‘Normal’ spreekt voor zichzelf terwijl in de Eco modus de gaspedaalrespons wordt vertraagd. Dat is het laatste wat deze slechts 100 pk sterke Fiesta Active nodig heeft. Verder kan er voor een setting worden geopteerd die bedoeld is voor een gladde ondergrond. In deze modus staat het stabiliteitcontrolesysteem minder wielspin toe. Heb niet de illusie dat je daardoor met deze Ford het terrein in kan duiken. Als het er ruw aan toe gaat, maakt de Suzuki Ignis Allgrip daar gehakt van hem. Dus op gravel of een grasveldje zal de Fiesta Active met zijn speciale rij modi niet snel in de problemen komen, maar voor de rest is het een schaap in wolfskleren. Dat hij van Ford alleen op het asfalt mocht worden getest, zegt genoeg …

Afijn, eigenlijk weten we natuurlijk wel dat de Vinex wijk meer de natuurlijke habitat is van deze Ford. En aldaar rijden hoeft niet onaangenaam te zijn. De Fiesta Active is mooi stil, biedt voldoende veercomfort en is voorzien van goed steunende stoelen; met het oog op de overhelneiging is dat geen overbodige luxe.

 

60%
60%
Awesome

Deze Fiesta koop je vooral voor de show. Hij ziet er stoerder uit dat de reguliere versie en als je daar op valt, dan kan het de extra investering waard zijn. Maar bedenk dat de gewone (5-deurs) Fiesta er in 100 pk uitvoering al voor 22.025 euro is. En dan kan je kiezen uit de sportieve ST-Line versie of de meer op luxe gerichte Titanium uitvoering. Is de Fiesta Active zijn 1.300 euro meerprijs waard? Dat is een kwestie van smaak. Maar feit is dat hij minder scherp (en dus minder vermakelijk) rijdt dan met name de ST-Line versie.

Volkswagen leverde vroeger een soortgelijke Cross uitvoering van de Polo. Die keerde na de generatiewisseling niet terug. Heeft dat tot een volksopstand geleid in Nederland? Niet bepaald. En dat zou Ford aan het denken moeten zetten ...

  • 6
  • User Ratings (10 Votes)
    4.8

Comments are closed.