Gentleman noch sporter: test BMW 8-serie Coupé

0

BMW wil hogerop. Voor een premiummerk lijkt dat op het eerste gezicht een wat merkwaardige doelstelling, maar ook in de autobranche is er sprake van het ‘baas boven baas’ verschijnsel. Het lukt Mercedes namelijk beter om dure auto’s te verkopen dan BMW. Met name de 7-serie wordt volkomen overschaduwd door de S klasse. BMW heeft daarom besloten een inhaalslag te maken.

Pijlers onder het modellenoffensief in het topsegment zijn de X7 en de 8-serie, waarvan hier de M850i Coupé uitvoering wordt getest. Met deze auto wil BMW niet alleen de Mercedes S klasse Coupé gaan beconcurreren, maar ook de V8 uitvoering van de Aston Martin DB11. Het gamma van de 8-serie zal in een later stadium worden uitgebreid met een Cabriolet en een 4-deurs Gran Coupé. Naast de geteste M850i versie (169.447 euro) is de Coupé ook bestelbaar als 840d (124.400 euro). In een later stadium gaan de orderboeken open voor de 840i en de M8.

De 8-serie kennen wij als modelreeks uit 1989. Toen was er sprake van een V12 model. De nieuwe interpretatie moet het (als M850i) doen met een minder statusrijke 8 cilinder motor. Daarvan is de CO2-uitstoot beter te pruimen terwijl er dankzij dubbele turbo’s over het prestatieniveau niks te klagen valt. Sterker nog: de M850i sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en daarbij is hij bloedsnel. In de praktijk voelt de BMW net zo vlot aan als het acceleratiecijfer suggereert. Het versnellen gaat gepaard met een gemene motor brul en in Sport modus laat de uitlaat zich qua akoestisch vermaak niet onbetuigd.

De soepele en goed aan het gas hangende, 530 pk sterke 4.395 cc V8 motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat die eveneens zeer goed bij de les is. Samen zorgen zij voor soepelheid in het middelste toerengebied en voor fanatisme als je het gaspedaal diep intrapt. Dit karakter zal ook M5 fans aanspreken. In de praktijk doet het prestatieniveau niet of nauwelijks onder voor dat van de Mercedes-AMG S 63 Coupé (239.454 euro, 612 pk en 3,5 seconden).

De standaard xDrive vierwielaandrijving weet het motorvermogen goed op het asfalt te krijgen en het systeem biedt veel grip. In bochten helt de 8-serie amper over en toch is het veercomfort heel behoorlijk. Op constant tempo is het heerlijk stil aan boord. Toch kan de BMW qua comfort niet in één adem worden genoemd met de eerder genoemde Mercedes S klasse Coupé.

Dat komt omdat luchtvering ontbreekt, met als gevolg dat de aanwezigheid van bijvoorbeeld putdeksels in het wegdek niet goed gemaskeerd kan worden. Een gemiste kans, want luchtvering begint steeds meer de norm te worden in het topsegment. Zelfs Audi past deze techniek in steeds meer modellen toe, waaronder de A6.

Maar goed, de 8-serie heeft vermoedelijk sportievere aspiraties om de inzittenden net zo in de watten te leggen als de S klasse Coupé dat doet. Dat is te hopen van wel want achterpassagiers komen er in BMW bekaaid van af. Voor volwassenen is het ruimteaanbod beslist onvoldoende. Ook dat is een gemiste kans, want de kofferbak is wél groot genoeg voor de bagage van 4 personen.

De sportieve aspiraties van de 8-serie komen inderdaad tot uiting als je het onderstel onder de loep neemt. Vierwiel sturing is standaard en deze techniek weet het forse gewicht van de 8-serie (afgerond 1,9 ton) goed te maskeren. Toch mist de BMW de ultieme scherpte van een echte sportwagen.

Is de nieuwe 8-serie daarmee vlees noch vis? Misschien. Maar je kan er ook een auto in zien die het beste van 2 werelden combineert (lange afstandcomfort én prestaties van topniveau). Feit is dat de BMW nergens echt in uitblinkt. Ook niet qua interieurafwerking. BMW heeft hier merkbaar goed zijn best gedaan en de afwerking is foutloos, maar daarmee niet beter dan je bij Audi, Mercedes of Porsche voorgeschoteld krijgt.

Een digitaal instrumentarium is standaard, maar qua afleesbaarheid legt het scherm het af tegen wat het merk met de 4 ringen biedt. En eerlijk gezegd lagen de eigen klassieke analoge meters ook beter in het oog dan deze ietwat geforceerde hightech. Met het iDrive infomediasysteem is evenwel niks mis. Dat behoort qua reactiesnelheid en bedieningsgemak nog steeds tot de top. Maar deze installatie kan je ook krijgen in de mindere goden uit het BMW gamma en is natuurlijk geen specifiek koopargument voor de 8-serie.

Het design van de 8-serie is dat mogelijk wel. Hoewel de BMW geen schoonheid is en niet echt elegant is, heeft hij wel heel veel uitstraling. De 8-serie oogt brutaal en agressief op de juiste plekken met brede schouders en 20 inch wielen die de gezwollen kasten uitstekend vullen. Gemeen ogende koplampen (LED techniek is standaard, laser optioneel) maken het geheel af.

70%
70%
Awesome

CONCLUSIE

Voor wie de Mercedes S klasse Coupé te log vindt en de Aston Martin DB11 te onpraktisch, is er nu de nieuwe 8-serie. De BMW vult daarmee de niche tussen 'GT' en 'sportwagen'. Als M850i is hij snel en verfijnd, zonder op onderdelen door het ijs te zakken. Maar de 8-serie zorgt beslist niet voor een revolutie in de top van het premiumsegment. En als BMW daar een dominante(re) rol wil gaan spelen, had dat misschien wel gemoeten. Bovendien weet de Porsche Panamera vandaag de dag de eigenschappen van een 'GT' ook uitstekend te combineren met die van een 'sportwagen'. Die is als Turbo S E-Hybrid nóg sneller (3,4 seconden) en volwaardig 4-persoons. Voor velen zal dat de 30 mille hogere prijs waard zijn, ook met het oog op het feit dat je er mee in volledig elektrische modus kan rijden. Dat maakt de Porsche Panamera tot een nóg betere allrounder. Het is goed dat de BMW 8-serie terug is, maar hij loopt iets te veel achter de feiten aan om voor voorpaginanieuws te kunnen zorgen.

  • 7
  • User Ratings (16 Votes)
    5.1

Comments are closed.