General Motors dreigt subsidies mis te lopen

0

De Amerikaanse president Donald Trump wil alle subsidies voor General Motors (GM) intrekken, waaronder het geld dat naar de Amerikaanse automaker vloeit voor de ontwikkeling van elektrische modellen.

In totaal schrapt General Motors meer dan 14.000 banen. Het gaat om afgerond 15 procent van het personeelsbestand, waaronder een kwart van alle managementfuncties. Eind 2019 valt bovendien het doek voor 2 fabrieken buiten het continent. Welke locaties dat zijn, is nog niet bekend. General Motors kampt met een grote ondercapaciteit (minder dan 40 % benutting van het potentieel) in de fabrieken waar sedans oftewel lage auto’s worden gebouwd. Het gaat daarbij om 4 vestigingen.

Ook Ford en Fiat Chrysler worden geconfronteerd met een afnemende vraag naar sedans, maar deze concurrenten hebben de reorganisatie al grotendeels achter de rug. Zo is Fiat Chrysler gestopt met de productie van de relatief goedkope Dodge Dart en Chrysler 200. Van de duurdere sedans van het concern, de sportieve Dodge Charger en de tijdloze Chrysler 300, blijven de verkopen wel redelijk op niveau. De fabriek waar deze modellen gebouwd worden draait dan ook op 80 procent van de maximale capaciteit; een gezonde waarde. Ford zit net boven de 50 procent benutting. Dat is vooral te danken aan de goed verkopende Mustang. Dit merk zal op afzienbare termijn stoppen met de Fusion (onze Mondeo), de Taurus en de Lincoln Continental. Ook de nieuwe Focus zal niet in Noord Amerika gebouwd gaan worden.

Trump is ontstemd over de beslissing van General Motors om fabrieken in de Verenigde Staten te sluiten als onderdeel van een grote reorganisatie. Hij is vooral boos over het feit dat er door de autofabrikant vooral in eigen land wordt ingegrepen en niet in Mexico en China. Hij wijst er in zijn bericht op Twitter op dat General Motors in de crisisjaren door de Amerikaanse overheid overeind is gehouden. De reorganisatieplannen van het bedrijf bestempelde hij als “stank voor dank”.

De Amerikaanse president zegt dat General Motors topvrouw Mary Barra “een probleem” heeft wanneer het plan om de fabriek in Ohio te sluiten niet van tafel gaat. Hij vroeg haar ook om autoproductie in China stop te zetten. In Ohio, meer concreet de fabriek in Lordstown, rolt de matig verkopende Chevrolet Cruze van de band. Dit model loopt een ontwikkelingsgeneratie achter bij de jongste Toyota Corolla en de nagelnieuwe Mazda 3, maar General Motors heeft geen zin om te investeren in een opvolger. Ohio is steeds een belangrijke ‘swing state’ bij de presidentsverkiezingen.

Het herstructureringsplan moet General Motors in 2020 een besparing van bijna 6 miljard dollar opleveren. De grootste Amerikaanse autofabrikant voert de bezuinigingsmaatregel echter niet alleen door vanwege de tegenvallende verkoop van sedans, maar ook als gevolg van de gestegen materiaalkosten. Belangrijke auto-onderdelen zijn de laatste tijd duurder geworden als gevolg van de importbelasting op staal die Trump invoerde. De Amerikaanse president snijdt zich nu dus in zijn eigen vingers, maar hij zal de laatste zijn om dat toe te geven.

In plaats hiervan gaat Trump middels 2 tweets vol in de aanval. “Ik onderzoek nu de mogelijkheid om alle subsidies aan General Motors te schrappen, ook voor elektrische auto’s”, zo dreigt de president. “Ik ben hier om de Amerikaanse arbeiders te beschermen!”. De vraag is of het juridisch mogelijk is om specifiek één autofabrikant niet meer in aanmerking te laten komen voor een subsidieregeling. Bovendien zal het schrappen van de financiële douceur uiteindelijk de consument treffen. En dat is ook een kiezer.

Comments are closed.