Deze Tata komt volgend jaar naar Europa: test Harrier Diesel

0

Waarom de korte test?

Tata Motors zal volgend jaar maart present zijn op de autosalon van Genève. Met de aanwezigheid op de Zwitserse beursvloer maakt de Indiase autofabrikant zijn rentree op de Europese automarkt. Dit keer niet met in eigen beheer ontwikkelde modellen (die kwalitatief niet goed genoeg waren voor onze kritische marktregio), maar met een SUV waarvan de techniek afkomstig is van Jaguar Land Rover: de Harrier. Dat is, kort door de bocht, onderhuids een Land Rover Discovery Sport.

Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat Jaguar Land Rover overgenomen werd door de Indiase industriële gigant. Lange tijd had het Britse merkenduo een grote autonomie. Dat was een wijze houding van Tata Motors, want Jaguar en Land Rover konden zich zo bezig houden met waar zij het beste in zijn: het ontwikkelen en bouwen van concurrerende premium auto’s. Beide Britse merken bloeiden na de Ford dictatuur helemaal op. Maar nu wil Tata Motors zichzelf gaan belonen voor de jarenlange investering.

Wat voor auto is het?

Dat gaat gebeuren met de hier getoonde Harrier. Een SUV die voor Tata compleet nieuw is, maar die gebaseerd is op het D8 platform van de Land Rover Discovery Sport en de eerste generatie Range Rover Evoque. De Harrier is de productievertaling van de H5X conceptstudie die vorig jaar op de beurstand van Tata in Genève te zien was. In januari start in India de verkoop. In eigen land gaat de Harrier concurreren met de lokaal gebouwde Jeep Compass. Ook op het Europese strijdtoneel zullen beide SUV modellen elkaar ontmoeten, want Tata wil haar nieuweling ook bij ons aan de man gaan brengen. De eerste stap hiervoor is presentatie van de Harrier op de 2019 editie van de autosalon van Genève.

In India gaat de Harrier slechts een derde kosten van de genoemde Land Rover modellen. Zo’n groot prijsverschil hoeven wij in Nederland evenwel niet te verwachten. Bovendien zit er wel een tweetal addertjes onder het gras. Om te beginnen is uit kostenoverwegingen de onafhankelijke achterwielophanging van de Discovery Sport en de Evoque vervangen door een torsie as. Ook de motor verschilt. In plaats van een Britse dieselkrachtbron huist in het vooronder de 140 pk sterke 2,0 liter MultiJet II diesel van Fiat. Die wordt lokaal voor de eerder genoemde Jeep gebouwd en is zodoende een stuk goedkoper. Verder is de geluidsinstallatie afkomstig van JBL en wordt het infomediasysteem ingekocht bij Visteon.

Het design van de Harrier is daarentegen 100 procent Tata. En daar kunnen de Indiërs trots op zijn, want haar SUV ziet er zeer geslaagd uit. De Harrier zal zondermeer (ook) in Europa in de smaak kunnen vallen. De frontverlichting doen denken aan die van de jongste SUV modellen van Hyundai. In dit opzicht is de Harrier dus helemaal bij de tijd. De Tata heeft een zelfbewuste uitstraling en communiceert duidelijk dat hij niet met zich laat spotten. Voor een debutant op de (Europese) automarkt is dat niet onbelangrijk.

Als je van opzij naar de Harrier kijkt, dan doet de SUV enigszins aan de Discovery Sport denken, maar niet in irriterende mate. De carrosserieproporties zijn prima en dankzij het speciale design van de C/D stijl (een knik met donker glas, een chromen inzetstuk en een optisch zwevend dak) oogt de Tata allesbehalve massief. Het enige minpunt is dat de wielkasten beter gevuld hadden mogen worden. De Harrier is voorzien van relatief kleine 17 inch velgen met daar omheen 235/65 R17 banden die voorzien zijn van grote wangen. Mocht jij straks deze Tata kopen, dan is er wat voor te zeggen om dan direct op Marktplaats op zoek te gaan naar de 18 inch wielen van de Discovery Sport. Die passen direct.

De smalle, horizontale achterlichten doen de Harrier enigszins aan de Jaguar E-Pace en F-Pace denken. De achterruit is relatief klein en eindigt hoog. Dat komt het uitzicht niet ten goede, maar geeft de Tata wel een sexy en sportieve uitstraling. De achterlichtunits zijn deels van LED lampen voorzien. Voor de richtingsaanwijzers en achteruit rij lampen gebruikt Tata nog halogeen. Daaraan kan je merken dat het merk met de Harrier geen premiumaspiraties heeft. De achterbumper is voorzien van een bodem beschermplaat en een tweetal nepuitlaten. De testauto was een preproductie exemplaar. Dat kon ik (helaas) merken aan de te grote kieren bij het onderste gedeelte van de portieren en de achterklep.

Wie zich de Tata bagger van vroeger herinnert, zal wellicht sceptisch zijn over de interieurkwaliteit van de Harrier. Maar met dit model maakt de Indiase autofabrikant een grote sprong voorwaarts. Je moet goed je best doen om een scheef zittend paneel of scherpe randen te kunnen ontdekken. De gebruikte materialen zijn voor Tata van ongekend hoog niveau. De bovenrand van het dashboard is bekleed met zacht nepleder en daaronder bevindt zich een wagenbreed paneel dat oogt als hout maar feitelijk plastic is. De deuren zijn voorzien van dikke metalen grepen. De kleurcombinatie in het interieur is beslist smaakvol.

De voorstoelen zijn groot en steunen goed, al wordt de onderrug nogal sterk naar voren geduwd. Daar moet je van houden. Voor verbetering vatbaar is ook het stuurwiel dat nogal goedkoop aanvoelt. Het optisch zwevende 8,8 inch touch screen maakt gelukkig wel een goede indruk en lijkt zich prima te kunnen meten met Westerse schermen. Hetzelfde geldt voor de afwerking met geborstelde zilverkleurige strips. In ergonomisch opzicht is de Harrier evenwel niet helemaal foutloos. Zo zit de USB aansluiting goed verstopt en zorgen de grote buitenspiegels als gevolg van hun te hoge plaatsing voor een enorme dode hoek rond de A stijlen.

Voor achterpassagiers is in/uitstappen een gemakkelijke handeling. Zij hebben dankzij de 2,74 meter lange wielbasis indrukwekkend veel ruimte. Ook in de breedte is er veel bewegingsvrijheid, waardoor 3 personen comfortabel kunnen zitten. Doordat men hoog zit, is het uitzicht voor de achterpassagiers uitstekend. Voor het geval jij je mocht afvragen waar de ventilatieroosters zitten: die bevinden zich in de B stijl. De achterbank is comfortabel, maar het is jammer dat de Harrier niet leverbaar wordt met een panoramadak. Voor veel autoconsumenten is dat de kers op de taart. Tata komt in 2020 met een 7-persoons versie van de Harrier, maar vermoedelijk is dat eerder een 5+2-persoons SUV net zoals veel andere modellen.

Met 425 liter is de bagageruimte aan de kleine kant, maar de kofferbak is wel praktisch van vorm waardoor je verbazingwekkend veel spullen kan meenemen. Tenminste, als het geen hoge voorwerpen zijn, want daar zit het probleem bij de Harrier: de ruimte tussen de vloer en de hoedenplank is relatief klein. Onder de laadbodem bevindt zich een extra bergvak. Dat is relatief groot omdat het reservewiel zich onder de Harrier bevindt. Dat betekent dus vieze handen bij een lekke band. De achterbankleuning is in 2 delen neerklapbaar en daarmee kan je de laadcapaciteit vergroten tot 810 liter.

De uitrusting van de Harrier omvat zaken als sleutelloze toegang, een startknop, automatische airconditioning, een achteruit rij camera, parkeersensoren achter, cruise controle, 6 airbags, een lichtsensor, een regensensor en actieve bochtverlichting. De geluidsinstallatie is zoals gezegd van JBL afkomstig en is voorzien van 9 speakers plus een subwoofer. De deurgrepen zijn à la een Range Rover voorzien van lampjes die het silhouet van de Tata op de ondergrond projecteren.

Naast het eerdergenoemde, 8.8 inch grote touch screen beschikt de Harrier over een 7.0 inch display in het instrumentarium. De interface die Tata gebruikt voor het multimediasysteem kan niet tippen aan de installaties die Hyundai / Kia en de merken van de Volkswagen Groep bieden. Compabiliteit met Android Auto en Apple CarPlay is gelukkig wel mogelijk. Het 7.0 inch display neemt tweederde van het instrumentarium in beslag en omvat een digitale snelheidsmeter en een zeer nauwkeurige brandstofcomputer. Daarnaast wordt de gekozen rij modus weergegeven, evenals instructies van het navigatiesysteem zodat men de blik goed op de weg gericht kan houden. Lacunes in de uitrusting zijn er evenwel ook, zoals in hoogte verstelbare gordels en een elektrische verstelmogelijkheid van de bestuurderstoel. En dus een panoramadak.

Is het wat?

Wat potentiële kopers ook zullen missen zijn een automatische transmissie en vierwielaandrijving. Tata gaat de Harrier alleen in handgeschakelde en voorwiel aangedreven vorm bouwen. De motor is zoals gezegd van Fiat afkomstig en is de 2,0 liter Multijet II unit. In Europa levert Jeep het blok in de prefacelift versie van de Cherokee en in de Compass. Vermogen en koppel zijn identiek: 140 pk en 350 Nm (tussen de 1.750 en 2.500 toeren). De motor, door Tata zelf Kryotec genoemd, is behoorlijk rumoerig. Niemand ontgaat zijn dieselkarakter. De motor komt met tamelijk veel kabaal en de nodige vibraties in de schakelpook tot leven. Eenmaal rijdend produceert de dieselunit een duidelijk bastoon en hij wordt er luid als je hem meer dan 3.000 toeren laat maken. Ga je van het gas af, dan zal de aandrijflijn even kantelen; iets wat ook gebeurt als je het gaspedaal weer intrapt. Niet alleen de bestuurder voelt dit, maar ook de passagiers.

Op de handbak valt niks aan te merken. Daarvan is de bediening net zoals die van het koppelingspedaal plezierig licht. En de Harrier reageert alert op gaspedaalcommando’s zodat je bij een stoplicht vlot weg bent. De Tata is voorzien van 3 rij modi: Eco, City en Sport. Tussen de eerste 2 settings zit weinig merkbaar verschil en dat is op zich een goed teken, want het betekent dat als je in een brandstofbesparende stemming bent, je weinig offers qua rijgedrag hoeft te brengen. Maar heb je haast en wil je de Harrier echt op zijn staart kunnen trappen, dan zal je de Sport modus moeten activeren. En dan nog zou je wensen dat inhaalmanoeuvres sneller verlopen. Maar op zich kan de Harrier prima mee komen met het verkeer. Cruisen met 100 à 120 km/u doet hij goed. Het weggedrag is dan stabiel, hetgeen het reiscomfort ten goede komt. Dat de onafhankelijke achterwielophanging van de Discovery Sport is ingeruild voor een simpele torsie as ondervind je eigenlijk geen nadelen. Voor een SUV is zijn absorptievermogen van oneffenheden in het wegdek bovengemiddeld goed. Zelfs diepe kuilen brengen de Harrier niet uit zijn element. Het lijkt er op dat hier de onderscheidende expertise van Tata ligt, dat in eigen land niet verwend is met veel biljartglad asfalt. Bij lage snelheden veert de Harrier weliswaar wat log, maar dat verdwijnt als je het tempo opvoert. De besturing is bij lage snelheden aan de zware kant. Hij is op de ouderwetse manier bekrachtigd, oftewel hydraulisch. Tegenwoordig is de duurdere elektrische bekrachtiging de norm, maar goedkoop is hier zeker geen duurkoop. Bij elektrische bekrachtiging komt de hoeveelheid feedback er vaak bekaaid van af, maar dat probleem speelt dus niet bij de Harrier. Je kunt wat dit betreft op hogere snelheden echt stuurplezier in deze Tata hebben vanwege het feit dat het gevoel van controle groter is. Deze eigenschap transformeert de Indiase SUV niet tot een sportwagen, ook omdat de soepele vering voor nogal wat overhellen in bochten kan zorgen, maar vertrouwenwekkend en stabiel is het weggedrag van de Harrier zeker.

Hoewel bij de Harrier enkel de voorwielen worden aangedreven, rust Tata de duurdere versies van de SUV wel uit met het Terrain Response systeem van Land Rover. Dit betekent dat de elektronica assistentie biedt indien er op een gladde, ruwe of natte ondergrond wordt gereden. De Harrier is bovendien voorzien van een wegrijdhulp voor op hellingen, een afdaalassistent, tractiecontrole, ESP, ABS, een bescherming tegen omkieperen en diverse hulpjes om de remwerking te verbeteren. Over de remmen gesproken: niet iedereen zal er blij mee zijn dat de Tata achter geen schijven heeft, maar trommels. Maar in de praktijk remt de Harrier gelukkig prima, al is de slag van het pedaal wat langer dan prettig is. Ook iets meer bijtkracht zou niet onwelkom zijn.

60%
60%
Awesome

Hoeveel sterren?

Zonder prijskaartje of idee hoe het distributie/servicemodel er voor de Harrier uit gaat zien, is het lastig om een compleet oordeel over deze Tata te geven. Maar hij doet Autointernationaal.nl wat denken aan de Duster. Als Dacia een grotere SUV op de markt zou brengen (wat zij overigens niet van plan is), dan zou die min of meer het karakter van dit Indiase model hebben: leuk om te zien, ruim en redelijk presterend, maar ook een auto waaraan je kan merken dat hij niet te veel mocht kosten.

In eigen land zal de Harrier voor significant minder geld te koop zijn dan de Jeep Compass. Op basis van die toezegging van Tata kan Autointernationaal.nl een prijsindicatie van 34 mille afgeven. Voor een SUV met Land Rover genen is dat niet veel. Maar in ergonomisch opzicht is de Tata geen topper, er zijn nogal wat lacunes in de uitrusting en verder is de dieselmotor naar moderne begrippen te rumoerig. Dat de Harrier niet leverbaar is met vierwielaandrijving en/of een automaat zal zijn afzetpotentieel zondermeer verkleinen.

Desondanks is zijn Zwitserse beursaanwezigheid in maart niet misplaatst. De Harrier is met afstand de beste auto die Tata ooit gebouwd heeft. Een SUV bovendien die op het wereldtoneel (lees: exportmarkten) zijn mannetje kan staan. De Harrier is ruim, heeft een smaakvol interieur, een goed veercomfort en beschikt over een aantrekkelijke vormgeving. Dat maakt hem tot een sympathiek alternatief voor de gevestigde orde, net zoals de Duster dan een klasse lager ook is.

De Harrier heeft dus zeker potentieel op exportmarkten, met name als er voor het onderhoud een beroep kan worden gedaan op de Land Rover dealers. Veel stappen uit het aankoopproces kunnen via internet plaatsvinden, zodat een fysiek distributienetwerk (op enkele stores na) niet noodzakelijk is. Herken je hier het businessmodel van Volvo's zustermerk Lynk & Co in, dan is dat geen toeval. De vraag is echter of de Harrier voor West Europa niet 2 jaar te laat komt. Wij zijn ons namelijk in toenemende mate aan het afkeren van dieselmodellen. En als Tata dan toch het businessmodel van Lynk & Co gaat kopiëren, dan kan zij beter ook diens focus op (deels)elektrische modellen overnemen ...

  • 6
  • User Ratings (13 Votes)
    3.4

Comments are closed.