Vechten tegen de bierkaai: test Renault Espace Blue dCi 200

0

Waarom de korte test?

De Renault Espace heeft een zwaar verkoopjaar achter de rug. In een fors groeiende markt is het aantal registraties met een derde gedaald. En de Espace is nog niet eens halverwege zijn levenscyclus. Maar MPV modellen hebben de wind tegen. Ford heeft de S-Max en Galaxy gesaneerd en Volkswagen kan, kijkend naar het verkoopresultaat van de Sharan (24 registraties in 2018) net zo goed hetzelfde doen. Renault wil, als uitvinder van de Europese MPV, daarentegen de handdoek nog niet in de ring gooien en voorziet de Espace van een grotere dieselmotor. Is dat voldoende om zijn status de bevestigen?

Wat voor auto is het?

Tot voor kort was de oliegestookte Espace er alleen in 1,6 liter uitvoering. Daarmee was het grote Franse schip wellicht wat klein geschapen. De 2.0 Blue dCi unit past beter bij zijn statuur, ook omdat het vermogen met een forse 40 pk toeneemt tot 200 pk. Eerder werd de longinhoud van de benzineversie van de Espace al vergroot van 1,6 liter naar 1,8 liter. De 2.0 Blue dCi is niet compleet nieuw, maar afgeleid van de even grote, 175 pk sterke unit van de Koleos. De 4 cilinder beschikt nog steeds over een enkele turbo met variabele geometrie, maar kreeg een nieuwe gemeenschappelijke injectierail en een NOx katalysatorsysteem met AdBlue. Daardoor voldoet hij nu aan de Euro 6d-Temp norm, terwijl er aan vermogen zoals gezegd nu 200 pk beschikbaar is. In vergelijking met de oude 1.6 dCi is het maximum koppel met 60 Nm toegenomen tot 400 Nm. Het toerental waarbij dit beschikbaar is (1.750) bleef ongewijzigd.

Door de krachtkuur accelereert de Espace Blue dCi 200 bijna een seconde sneller naar 100 km/u, namelijk in 9,1 seconden. Tegelijkertijd laat de grotere motor de Renault flirten met 215 km/u (voorheen was het feest bij 200 km/u voorbij). Niet dat die extra 15 km/u in de praktijk vaak gebruikt zal worden, maar het zorgt er voor dat deze grote MPV niet onder doet voor vergelijkbare gemotoriseerde en geprijsde SUV modellen. Bovendien is het maximale vermogen eerder beschikbaar (3.500 tegen 4.000 toeren per minuut). Renault geeft een gemiddeld verbruik van 5,3 liter diesel per 100 km op. Dit betekent een CO2 uitstoot van 139 gram/km. Dat is niet slecht voor een 4,85 meter lange kolos die 1,8 ton in de weegschaal legt. Overigens is er ook een 2,0 liter versie met 160 pk. Die biedt 360 Nm aan koppel, heeft 10,5 tellen voor de sprint naar 100 km/u nodig en is iets zuiniger plus schoner (5,1 liter diesel per 100 km en 135 gram CO2/km). De 160 pk versie is combineerbaar met de uitrustingniveaus Zen en Intens, de 200 pk uitvoering wordt geleverd als Intens of Initiale Paris. Bij beide vermogen varianten is een 6-traps automaat met dubbele koppeling standaard. Getest werd de meest luxe versie. Die kost 64.790 euro.

Is het wat?

De cijfers hebben genoeg gesproken. Hoe zit het met het rijden? Vanaf de eerste momenten aan boord is duidelijk dat ook deze versie van de Espace een pleitbezorger blijft van relaxt cruisen. De grotere inhoud van het motorblok zorgt er voor dat er alerter op gaspedaalcommando’s wordt gereageerd. En dankzij de 400 Nm aan koppel kan er in elke situatie comfortabel worden versneld. De 6-traps EDC automaat met dubbele koppeling schakelt soepel en heeft de goede gewoonte om niet te snel op te schakelen naar de hoogste versnelling om het verbruik te beperken. De Espace blijft daardoor lekker levendig.

Staat je hoofd niet naar relaxt cruisen en heb je behoefte om jouw auto op zijn staart te trappen, dan is de balans minder vleiend. Ten eerste omdat de viercilinder moeite heeft om zijn oorsprong te verbergen. Hij is weliswaar discreet bij een constant snelwegtempo, maar elke opdracht tot een forse versnelling roept herinneringen op aan rauwe dieselmotoren van weleer. Daar komt bij dat de Blue dCi zijn beloofde 200 pk niet waar lijkt te maken. Hij weet heus wel raad met een volle bepakking van passagiers en bagage, maar het prestatieniveau is niet bijzonder indrukwekkend. Daar komt bij dat de automaat niet graag opgejaagd wordt. Doe je dat wel, dan stijgt het verbruik tot bijna 9 liter per 100 km. Dat is erg fors voor een 4 cilinder diesel.

Over het goed uitontwikkelde onderstel (en bij de testauto gecombineerd met 4Control vierwiel sturing) zijn geen klachten. In deze uitvoering verrast de Espace in elke situatie met zijn behendigheid en foutloze stabiliteit. De Renault is daardoor handzaam in de stad en bijna sportief op de weg, zonder aan comfort in te leveren. Alhoewel de goede demping niet veel kan doen tegen de grote 19 inch wielen van de testauto …

Aan boord vinden we de sfeer die tegelijkertijd ruimtelijk en origineel is. Wat dit betreft is de Espace dus een echte Franse MPV. Dankzij het grote panoramadak baadt de cabine in het licht.

Er is veel ruimte en de afwerking is verzorgd, waardoor de grote Renault perfect reisgezelschap is. De 3 individuele stoelen op de tweede rij laten nog wat moduleerbaarheid toe (een aspect dat Renault helaas bij de modellen Scénic en Kadjar /Koleos overboord heeft gegooid).

De 2 extra zetels in de kofferbak kunnen de Espace indien nodig veranderen in een transporteur van troepen.

Alle stoelen zijn opklapbaar middels één druk op de knop in de kofferbak. In 7-zits configuratie is er 247 liter bagageruimte beschikbaar, met de achterste stoelen neergeklapt 680 1iter en zijn er helemaal geen achterpassagiers, dan er voor 2.101 liter aan spullen worden vervoerd in de Renault. Enige minpunt is (dan) dat de laaddrempel aan de hoge kant is.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Alhoewel de nieuwe 2.0 Blue dCi motor wel enige vleugels geeft aan de Espace, transformeert de krachtbron niet het karakter van deze eigenwijze Renault tot een zeer dynamisch rijdende gezinswagen. Dat komt doordat de beloofde 200 pk in de praktijk 'onvindbaar' zijn en omdat de 6-traps automaat het liever rustig aan doet. De Espace is dus niet voor sportieve vaders bestemd. Ben je dat wel, dan ben je beter af met de Skoda Kodiaq RS. Die is goedkoper (61.490 euro versus 64.790 euro), heeft ook 7 zitplaatsen, is veel sneller (6,9 seconden versus 9,1 seconden voor de sprint naar 100 km/u en beschikt bovendien over vierwielaandrijving.

Ben je geen sportieve huisvader, maar ben je toch wel geporteerd van de Espace, dan zal de 160 pk versie vermoedelijk ook volstaan. Die is er niet als Initiale Paris, maar wel als Zen. En dan heb je al voor 53.690 euro een Espace met dieselmotor. Als Zen is de uitrusting natuurlijk minder compleet, maar kaal is deze versie geenszins. Of het perse de 200 pk sterke Initiale Paris uitvoering moet zijn, is dus voer voor discussie, maar als de test één ding duidelijk maakte, dan is dat de MPV (anders dan de dieselmotor) een renaissance verdient. De Espace mag dan niet leverbaar zijn met vierwielaandrijving, voor de rest is het een heerlijk veelzijdige, praktische en comfortabele auto. En dankzij de 4Control vierwiel sturing is de Renault verrassend goed wendbaar.

Niet onbelangrijk is dat de Espace dit jaar een facelift zal ondergaan. Dan zal de grote Renault vermoedelijk ook een technologische inhaalslag maken en leverbaar worden met zaken als adaptieve cruise controle en een actieve rijstrook assistent.

  • 7
  • User Ratings (22 Votes)
    6

Comments are closed.