Ford kondigt mild hybride Fiesta en Focus aan

0

Ford zit in Europa in de hoek waar de klappen vallen. Het marktaandeel staat onder druk en daarnaast zit de divisie van het Amerikaanse autoconcern diep in de rode cijfers. Bezuinigen is één manier om uit de ellende te komen, maar het is veel beter om nieuwe producten te lanceren die met een aantrekkelijke winstmarge verkocht kunnen worden. Dat is dan ook wat Ford gaat doen.

Ford zal volgende week haar nieuws bekend maken. Daarbij ligt het accent (uiteraard) op elektrificatie. Ford komt volgend jaar namelijk met een milde hybride uitvoering van de Fiesta en Focus. Dat is inmiddels een beproefd recept om het brandstofverbruik en dus de uitstoot terug te dringen. Voor de Fiesta wordt een gecombineerd verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer opgegeven. De Focus is met de nieuwe milde hybride techniek zelfs nog wat zuiniger: meer dan gemiddeld 4,7 liter benzine heeft deze Ford niet nodig om 100 kilometer ver te komen. Dit vertaalt zich in een CO2-uitstoot van respectievelijk 112 gram/km voor de Fiesta en 106 gram voor de Focus.

De milde hybride techniek betreft een startmotor annex generator die aan de 1,0 liter 3 cilinder EcoBoost motor is gekoppeld en die assisteert tijdens het accelereren. Hij haalt zijn stroom uit een 48 volt lithium/ion accu die op zijn beurt opgeladen wordt met recuperatie van remenergie. Deze zogeheten BISG technologie (de afkorting staat voor: Belt-driven Integrated Starter Generator) stelt de Fiesta en Focus evenwel niet in staat om volledig emissieloos te rijden. Wie een dergelijke Ford zoekt, is vooralsnog aangewezen op de volwaardige (maar stekkerloze) hybride Mondeo. De BISG technologie stelt Ford in staat om het vermogen van de 1,0 liter EcoBoost motor op te schroeven met een grotere turbocompressor en tegelijkertijd de beruchte ‘turbo lag’ tot een minimum te beperken.

De optionele mild hybride aandrijftechnologie wordt ook leverbaar in de lichte bedrijfswagens van Ford en in de Tourneo Custom. De zuinige en schone versies van de Fiesta en Focus zullen op 2 april tijdens het zogeheten Go Further evenement in onze eigen hoofdstad worden gepresenteerd. Daar debuteert ook de Puma: de nieuwe B segment cross-over van Ford die de mislukte EcoSport gaat aflossen.

Comments are closed.