Audi Q5 55 TFSI-e Quattro arriveert na de zomer in de showrooms

0

Audi heeft meer informatie vrijgegeven over de Q5 55 TFSI-e Quattro. Deze stekkerhybride uitvoering debuteerde afgelopen maart tijdens de autosalon van Genève. Audi toonde aldaar van de Q5 ook een minder krachtige PHEV smaak: de 50 TFSI-e.

De 55 TFSI-e variant heeft een krachtigere aandrijflijn en zal de verkoopspits afbijten. Audi meldde eerder al dat deze uitvoering in tegenstelling tot de 50 TFSI-e niet 299 pk sterk is, maar 367 pk en 500 Nm levert. Als basisunit fungeert de 2.0 TFSI motor van 252 pk en 370 Nm. Via elektrische assistentie wordt daar 143 pk en 350 Nm aan toegevoegd. Schakelen gaat via een 7-traps S-tronic automaat.

De Q5 55 TFSI-e Quattro is in staat om in 5,3 seconden naar 100 km/u te accelereren. Zijn topsnelheid bedraagt 239 km/u. Volgens Audi heeft de stekkerhybride uitvoering een elektrische actieradius (gemeten volgens de WLTP norm) van “meer dan 40” kilometer. In emissieloze modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. Met een 400 Volt / 16 Ampère lader is de Q5 55 TFSI-e in 2,5 uur op te laden. Thuis aan de stekker vergt deze handeling circa 6 uur.

Het 14,1 kWh grot accupakket van de Q5 55 TFSI-e Quattro bevindt zich onder de bagageruimte. Onder normale rij omstandigheden is de stekkerhybride uitvoering voorwiel aangedreven, maar als de omstandigheden dat verlangen, wordt er ook vermogen en koppel naar de achteras gestuurd.

De Q5 55 TFSI-e Quattro is completer uitgerust dan de normale uitvoeringen van de SUV. Zo krijg je standaard sportstoelen, 18 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning met 3 temperatuurzones, een Comfort sleutel en LED techniek voor de koplampen. Ook heeft de stekkerhybride Q5 een S-Line bumperset. De nieuwe Audi wordt in het derde kwartaal bij de dealers verwacht. De 50 TFSI-e versie volgt in een later stadium.

Comments are closed.