De Tomaso maakt een schitterende comeback

0

De Tomaso is terug! Het beroemde automerk achter de Pantera is tot leven gewekt door dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn voor de Apollo Intensa Emozione (IE). Hun eerste prototype is deze P72.

De herlancering van De Tomaso vindt plaats op het Goodwood Festival of Speed. De nieuwe P72 haalt duidelijk inspiratie uit raceauto’s uit de jaren 60 en volgens het bedrijf is de sportwagen ontworpen als een moderne klassieker waarmee men een ode aan de autosport wil brengen. Toch had deze nieuwe sportwagen ook gerust Déjà Vu kunnen heten want hij doet wel héél erg denken aan de Ferrari modellen 412 P en 330 P4. Met zijn grote ronde glazen koepel doet hij eveneens sterk aan de P4/5 Competizione van James Glickenhaus denken en als er iets een compliment is, dan is dit het wel. Ook zijn er optische overeenkomsten met de Alfa Romeo 8C en zit er een toefje Lister in.

De P72 is geïnspireerd op de nooit gebouwde P70 prototype racer; een samenwerkingsproject tussen Alejandro de Tomaso (een in Italië woonachtige Argentijnse migrant), Carroll Shelby en ontwerper Peter Brock uit 1964. Helaas konden De Tomaso en Shelby niet met elkaar door één deur, dus strandde het project. De Tomaso vond dat zonde en stapte met het auto-ontwerp naar Ghia, waar de P70 werd omgedoopt tot de Ghia-De Tomaso Sport 5000 die in 1965 op de autoshow van Turijn debuteerde.

De Tomaso is een merk met een lange en vooral kleurrijke historie. Het bekendste wapenfeit van het automerk tot nu toe is de legendarische Pantera. Deze auto combineerde Italiaans design met Amerikaanse spierkracht. Het was een door Tom Tjaarda ontworpen supersportwagen met een enorme V8 van Ford achterin. Het idee was dat de Pantera eigenaar daardoor voor onderhoud makkelijk terecht kon bij de dealers van het merk met het blauwe ovalen logo. Maar een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel en de Achilleshiel bleek de bouwkwaliteit van de carrosserie te zijn. De Pantera flopte daardoor jammerlijk op de Amerikaanse markt. Daarna ging het gestaag bergafwaarts met De Tomaso. Het merk ging vaker blut dan een pokerspeler met reflecterende brilglazen.

Norman Choi (op de foto rechts naast de P72) uit Hong Kong kocht enkele jaren geleden voor 1 miljoen euro de merkrechten van het inmiddels 60 jaar oude De Tomaso en gaf opdracht tot de bouw van de P72. Aangezien Norman ook eigenaar is van Apollo, is het niet meer dan logisch dat men het uit koolstofvezel vervaardigde chassis van de in elk opzicht buitenissige Intensa Emozione (een GT1 racer voor op straat die er scherp genoeg uitziet om jezelf mee te scheren) als basis nam en daar een prachtig retro koetswerk op bouwde.

Sterker nog: De Tomaso heeft hetzelfde team ingevlogen dat zich ook bezighield bij de ontwikkeling van die Apollo. De hypermoderne koolstofvezel monoque voldoet aan de standaard van de FIA LMP klasse. Ook de kreukelzones zijn van carbon. Overigens werd de Pantera zelf eerder dit jaar door Ares nieuw leven werd ingeblazen in de vorm van de Ares Panther.

De cabine van de P72 ziet er eveneens geweldig uit. Je kan het gerust een combinatie van Pagani en Spyker noemen. Er is mooi geruit leer en klassieke met koper omhulde metertjes. Overal waar je kijkt zie je gepolijst decoratie elementen en diamanten motieven; van de ronde analoge klokken tot aan de pook voor de handgeschakelde versnellingsbak. Het lijkt wel alsof de beeldschone De Tomaso door een juwelierszaak is gereden. Het ziet er allemaal erg retro uit, maar goed ten opzichte van het origineel zijn wij dan ook 55 jaar verder.

Technische specificaties zijn er nog niet, maar het is wel bekend dat er een atmosferische V8 of V12 in zit en dat je dus met de hand moet schakelen. Voor het ontwikkelingswerk onder de kap kregen de makers hulp van HWA AG, de motorsporttoko van Hans Werner Aufrecht, die jij misschien ook kent als de ‘A’ uit AMG. De Tomaso gaat 72 exemplaren van de P72 bouwen. Het prijskaartje gaat in Nederland circa 1,1 miljoen euro inclusief belastingen bedragen. De Tomaso zegt nu al aanbetalingen te accepteren. Dus wie durft?

Reageren is niet mogelijk.