Beter laat dan nooit: de nieuwe Nissan Juke

0

Het zal tijd worden: Nissan kondigt de opvolger van de Juke aan, de grondlegger van het nu mateloos populaire SUV B segment. De tweede editie van de compacte cross-over wordt op 3 september gepresenteerd, maar niet op de IAA van Frankfurt. Nissan geeft de voorkeur aan onthulling op een apart evenement dat minder in de papieren loopt.

Beter laat dan nooit, maar toch. Eigenlijk had de opvolger al veel eerder klaar moeten zijn want de verkopen bevonden zich vorig jaar al in een vrije val. Toen werden 414 exemplaren op kenteken gezet versus 511 stuks in 2017. Ter vergelijking: de Renault Captur ging in 2018 liefst 7.811 keer over de toonbank. De te late aflossing van de eerste generatie Juke is mede de reden waarom Nissan in Europa in de eerste 5 maanden van het jaar 23,7 procent minder auto’s heeft weten te verkopen. Dat het CMF-B platform waarop de nieuwe editie zal worden gebaseerd niet eerder klaar was, is geen excuus want de jongste Clio werd in januari al aangekondigd. Die maakt gebruik van hetzelfde onderstel en staat sinds vorige maand in de showroom. Nissan zou dat tijdschema ook hebben kunnen toepassing blij de aflossing van de Juke.

De tweede generatie Juke krijgt eenzelfde soort lichtconstructie aan de voorkant als het huidige model: een grote ronde koplamp schijnt het meeste licht de wereld in en een subtiele lichtstrook daarboven maakt het geheel af. Opmerkelijk is de indeling van de grote lichtunit. De lampen lijken in een soort Y vorm te worden gemonteerd. De nieuwe Juke krijgt zoals gezegd hetzelfde CMF-B platform als de vijfde generatie Renault Clio, al zal de wielbasis vermoedelijk identiek zijn aan die van de eveneens kersverse, tweede editie van de Captur. Het motorengamma is identiek. Dit betekent dat de basisversie de 1.0 I-GT 3-pitter wordt met 100 pk. Deze krachtbron kennen wij ook reeds van de Micra. Voor meer power en cilinders kan men terecht bij de DIG-T 1,3 liter motor van 130 of 155 pk. Net als de Franse Captur wordt de nieuwe Juke ook leverbaar in een stekker hybride uitvoering met 9,8 kWh batterij en een systeem vermogen van 150 pk. Zijn accu capaciteit is voldoende om 45 kilometer emissievrij te kunnen rijden, of in stadsverkeer zelfs 65 kilometer. Een dieselvariant is onzeker aangezien Nissan zich net als de meeste landgenoten zich aan het afkeren is van dit krachtbron type. De Japanse autofabrikant sluit niet uit dat er in een later stadium een volledig elektrische uitvoering aan het modelgamma zal worden toegevoegd.

De verkoop van de tweede generatie Juke start begin volgend jaar. Dit betekent dat 2019 verkooptechnisch als verloren moet worden beschouwd voor Nissan. Jammer, want bij een showroomintroductie in juni à la de Renault Clio had men nog het een en ander recht kunnen trekken. De mondiale designchef van Nissan, Alfonso Albaisa (zie foto), heeft bevestigd dat het design van de tweede generatie wezenlijk van het huidige model zal verschillen. “Het wordt een stadsmeteor met een brutale uitstraling”. De originele Juke stamt uit maart 2010 en heeft er zoals gezegd mede voor gezorgd dat B segment SUV modellen nu razend populair zijn. In de periode 2010-2016 zijn de Europese autoverkopen in dit deel van de markt vertienvoudigd naar 1,13 miljoen eenheden. Voor het tijdvak t/m 2022 wordt nog eens een verdubbeling van de afzet verwacht. Tijdens zijn verkoopcarrière wist de Juke in 4 jaren de grens van 100.000 registraties per jaar te passeren in Europa. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de opvallende, maar ook polariserende, styling. Dit vergroot de druk op Albaisa om met een even succesvolle opvolger te komen. Hij zegt bewust niet gekozen te hebben voor een evolutie van het bestaande design. “Daarmee zouden wij de Juke tekort hebben gedaan. Dan zouden wij de auto net zo goed kunnen herdopen met een truttige naam als Nancy”.

Als begin 2020 bij Nissan de orderboeken open gaan voor de nieuwe Juke, dan zal hij het op moeten nemen tegen een scala aan nieuwe concurrenten. Niet alleen de tweede generatie Renault Captur, maar ook de eveneens geheel verfriste Peugeot 2008, de Seat Arona, de Citroën C3 Aircross en de Volkswagen T-Cross. De huidige Juke wordt fel bekritiseerd vanwege het gebrek aan ruimte achterin en de kleine kofferbak. De nieuwe editie lost deze tekortkomingen op. Zo groeit het formaat van de bagageruimte naar circa 380 liter. Qua infomedia maakt het model ook een inhaalslag. Via een in het dashboard geïntegreerd touch screen kan er gebruik worden gemaakt van Apple CarPlay en Android Auto. Verder wordt de nieuwe Juke leverbaar met het ProPilot systeem van Nissan waarmee hij semi autonoom bepaalde rij taken kan uitvoeren; adaptieve cruise controle en automatische stuurcorrecties behoren tot de vaardigheden van de Japanner. De tweede generatie zal weer in de Britse Sunderland fabriek gebouwd gaan worden. Daar rolden tot nu toe meer dan 1 miljoen exemplaren van het huidige model van de band.

 

Spanningen met Renault

Het is voor Nissan te hopen dat een competitieve prijsstelling op het Europese vaste land niet onmogelijk wordt gemaakt door een ‘no deal’ Brexit uitkomst. Een ander potentieel probleem zijn de ijzige verhoudingen met alliantiepartner Renault. De relatie is inmiddels zó ver bekoeld dat nieuwe strategische beslissingen over de toekomstige richting van het samenwerkingsverband momenteel niet genomen kunnen worden. Een teken aan de wand is dat de alliantie tot nu toe nog geen informatie naar buiten heeft gebracht over wat de alliantie, waar nu ook Mitsubishi deel van uit maakt, afgelopen jaar aan synergievoordelen dankzij schaalvergroting heeft opgeleverd. Tot en met 2017 werd dat cijfer altijd met trots in juni gepubliceerd, maar nu heerst er een oorverdovende stilte. “Er zitten andere mensen en de bestuursstructuur is veranderd. Waarom zouden wij alles steeds weer hetzelfde doen. We hebben echter nog geen definitief besluit genomen”, aldus bronnen bij Renault.

Tot nu toe waren de cijfers over wat de alliantie aan besparingen genereert steevast indrukwekkend. Na een eerste bedrag van 1,8 miljard euro aan bezuinigingen in 2010 en 2011, liep dit op tot 4,3 miljard euro in 2015 en tot 5 miljard euro het jaar daarna. Vorig jaar werd zelfs voor 5,7 miljard euro aan synergievoordelen gemeld. Over 2018 zou dat ongeveer in dezelfde orde van grootte moeten liggen maar hoeveel het precies was, is dus niet bekend. Officieel is het plan nog steeds de besparingen die met de alliantie bereikt kan worden op te voeren tot 10 miljard euro in 2022 of 2023.

Reageren is niet mogelijk.