De Tomaso te koop bij Louwman Exclusive

0

Louwman Exclusive, de Nederlandse snoeptrommel voor liefhebbers van bijzondere (sport)auto’s, heeft een nieuw oud merk aan haar leveringgamma toegevoegd: het herboren De Tomaso. Het comeback model van dit merk, de P72, zal vanuit het opvallende pand aan de A2 bij Utrecht verkocht gaan worden. Louwman Exclusive heeft hiertoe het distributeur schap voor de Benelux verworven.

De Tomaso krijgt dus een plek in dezelfde showroom als Bentley, Brute, Lamborghini, Maserati, McLaren, Morgan, Rolls-Royce en TVR. Vorige week onthulde het herboren Argentijns / Italiaanse sportwagenmerk haar P72 op het Goodwood Festival of Speed. Dit model is de eerste vrucht van de overname door Ideal Team Ventures Unlimited. Sinds 2014 werd er in het diepste geheim gewerkt aan een auto die de in 2003 overleden grondlegger Alejandro de Tomaso, recht moet doen.


De Tomaso kennen we natuurlijk vooral van de Pantera uit de jaren zeventig, maar het merk schreef midden jaren zestig al een stukje autogeschiedenis met de Mangusta. Deze naam koos Alejandro nadat zijn samenwerking met Carroll Shelby in een vechtscheiding uitliep; de Mangoest is een van de weinige dieren die cobra slangen de baas is (en met smaak verorbert). De Mangusta van De Tomaso zette op zijn beurt symbolisch gretig zijn tanden in een Ferrari of Lamborghini door even veel spektakel te bieden voor een fractie van de prijs.

Van die laatste eigenschap is ditmaal geen sprake, want de P72 gaat in Nederland ongeveer 1.100.000 euro kosten (inclusief belastingen). Over het hart van de comeback sportwagen doet De Tomaso nog geheimzinnig, dus je koopt eigenlijk een soort hele dure kindersurprise. Het is al wel bekend dat er een atmosferische V8 of V12 in de P72 komt te zitten en dat er met de hand geschakeld moet worden. De Tomaso zegt momenteel in gesprek te zijn met een motorenfabrikant over de levering van de betreffende krachtbron.

De Tomaso meldde op Goodwood dat de P72 het carbon chassis van de Intensa Emozione van Apollo (dit merk heeft dezelfde eigenaar) krijgt. Voor het ontwikkelingswerk krijgen de makers hulp van HWA, de motorsport toko van Hans Werner Aufrecht, die jij misschien ook kent als de ‘A’ uit AMG. De Tomaso gaat 72 exemplaren van de P72 bouwen. De hergeboorte van het merk komt op een historisch verantwoord moment, want het is precies 60 jaar geleden dat Alejandro De Tomaso zijn eerste sportwagen presenteerde.

De P72 is sterk geënt op de P70, de racewagen die De Tomaso samen met Carroll Shelby ontwikkelde, en op Le Mans racers uit de jaren zestig. Daarvan werd slechts 1 exemplaar gebouwd. Tegen het einde van deze maand moet het eerste productie-exemplaar van de P72 klaar. Daarna volgen dus nog 71 stuks. Zo uniek als de P70 wordt hij dus niet. Toch is de oplage klein genoeg om de nieuwe De Tomaso ook uiterst bijzonder te laten zijn.

Hoewel Louwman Exclusive trots mag zijn dat het weer een gaaf nieuw merk heeft binnengehaald, hangt er sinds deze week wel een donkere juridische wolk boven De Tomaso. Volgens James Glickenhaus, van het gelijknamige Scuderia Cameron Glickenhaus, lijkt de P72 namelijk wel erg veel op zijn P4/5. Als klap op de vuurpijl wordt beweerd dat De Tomaso het interieur rechtstreeks heeft gekopieerd van Pagani. Of het waar is, moet jij zelf maar aan de hand van deze foto’s beoordelen. Maar of het nou 1959 of 2019 is, al decennialang geldt de tegeltjeswijsheid: beter goed gejat dan slecht bedacht.

Comments are closed.