Knikkebollend achter het stuur te zitten: zo gevaarlijk is het

0

Welke vakantieganger herkent dit niet? Je bent na een lange reis te vermoeid om nog die laatste kilometers door te rijden maar je doet het tóch maar. Met alle gevaren van dien. Volgens deskundigen is vermoeid achter het stuur zitten net zo gevaarlijk als onder invloed rijden. Om ons bewust te maken van het effect van vermoeidheid op ons rijgedrag heeft Ford een zogenoemd ‘slaap pak’ ontwikkeld.

Het is hartstikke fijn om met z’n allen met volgeladen auto’s, campers en caravans naar het zuiden te trekken, maar er ligt gevaar op de loer. De ANWB waarschuwt voor vermoeidheid achter het stuur. “Doordat mensen langere afstanden gaan rijden dan ze gewend zijn en vaak vroeg opstaan om files vermijden, ligt vermoeidheid op de loer”, zegt Frank Buma van de ANWB.

Dat vermoeidheid leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties, blijkt wel uit de cijfers: bij liefst 1 op de 5 verkeersongevallen speelt vermoeidheid een grote rol. Volgens Veilig Verkeer Nederland heeft een slapeloze nacht dezelfde invloed op ons rijgedrag als wanneer we een paar glazen alcohol achter de kiezen hebben. Net als na het drinken van alcohol reageren we trager op prikkels en hebben we meer moeite op in een rechte lijn te blijven rijden. “De invloed van vermoeidheid kan enorm zijn”, zegt ook Buma. “We sturen slordiger en onze reactiesnelheid is trager: zo kun je een overstekende voetganger een fractie later zien en kun je letterlijk op een file inrijden omdat je niet op tijd ziet dat je voorganger remt”.

Omdat verkeersongevallen de grootste doodsoorzaak onder jonge bestuurders vormen, heeft Ford het gratis trainingsprogramma Driving Skills for Life ontwikkeld voor automobilisten tot 24 jaar. Eén van de onderdelen van dit trainingsprogramma is een ‘slaap pak’ waarmee heftige vermoeidheid kan worden gesimuleerd. Het pak bestaat uit een verzwaard vest (van 10 kilo), gewichten aan benen, armen en op het hoofd. Dat laatste om het welbekende knikkebollen mee te simuleren. Maar ook een bril is onderdeel van het pak, die af en toe op zwart gaat zodat je als bestuurder een aantal seconden niets ziet. “Door vermoeidheid houden we vaak ‘micro slaapjes’ van zo’n 10 seconde, waardoor je honderden meters blind aflegt zonder dat je er zelf bij stilstaat”, zegt Sebastiaan van der Pol van Ford Nederland.

Maar wat als je al achter het stuur zit en je merkt ineens de vermoeidheid opkomen? Volgens Buma van de ANWB doe je er dan goed aan om een aangename temperatuur in de auto te creëren. “Zet de airco bijvoorbeeld aan. Ben je echt moe, stop dan en loop een rondje en drink een sterke kop koffie. Heb je een medebestuurder? Wissel dan”.

Reageren is niet mogelijk.