Renault verkoopt minder maar ziet het toch zonnig in

0

De Renault Groep heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar 6,7 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2018. De Franse producent nuanceert de teruggang door te melden dat de automarkt in het eerste halfjaar van dit jaar met 7,1 procent is gekrompen. Anders gezegd: Renault deed het dus zo slecht nog niet.

Hoewel de Renault Group in het eerste semester met 1.938.579 verkochte auto’s minder transacties dan in hetzelfde tijdvak vorig jaar, blijft het marktaandeel van de groep met 4,4 procent gelijk. In Europa daalden de verkopen met 2,5 procent naar 1.070.641 auto’s; Renault neemt dan ook nog altijd het leeuwendeel van de afzet voor haar rekening. Een woordvoerder van het Franse merk zegt dat de Zoé in Europa 44,4 procent vaker over de toonbank ging dan in de eerste 6 maanden van vorig jaar. Ook de Kangoo EV werd met 4.653 verkochte exemplaren vaker besteld (+30,7 procent).

Dacia verkocht met 311.024 exemplaren niet eerder zo veel auto’s in een halfjaar tijd. Het Roemeense merk zag haar verkoop vooral dankzij de Duster met 10,6 procent toenemen. Lada boerde met 174.186 verkochte personenauto’s zo’n 2,5 procent beter dan in de eerste 6 maanden van 2018. Het marktaandeel op de Russische thuismarkt bedraagt liefst 21 procent. Renault verkocht in Rusland evenwel 9,1 procent minder auto’s.

In Turkije waren de cijfers echter (nog meer) dieprood gekleurd. Daar bedroeg de verkoopdaling namelijk 44,8 procent. In Argentinië zakte de verkoop van Renault zelfs met 50,2 procent in. Daarnaast heeft Renault onder druk van een ongeleid projectiel, genaamd Donald Trump, de stekker getrokken uit zijn activiteiten in Iran; iets dat ook niet bepaald een positieve uitwerking had op de verkoopcijfers. In Brazilië nam de verkoop na jarenlange dalingen weer toe en wel met 10,5 procent. Renault verkoopt daar een lokale versie van het succesmodel Kwid. In China is met een daling van 23,7 procent echter een forse afname in de verkopen te zien. Renault probeert het tij aldaar te keren door meer in te zetten op elektrische modellen.

De Renault Groep bericht dat het, in tegenstelling tot in het eerste halfjaar, in het tweede semester van 2019 wél nieuwe modellen op de markt brengt. Zo staat de nieuwe Clio inmiddels in de showroom. Ook de facelift van de Twingo moet nu zijn vruchten gaan afwerpen. Na de zomer krijgt deze modellen gezelschap van de ingrijpend verbeterde Zoé. Autoconsumenten in onder meer Rusland en Zuid Korea zullen vanaf augustus de Arkana annex XM3 Inspire kunnen bestellen. Voor heel 2019 verwacht de Renault Groep een aanhoudende stabilisatie in Europa, een lichte daling in Rusland en een verder herstel in Brazilië.

 

China

De Renault Group verhoogt haar aandeel in de met het Chinese JMCG (Jiangling Motors Corporation Group) gesloten joint venture met 1 miljard Renminbi, circa 128,5 miljoen euro. Beide partners hebben dan een 50 procent belang in de gezamenlijke onderneming JMEV die zich richt op de ontwikkeling en bouw van elektrische auto’s voor de Chinese markt.

Renault en JMGC kondigden eind vorig jaar aan een joint venture voor elektrische auto’s op te zullen richten; een voornemen dat nu handen en voeten heeft gekregen. JMEV is inmiddels ook al geregistreerd bij de Chinese autoriteiten. Via de joint venture hoopt Renault haar greep op de Chinese markt voor elektrische auto’s te kunnen versterken, terwijl JMCG meer middelen ter beschikking krijgt om een snelle groei in de toekomst mogelijk te maken. “China is een sleutelmarkt voor de Renault Groep. Deze samenwerking steunt ons groeiplan voor dit Aziatische land, alsmede onze capaciteiten op het gebied van elektrische auto’s. Wij zijn al meer dan 10 jaar pionier en leider op de Europese markt voor emissievrije personenwagens en kunnen nu onze ervaringen inzake onderzoek & ontwikkeling, productie, verkoop en services te gelde maken”, zegt Francois Provost, directeur China bij de Renault Groep.

 

Nissan

Renault bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard heeft van de week verklaard dat een volledige fusie met Nissan en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bespreekbaar moet blijven. Hij zegt de druk niet op te willen voeren, maar vindt dat de nieuwe Raad van Bestuur van haar Japanse alliantiepartner “alle opties moet willen bespreken”.

Senard vertrouwt erop dat Nissan de samenwerking met de Franse fabrikant zal “versterken en omarmen”, zo liet hij tijdens een briefing op het hoofdkantoor van Renault weten. De aandeelhouders van de Japanse autofabrikant stemden vorige maand in met de benoeming van een nieuwe Raad van Bestuur, waarbij de Fransen meer invloed kregen: niet alleen Senard kreeg een zetel (in een nominatie commissie), maar ook Renault CEO Thierry Bolloré (in een audit commissie).

Senard, die bij Renault de van malversaties verdachte Carlos Ghosn opvolgde, heeft 6 turbulente maanden achter de rug. De alliantie met Nissan vertoonde scheuren, mede als gevolg van de arrestatie van de frauderende topmanager. De relatie kwam verder onder druk te staan doordat de poging van Senard om een volledige fusie tussen Renault en Nissan te realiseren, mislukte. Ook de stukgelopen fusiegesprekken met FCA ging niet in zijn koude kleren zitten.

Hoewel de nadruk nu ligt op het versterken van de alliantie, zegt Senard een volledige fusie tussen Renault en Nissan niet uit te willen sluiten. Ook is de fusie met FCA nog altijd bespreekbaar. “Ik push niets, maar als de Raad van Bestuur van Nissan zich bewust is van zijn rol, overweegt het alle opties”, aldus Senard. Renault bezit ongeveer 43 procent van de aandelen van haar Japanse alliantiepartner en andersom heeft Nissan 15 procent van de niet stemgerechtigde aandelen van Renault.

 

Ghosn

De in opspraak geraakte Ghosn heeft de autofabrikanten Nissan en Mitsubishi voor de rechter gesleept in Nederland. De gevallen topman eist 15 miljoen euro van de bedrijven, omdat zijn contract ten onrechte beëindigd zouden zijn.

De rechtszaak speelt zich in Nederland af omdat de 2 bedrijven sinds 2017 een joint venture hebben die hier geregistreerd staat: Nissan Mitsubishi BV, of NMBV. Ghosn was daar in dienst, maar dat contract werd beëindigd nadat Mitsubishi naar eigen zeggen ontdekte dat Ghosn zich “op illegale wijze” 7,82 miljoen euro had toegeëigend. Ghosn zou geld ontvangen zonder dat hij officiële procedures had doorlopen en zou iemand die daar niet voor bevoegd is, hebben opgedragen om een arbeidscontract voor hem op te stellen. “Nissan en Mitsubishi hebben de Nederlandse wet overtreden door herhaaldelijk te weigeren hun aantijgingen tegen meneer Ghosn te onderbouwen”, aldus het juridische team van de gevallen topman.

Volgens de advocaten heeft Ghosn na zijn arrestatie vorig jaar november weliswaar ontslag genomen als CEO van Renault – Nissan BV (de bedrijfsentiteit van de alliantie tussen beide autofabrikanten), maar is hij nooit opgestapt bij NMBV. Dat bedrijf heeft daarom contractbreuk gepleegd. Ghosn dient daarvoor nu compensatie te krijgen, aldus zijn advocaten. Nissan en Mitsubishi stellen op hun beurt dat het contract toch al illegaal en dus ongeldig was. NMBV heeft Ghosn op 12 maart bedankt voor zijn bijdragen en op dezelfde dag het bedrijf ontbonden.

Ghosn werd in november vorig jaar in Tokio gearresteerd op verdenking van meerdere financiële misdragingen. Inmiddels is hij vrij op borgtocht, maar moet hij zich in afwachting van zijn rechtszaak aan een aantal strikte voorwaarden houden. Eén daarvan is dat hij zijn vrouw niet mag zien. Vanuit internationaal perspectief is dit een tamelijk onmenselijke maatregel, maar daar heet de Japanse justitie lak aan. Als Ghosn schuldig wordt bevonden, gaat hij mogelijk voor 10 jaar de cel in. Ghosn zelf ontkent alle beschuldigingen.

 

Reageren is niet mogelijk.