Stopt Ford nu ook met de Fiesta en Focus?

0

Afgelopen tijd heeft de Europese divisie van Ford fors in haar modellengamma zitten snijden. De B-Max werd gesaneerd, de S-Max plus Galaxy zijn het Nederlandse repertoire geschrapt, de Edge is in veel landen niet meer te koop, deze maand zal het laatste exemplaar van de (Grand) C-Max van de band rollen en we hoeven er niet op te rekenen dat de Mondeo een opvolger krijgt (wel wordt er geschetst aan een cross-over voor het D segment). Op afzienbare termijn zal bovendien de Ka+ uit de prijslijst verdwijnen. Maar er zijn nu ook signalen dat de dagen van de Fiesta en Focus geteld zijn.

Ford heeft namelijk besloten om de Europese afdeling waar de onderstellen ontwikkeld worden op te doeken. Deze bedrijfsactiviteit zal voortaan in de Verenigde Staten plaatsvinden. De Europese divisie van Ford verliest daarmee een belangrijke kerncompetentie want de onderstellen van het automerk staan hoog aangeschreven. Het ontwikkelen van platforms voor compacte modellen van Ford vond sinds 2008 plaats in Köln-Merkenich. Nu gaat een complete managementlaag compleet geschrapt worden. De ontwikkelingsactiviteiten zullen voortaan vanuit het Amerikaanse Dearborn aangestuurd worden. Ford denkt met deze reorganisatie veel geld te kunnen besparen.

Beschikt Ford in de Verenigde Staten over dezelfde kerncompetenties om even goede, nieuwe onderstellen te kunnen ontwikkelen? Nee, vermoedelijk niet. Ford verkoopt althans niet de jongste edities van de Fiesta en Focus in de Verenigde Staten dus de praktijkervaring met zulke compacte modellen is nul. Dat deze ontwikkelingsklus desondanks uit Köln-Merkenich wordt weggehaald, kan maar één ding betekenen: Ford gaat helemaal stoppen met de Fiesta en Focus.

Eerder maakte Ford al bekend zich in Europa te willen concentreren op bedrijfswagens en SUV modellen. Die worden door de Amerikaanse autofabrikant, die in onze marktregio diep in de rode cijfers is beland, een aantrekkelijk winstpotentieel toegedicht. De Fiesta en Focus kwamen toen al niet in de verhalen voor. Feit is dat deze modellen niet zoveel geld opleveren als gehoopt. De 1,0 liter versies doen het goed, maar daar wordt minder geld mee verdiend dan met de 1,5 liter uitvoeringen. De Bridgend fabriek waar deze motor momenteel wordt gemaakt, zal vanwege de tegenvallende vraag gesloten worden.

In financieel opzicht zijn de Fiesta en Focus dus blokken aan het been van Ford geworden. Noord Amerika blieft ze sowieso niet, in Europa wordt er niet of nauwelijks geld mee verdiend en voor China worden ze met de dag minder relevant omdat de transitie naar elektrisch rijden daar in rap tempo verloopt. Over emissievrije modellen gesproken: vorige week werd bekend dat Ford voor Europa een dergelijke auto gaat ontwikkelen op basis van het MEB onderstel van Volkswagen. Later volgt momenteel een tweede ontwerp. Hiervoor wordt dus geen beroep gedaan op de onderstelcompetentie in Köln-Merkenich.

In grote lijnen komt het toekomstige personenwagen gamma van Ford er vermoedelijk als volgt uit te zien: SUV die modellen vanaf het formaat Kuga zullen in Noord Amerika ontwikkeld en gebouwd zullen worden (inclusief de stekkerhybride Explorer), de Mustang, de Mach E elektrische cross-over plus één of meer volledig elektrische auto’s op Volkswagen basis. Met het betreffende MEB onderstel kan het B t/m D segment bediend worden. De nieuwe Puma moet nog in productie gaan (de EcoSport krijgt vermoedelijk geen opvolger) en zal het tot 2027 kunnen uitzingen. Tegen die tijd is het bedrijfseconomisch niet meer verantwoord op te investeren in een conventioneel aangedreven nieuwe editie aangezien diverse Europese landen in 2030 over willen gaan tot een verkoopban op personenwagens met een verbrandingsmotor. Dus eigenlijk zijn ook de dagen van de Puma nu al geteld.

Reageren is niet mogelijk.