In detail: Hyundai i30 N Project C

0

Hyundai komt speciaal voor Europa met een nog sportievere versie van de i30 N. Die wordt momenteel ontwikkeld onder de naam Project C.

De projectnaam is een verwijzing naar het Zuid Koreaanse testcircuit van Hyundai, ‘Area C’ genaamd. Die locatie zou de spirituele thuishaven van de i30 N zijn. Opmerkelijk, want de letter ‘N’ in de modelnaam van de hete Hyundan staat juist voor ‘Nürburgring’ …

De lichtere en scherpere variant van de i30 N beschikt over dezelfde, 275 pk en 353 Nm sterke 2.0 T-GDI turbobenzinemotor als de reguliere (N2) Performance uitvoering. Bij ‘Project C’ gaat vooral om uiterlijke aanpassingen, aërodynamische verbetering en een scherpere afstelling van het onderstel. Volgens Hyundai reageert de hardcore versie sneller op input van de bestuurder dan de gewone i30 N.

Ook wil Hyundai de i30 N lichter maken. Daarom zal op diverse plaatsen koolstofvezel toegepast worden. Verder krijgt de Koreaan in het kader van ‘Project C’ 19 inch velgen (in plaats van 18 inch exemplaren) die zijn ontwikkeld met knowhow uit de autosport en die vervaardigd zijn van met koolstof versterkte kunststoffen. Waar de babyblauwe lakkleur kenmerkend is voor de reguliere i30 N, belooft de Project C versie feloranje te worden. Dat is duidelijk te zien in de uitsneden van het camouflage materiaal.

Mocht de Project C versie van de i30 N substantieel lichter worden, dan zou je kunnen spreken van de Koreaanse tegenhanger van de CSL uitvoering van de BMW M3 E46. Ver gezocht? Integendeel. Voor haar sportieve N label lokte Hyundai namelijk meerdere specialisten weg bij M divisie van het Duitse automerk. De reguliere i30 N Performance zit in 6,1 seconden op 100 km/u. Een aanzienlijk afgeslankte Project C uitvoering moet daar een getal van kunnen maken dat begint met het cijfer ‘5’.

Het werelddebuut van de smakelijk ogende i30 N Project C vindt volgende maand plaats op de beursvloer van de IAA in Frankfurt. Deze autobeurs vindt tussen 12 en 22 september plaats. Hij zal in een gelimiteerde oplage van 600 stuks gebouwd gaan worden. Die zijn zoals gezegd allemaal bestemd voor de Europese markt. Of de Project C versie ook naar Nederland komt, is niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.