Mercedes-Benz EQ V Live

0

De tweede elektrische personenwagen van Mercedes-Benz na de EQ C is geen hatchback, sedan of stationwagon maar een busje: de V klasse heeft zijn verbrandingsmotor namelijk ingeruild voor een stekkeraansluiting. Hij heet EQ V en biedt plaats aan 8 personen.

Allereerst een kleine correctie: eigenlijk is de EQ V de derde elektrische auto van Mercedes-Benz. Want tot enkele jaren geleden was de B klasse ook te koop als Electric Drive; een vrucht van de samenwerking met Tesla. Die was echter weinig succesvol, vandaar dat Mercedes-Benz besloot om met een schone lei te beginnen. De EQ C was de eerste elektrische auto was van de ‘nieuwe generatie’ en nu stelt de Duitse fabrikant nummer twee voor: de EQ V. Die is rechtstreeks afgeleid van de V klasse en werd afgelopen maart al in conceptvorm getoond op de autosalon van Genève.

De capaciteit van het accupakket van de EQ V bedraagt 100 kWh. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk bruikbaar. De batterijenset is onder de vloer geplaatst. De elektromotor bevindt zich op de vooras en is goed voor 204 pk en 362 Nm. Mercedes-Benz belooft een (theoretische) actieradius van 405 kilometer. Al hangt dat ook af van het aantal passagiers aan boord. En van de bevindingen tijdens de WLTP test want de EQ V heeft nog geen Europese typegoedkeuring. Mercedes-Benz heeft de topsnelheid van de EQ V afgeregeld op 160 km/u.

Daarvoor is in de EQ V namelijk ruim plek. In het elektrische busje kunnen maximaal 8 personen plaatsnemen. Die worden vervolgens op premium wijze vervoerd want de EQ V heeft als Mercedes-Benz immers sterrenstatus. Daarmee is hij het eerste elektrische busje in zijn soort. Naast een 8-persoons versie (met banken) is er ook een uitvoering met 6 losse fauteuils. Een 7-zits configuratie is ook mogelijk Voor goederenvervoer verkoopt Mercedes-Benz de eVito en de eSprinter.

De EQ V kan aan een DC snellader met maximaal 110 kW weer op krachten worden gebracht. Volgens Mercedes-Benz gaat het accupakket in minder dan 45 minuten van 10 naar 80 procent van de maximale capaciteit. Via een 11 kW Wallbox oftewel interne AC lader is er 10 uur nodig om de batterijenset volledig ‘vol te tanken’. De laadaansluiting zit op een erg kwetsbare plek, namelijk op de hoek van de voorbumper. Een treffen meteen paaltje kan de boel snel beschadigen.

De EQ V zal in het Spaanse Vitoria in 2 lengteversies (5,14 en 5,37 meter) gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de V Klasse en de Vito/eVito waarmee hij zijn genen deelt. Over de prijs doet Mercedes-Benz vooralsnog geen mededelingen. Evenmin over de vraag of de EQV naar Nederland komt. Op Europees niveau zijn de verkoop verwachtingen van Mercedes-Benz over haar nieuwe elektrische bestelbus in ieder geval hooggespannen. De EQ V maakt zijn opwachting op de IAA in Frankfurt die van 12 tot en met 22 september plaatsvindt. Tegen die tijd zal Mercedes-Benz met meer informatie over het model komen.

Reageren is niet mogelijk.