Porsche 911 GT3 viert zijn 20ste verjaardag

0

Met de onthulling van de eerste 911 GT3 op de autosalon van Genève begon Porsche in maart 1999 aan een nieuw tijdperk. De door 2-voudig rallywereldkampioen Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en de specialisten van Porsche Motorsport ontwikkelde 911 GT3 was niets minder dan een racewagen voor op de openbare weg. Sindsdien is de ‘circuitauto met kenteken’ elke generatie sneller, scherper en dynamischer geworden. En met zijn atmosferische boxermotor, handbak en louter achterwielaandrijving de favoriete 911 van elke purist.

De raceversies van de 911 GT3 hebben op het circuit geschiedenis geschreven. Naast talloze klassementsoverwinningen behaalden zij ook vele prijzen tijdens iconische lange duur races, waaronder de 24-uur van Spa en soortgelijke wedstrijden op Daytona en op de Nürburgring. De 911 GT3 heeft sinds 2000 de race over de Grüne Hölle liefst 7 keer gewonnen. Die trofeeën geven de Porsche extra kleur en betaalden zich in de showroom uit: de ervaring die opgedaan werd op het circuit en de vele innovaties die voor de raceversies werden ontwikkeld, kregen vervolgens een vertaalslag naar de volgende editie straatuitvoering van de 911 GT3. Geen wonder dat 80 procent van alle geproduceerde exemplaren regelmatig op het circuit is te vinden.

Met zijn geavanceerde racetechnologie zette de 911 GT3 vlak voor het begin van het nieuwe millennium de traditie voort die Porsche in 1972 startte met de legendarische 911 Carrera RS 2.7. Voor het eerst kreeg het model echter niet de naam ‘RS’ (de afkorting van: Renn Sport), maar heette hij GT3; een verwijzing naar de GT klasse waaraan de raceversies van het model zouden gaan meedoen. De watergekoelde 3,6 liter 6 cilinder boxermotor van de nieuwe sportwagen leverde 360 pk. Om de première op de autosalon van Genève goed in de verf te zetten, reed Walter Röhrl met de 911 GT3 in minder dan 8 minuten over de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring. Vanaf dat moment was deze Porsche de nieuwe maatstaf. Geen enkele productieauto was sneller op het beroemde circuit.

Dergelijke uitzonderlijke prestaties werden niet alleen door de boxermotor mogelijk gemaakt (een krachtbron die zich op het circuit al had bewezen), maar ook dankzij een zorgvuldig afgesteld totaalpakket bij de 911 GT3. Zo was de grondspeling door Porsche met 30 millimeter verkleind en waren de remmen met het oog op circuitgebruik versterkt. De handbak met 6 versnellingen stamde uit de 911 GT2 maar kreeg voor circuitgebruik afgestemde overbrengingsverhoudingen. De transmissie kon samen met de as geometrie, de stabilisatoren en de veren aan het circuit waarop werd gereden worden aangepast. Een laag gewicht was bij de 911 GT3 belangrijker dan comfort.

Het belangrijkste uiterlijke kenmerk dat zijn race genen verraadde, was de grote, vaste achterspoiler. De 911 GT3 was ook te bestellen als Clubsport, inclusief een vastgeschroefde rolkooi. De eerste exemplaren van de Porsche verlieten in mei 1999 de werkplaats van de Motorsport divisie in Weissach. Als homologatiemodel voor de autosport vormde de 911 GT3 ook de basis voor de succesvolle Cup editie en de afgeleide raceversies ‘R’ en ‘RSR’. Deze uitvoeringen behaalden in de jaren die volgden eclatante successen op het circuit.

Na het grote succes van de eerste generatie van de 911 GT3 presenteerde Porsche elke 3 tot 4 jaar een nieuwe versie van haar topatleet op 4 wielen. In 2003 leverde de boxermotor al 381 pk, mede dankzij de continu variabele VarioCam nokkenasafstelling. Tegen meerprijs werd de 911 GT3 toen ook leverbaar met de bijzonder standvastige keramische remmen, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) genaamd. Weer 3 jaar later volgde een nieuwe versie, nu met 415 pk. Voor het eerst kreeg de 911 GT3 een actief veersysteem, Porsche Active Suspension Management (PASM) genaamd. De ingenieurs in Weissach vergrootten in 2009 de cilinderinhoud van de 6 cilinder boxermotor tot 3,8 liter. waardoor het vermogen naar 435 pk steeg. De nieuw ontworpen achtervleugel en een volledig afgedekte bodemplaat verhoogden de neerwaartse druk met meer dan 100 procent.

Tegelijk met de 50ste verjaardag van de 911 vierde de 5de generatie van de GT3 zijn wereldpremière op de 2013 editie van de autosalon van Genève. Motor en transmissie, carrosserie en onderstel waren volledig nieuw. De aandrijflijn bestond uit een atmosferische 3,8 liter boxermotor die goed was voor 475 pk en die voor het eerst standaard was gekoppeld aan de Porsche Doppel Kupplungsgetriebe (PDK). Daarnaast introduceerde Porsche ook een actief meesturende achteras. De nieuwe 911 GT3 rondde de Nordschleife van de Nürburgring in slechts 7:25 minuten; meer dan een halve minuut sneller dan de eerste generatie tijdens zijn record rit in 1999.

De meest recente 911 GT3 stamt uit 2017. Centraal bij de ontwikkeling van deze versie stond de tot 4,0 liter vergrootte 6 cilinder boxermotor, die nu een vermogen van 500 pk leverde. Op verzoek van puristen keerde de handgeschakelde 6 versnellingsbak terug, als alternatief voor de PDK transmissie. Daarnaast introduceerde Porsche voor de 911 GT3 een discreet Touring Package, waarbij ondermeer de vaste achterspoiler was vervangen door een minder opvallend exemplaar die automatisch omhoog komt. Dat is de GT3 in zijn ultieme vorm. Hij maakte de cirkel rond, want de naam ‘Touring Package’ verwijst namelijk naar de civiele versie van de legendarische 911 Carrera RS 2.7 Touring uit de jaren zeventig. Die had ook een dergelijke spoiler.

Als badge voor sportievelingen is het GT3 label altijd trouw gebleven aan een atmosferische motor en achterwielaandrijving gedurende zijn 20-jarig bestaan. Binnenkort volgt de zevende generatie. Die zal de lijn voortzetten die 20 jaar geleden is gestart. De zevende generatie 911 GT3, gebaseerd op de zogeheten 992 modellijn, wordt verwacht op de IAA van Frankfurt in september. Er wordt in de wandelgangen gesproken over 550 pk!

 

Reageren is niet mogelijk.