Indrukwekkend rij bereik: de nieuwe Mercedes-Benz GLE 350de 4Matic

0

Mercedes-Benz zorgt voor een wereldpremière op de later deze maand van start gaande IAA van Frankfurt: de stekker hybride GLE 350de 4Matic. In deze vorm heeft de grote SUV een brandstofverbruik van slechts 1,1 liter diesel per 100 km, terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 29 gram/km.

Voor stekker hybride begrippen overtuigt de GLE (ook) met zijn actieradius: dankzij een accu met een capaciteit van 31,2 kWh is hij in staat om 106 km (volgens de NEDC norm; de WLTP meting levert een rij bereik van 90 à 99 km op) elektrisch te rijden. Bovendien heeft hij een topsnelheid van 160 km/h met uitsluitend een ingeschakelde, 136 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 320 pk en aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. Helpt de 4 cilinder 2,0 liter dieselmotor (die met 194 pk en 400 Nm als basisunit fungeert) mee, dan bedraagt de topsnelheid 210 km/u en kan deze GLE in 6,8 seconden naar 100 km/u accelereren.

De in vergelijking met andere stekker hybride modellen aanzienlijk grotere actieradius van de GLE 350de 4Matic effent volgens Mercedes-Benz de weg naar een nog fijnere elektrische rijervaring. Een speciaal vormgegeven achterzijde en een aangepaste achteras creëren ruimte voor de grote accu. Er zit geen laaddrempel in de bagageruimte, die met een maximale inhoud van 1.915 liter nog steeds royaal is.

Het aandeel elektrisch rijden wordt niet alleen vergroot door de grote actieradius, maar ook door de mogelijkheid om onderweg snel te laden. Daartoe beschikt de SUV over een gecombineerde laadstekker voor wisselstroom (AC) en gelijkstroom laden (DC). Deze bevindt zich in de linker zijwand, symmetrisch met de tankklep aan de rechter voertuigzijde. Bij de betreffende DC laadstations kan de accu in circa 20 minuten worden opgeladen (van 10 naar 80 procent) of in circa 30 minuten (van 10 naar 100 procent).

Als lid van de EQ Power familie van Mercedes-Benz profiteert de GLE 350de 4Matic van de allernieuwste technologie. Hiertoe behoort ook het potentieel dat mogelijk wordt gemaakt door de recuperatie op alle vier de wielen, met een maximaal koppel van 1.800 Nm. In deze modus kan de snelheid in de meeste rij situaties worden verlaagd door simpelweg het gaspedaal los te laten. Bovendien heeft de GLE als stekker hybride een trekvermogen tot 3.500 kg. De aanhangwagenassistent maakt het manoeuvreren met een aanhanger ook voor onervaren mensen eenvoudig. Dit hulpsysteem regelt de stuurhoek van het trekkende voertuig automatisch.

Reageren is niet mogelijk.