De Tomaso P72 krijgt opgevoerde Ford V8 motor

0

De Tomaso heeft bekendgemaakt welke aandrijflijn de prachtige P72, het eerste nieuwe model sinds het beroemde merk nieuw leven werd ingeblazen, krijgt.

De Tomaso, vooral beroemd (en berucht vanwege de slechte bouwkwaliteit) dankzij de Pantera, maakte in juni een comeback. Na ruim 50 jaar afwezigheid kreeg de herlancering van het Italiaanse merk op het Goodwood Festival of Speed vorm met de P72. Autointernationaal.nl kon in juni al een prijs melden voor de van een klassiek ogende carrosserie voorziene supersportwagen (namelijk 1,1 miljoen euro inclusief belastingen), was het nog even gissen naar de motorisering van de in een oplage van 72 stuks te produceren exotische bolide. Het blijkt de 5,0 liter V8 motor van Ford te zijn. De Tomaso heeft dus niet gekozen voor de V12 krachtbron van zustermerk Apollo.

Dit blok kennen wij onder meer van de Mustang. De 8 cilinder werd door Ford tuner Roush op verzoek van De Tomaso onder handen genomen en van een compressor voorzien. Het resultaat is een meer dan 700 pk en een koppel van 825 Nm. Volgens De Tomaso maakt de toeren begrenzer pas boven de 7.500 krukasomwentelingen een eind aan het akoestische feest. Schakelen moet men zelf doen middels een handgeschakelde 6-bak. Een automaat optie is niet gepland. Dat De Tomaso geen concreet vermogen noemt, heeft een reden. Zo’n getal wordt beschouwd “volledig irrelevant voor het ethos van dit project en voor wat wij er mee proberen te bereiken”.

Met een vermogen van ‘700 pk plus’ doet De Tomaso niet mee aan de huidige trend om een supersportwagen te lanceren van meer dan 1.000 pk. Een dergelijk vermogen is alleen mogelijk met meerdere turbo’s en/of zware hybride techniek. De Italianen geven de voorkeur aan een motor met een mechanische compressor. Die heeft een meer vloeiende, lineaire en soepele vermogensafgifte. En zou (bijna) net zo fraai klinken als een atmosferische krachtbron. Daar hebben de oren volgens De Tomaso ook veel meer plezier van. Een dergelijke eigenschap past natuurlijk uitstekend bij het op de eigen P70 raceauto uit 1965 geïnspireerde design waar je u tegen zegt en waarmee vriend en vijand werd verrast.

Een Ford motor is voor De Tomaso historisch zeer verantwoord want de originele Pantera had een 5,7 liter Cleveland V8 blok van dezelfde autofabrikant. Die leverde 330 pk. De bekende Ford tuner Roush heeft daar dus meer dan het dubbele van weten te maken. Het precieze aantal paardenkrachten communiceert De Tomaso overigens nog niet. Maar ruim 700 pk moet dus voldoende zijn voor de luxueuze P72. Een agressief opgefokte krachtbron past niet bij zijn karakter.

Alle 72 exemplaren van de P72 zijn trouwens al verkocht. Dat waren ze al voordat de auto op het Goodwood Festival of Speed onder het doek vandaan kwam. De kopers mogen met hun P72 overigens alleen de weg op als het De Tomaso lukt om te voldoen aan de emissievoorschriften aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

Reageren is niet mogelijk.