In detail live: de Subaru Levorg Prototype

0

Subaru toont op de Tokyo Motor Show een voorbode van de nieuwe generatie Levorg. In prototypevorm pakt de tweede editie uit met een nieuwe 1,8 liter boxermotor met turbo techniek. Is dit het motorblok dat Subaru nodig heeft voor de Europese markt?

Op dit moment komt Subaru in Europa niet of nauwelijks op de verkoopradar voor. Dat komt niet in de laatste plaats door de verplichte vierwielaandrijving. Die techniek maakt van een Subaru een alleskunner, maar de meeste Europese autoconsumenten zijn tevreden met een voorwiel aangedreven voertuig. Wel stellen zij een koppelrijke, relatief zuinige turbo benzinemotor op prijs en die levert het Japanse merk in haar modellen dan weer niet (de ‘oude’ Levorg had een geblazen 1.6 onder de kap, maar die is inmiddels uit het Nederlandse gamma geschrapt). De beslissing om de dieselversies te schrappen is met het oog op de milieu discussie moedig, maar toch zullen veel Forester en Outback rijders dat jammer vinden.

De jongste Impreza en de daarvan afgeleide terrein look versie XV hebben het verkoop tij niet kunnen keren bij Subaru. Beschikt de nieuwe Levorg (wiens naam staat voor: LEgacy, reVOlution, touRinG) over betere papieren? Dat zou best wel eens kunnen want dat is een stationwagen. En Europa, dat is hét combicontinent bij uitstek. Nu was de huidige / oude Levorg dat ook al, maar de 1,6 liter turbomotor zorgde voor aardig wat CO2 uitstoot (159 gram/km) en in Nederland wordt zoiets direct afgestraft met een hoge BPM (de 10 pk sterkere Peugeot 508 SW 1.6 PureTech heeft een emissiewaarde van slechts 116 gram/km). Wellicht is de nieuwe 1,8 liter boxermotor een stuk milieuvriendelijker.

De nieuwe generatie Levorg staat op het Subaru Global Platform dat de Japanners ook gebruiken voor de Impreza / XV, Forester en Outback. Vooralsnog gaat het om een prototype, maar over de turbomotor wordt alvast gemeld dat die voorzien is van directe injectie en zogeheten ‘lean burn’ technologie. Onder de streep moet dit resulteren in een lager verbruik, een gunstigere CO2 uitstoot, een betere koppelkarakteristiek en meer vermogen. In de wandelgangen van de Tokyo Motor Show valt te vernemen dat het blok ook gebruikt zal worden voor de nieuwe Impreza STI. Die doet het momenteel met 300 pk. Dat een dergelijk vermogen voor een 1.8 geen probleem hoeft te zijn, weten wij inmiddels van de Renault Mégane RS Trophy.

Zal de Nederlandse Subaru importeur het aandurven om de nieuwe, tweede generatie Levorg onze kant op te halen? De tot nu toe behaalde verkoopresultaten van de in 2015 op de markt gebrachte stationwagon waren niet al te best. Er zijn in Nederland in totaal slechts 114 exemplaren van de Levorg verkocht. In 2015 vonden 42 stuks een eigenaar en het jaar erop beleefde de stationwagon zijn topjaar met 51 registraties. In 2017 zakten de verkopen flink in naar 15 stuks en het vorig jaar bereikte resultaat (6 registraties) deed de importeur dus besluiten om de handdoek in de ring te gooien.

In Japan gaat de volgende generatie Levorg in de tweede helft van 2020 in de verkoop. Daarna is de rest van de wereld aan de beurt. Ten opzichte van het huidige model is sprake van een sportiever en brutaler design. Van revolutionaire verschillen is evenwel geen sprake, waardoor de nieuwe editie zeer goed als Levorg herkenbaar is. Ook zijn er design overeenkomsten met de Impreza en de XV. Subaru noemt haar ontwerptaal ‘Dynamic x Solid’. Als het beestje maar een naam heeft.

Naar goed Subaru gebruiken beschikt de nieuwe Levorg over een uitgebreid pakket aan veiligheidsvoorzieningen, waaronder de laatste versie van het zogeheten EyeSight systeem met een verbeterde camera die over een groter oppervlak de boel in de gaten kan houden. In combinatie met 4 radars die de weg monitoren, kan de Levorg hiermee semi-autonoom rijden. En zelfstandig remmen als het mis dreigt te gaan. De nieuwe functie Advanced Automatic Collision Notification zendt automatisch een bericht naar nooddiensten indien de Subaru betrokken is geraakt bij een aanrijding. Van het interieur van de tweede generatie Levorg hebben de Japanners nog geen beeldmateriaal vrijgegeven, maar er zou sprake zijn van een opgewaardeerd infomedia systeem (ten opzichte van de installaties die in de Impreza en XV te vinden zijn). Dit betekent een nauwkeuriger werkende navigatieassistent. Het systeem werkt samen met EyeSight, met als gevolg dat er automatisch voor bochten geremd wordt indien de cruise controle is ingeschakeld.

Ook kan de Levorg met deze techniek in files de honneurs waarnemen. Mocht de bestuurder zelf willen rijden, dan kan hij volgens Subaru rekenen op “een waarlijk plezierige rij ervaring”. Toe maar. De Japanners zeggen bij de ontwikkeling van de nieuwe Levorg ook veel aandacht te hebben gehad voor het comfort tijdens lange ritten. Hiertoe is een extra stijve carrosserie ontworpen. Tijdens de reis kunnen de inzittenden gebruik maken van allerlei internetdiensten; een primeur voor een Subaru model. Gun de Levorg een tweede kans, Nederlandse importeur!

Reageren is niet mogelijk.